Landvetter mot nya destinationer

Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter, berättar om vad som händer på Västsveriges största flygplats.

När Handelskammaren intervjuade dig för två år sedan pratade du mycket om Götalandsbanan och Landvetters nya kostym, vad har ni på gång nu?

  - Hur mycket som helst. Vi fokuserar på utveckling och miljö. Vi är i en stor förändringsfas som påverkas av globalisering, urbanisering, digitalisering tillsammans med miljöutmaningar. Trender som också avspeglas på flygplatsen, vi är alltid uppkopplade och automatiserade. Vi pratar om smarta hem, smarta bilar och smarta flygplatser. Flera flygbolag erbjuder nu möjligheten att skriva ut bag tag hemma och självinskanning av pass. 

Göteborg-Birmingham är på gång, men det blir fler flyglinjer, berätta!

  - Ja, Birmingham med BMI Regional är en viktig destination för vårt näringsliv. Wizz Air till Vilnius och Ryanair till Thessaloniki i Grekland startar snart. Wings of Lebanon till Beirut, Split med Norwegian, och Krakow med Ryanair. Vi fick Iraqi Airways och Bagdad 2016, den är uppskattad. Nu har vi cirka 100 linjer, vår flygmarknadsavdelning har gjort ett hästarbete.  

Det finns 2400 utlandsägda bolag i Västsverige och var femte person jobbar i ett utlandsägt bolag. Vad efterfrågar företagen mest?

  - De vill se utökad trafik till Sundsvall och Skellefteå, även bättre tillgänglighet till de stora internationella naven såsom Paris, Amsterdam och Warszawa. Direktlinjer till Manchester, Stuttgart och Bergen. Handeln utökas även med öst, så Riga och Tallinn efterfrågas också.

Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör Landvetter

För två år sedan låg Luleå och New York högst på din önskelista bland nya flyglinjer, hur ser det ut i dag?

  - Luleå är på plats, Sas flyger den turen fem dagar i veckan. Vi jobbar stenhårt på New York, men det är en utmaning av flera olika skäl. Det kostar flygbolaget mellan 350-400 miljoner kronor att sätta upp linjen. Det behövs flygplan, personal, bränsle och 50 000 resenärer. Just nu flyger vi 39 000 resenärer till olika hubbar, vi behöver även 50 000 nordamerikaner som reser in. Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla Göteborg, det är inte tillräckligt många nordamerikaner som kommer hit, även om Göteborg slog rekord men en halv miljon gästnätter 2016. 

Elektrifierade och hållbara flyg vad säger du om det?

  - Elektrifierade vet jag inte, men definitivt mer hållbara. Idag står flygen för 2 procent av världens Co2 utsläpp och inrikesflygen för 1 procent. Det är 2 och 1 procent för mycket. Flyget är den första branschen som enats kring globala klimatmål, koldioxidutsläppen ska inte öka efter 2020. Det är unikt att en hel sektor har enats om ett globalt klimatavtal. Just nu reser 3 miljarder personer i luften varje år, vart femtonde år fördubblats det, så det är en utmaning. 

Hur arbetar ni med miljöutmaningarna?

  - Först ville vi städa framför egen dörr och ha nollutsläpp av koldioxid från flygplatsen. Vi har bara grön el, vi har bytt ut våra oljepannor till pelletspannor och har ett eget fjärrvärmesystem. Vi har el-, hybrid- och gasfordon. Vi har 100 procent miljötaxibilar och en parkering där miljötaxi premieras. Vi har dessutom solceller på P-hus och utbildar vår personal i ecodriving. Samtidigt finns det också en kravställning på samarbetspartners, entreprenörer och leverantörer.
 
  - Det stora omställningsarbetet branschen behöver göra är att börja flyga på fossilfritt bränsle. Fossilt bränsle kostar i dag cirka 3.40 kronor litern, fossilfritt cirka 24 kronor. Det utgörs av slaktavfall, matavfall och alger, men det räcker inte till världens transportmedel och därför har vi också uppvaktat skogen. Vill vi bli en världsledande bioflyg-region behöver vi myndigheter, näringsliv, privatpersoner och en flygbransch som hjälper till. För att få ett fossilfritt inrikesflyg 2030 måste vi göra det här tillsammans.

Och slutligen, tågstationen var hamnar den?

  - Nu går man på ursprungsidén att placera den under jord i anslutning till inrikeshallen, vår framtida incheckningshall. Sverigeförhandlingen vi ville utreda alternativa lägen, men vi konstaterade att de inte var realistiska i förhållande till volymerna, vi hade även behövt transportlösningar. Ursprungsalternativet är mest samhällsekonomisk lönsamt.

Skribent: Tina Hedegaard

Foto: Nicklas Sternegård/Swedavia

Framtidens Landvetter


  • Utbyggd ankomsthall för bagage.
  • Nytt hotell, Flag hotell som Gert Wingårdh har ritat, 2020.
  • Utbyggnad av järnvägen, det görs i anslutning till inrikesterminalen, 2020
  • Airportcity, två miljoner kvadratmeter mark där det byggs lager, logistik och handel.
  • Förlängd terminal med ytterligare tre bryggansluta gater
  • 4000 som arbetar på flygplatsen i dag, 2030 beräknas det vara 14 000 personer

Några av Landvetters nya flyglinjer: Birmingham, Vilnius, Thessaloniki, Beirut, Split, Krakow, Bagdad, Madrid och Wien.

Swedavia: Swedavia äger och utvecklar tio flygplatser i Sverige. 40 miljoner resenärer reser till och från dessa flygplatser varje år.

Västsvenska Handelskammaren företräder över 2800 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom fem områden som våra medlemsföretag upplever är viktigast för ett företags framgång. Dessa är industripolitik, infrastruktur, kompetensförsörjning, lokalt företagsklimat och stadsutveckling.

LÄS MER OM MEDLEMSKAP