Digitaliseringens nya jobb

Hur hanterar man kompetensförsörjningen när digitaliseringen ändrar förutsättningarna? Kommer jobben försvinna och ersättas av nya yrken och krav på kunnande? Stena Lines innovationschef Amer Mohammed delar med sig av sina erfarenheter i ämnet.

Amer Mohammed, Innovationschef på Stena Line, är entreprenören som utvecklade det första digitala distributionssystemet för gratistidningar och även bestämde sig för att bli världsmästare i World of Warcraft. Spelandet gav dock oönskade hälsoeffekter i form av extra kilon vilket födde idén till Healty Heros, en mix av Runkeeper och World of Warcraft. Att gaming- och entreprenörslivet skulle leda till ett jobb som Innovationschef på Stena Line var det ingen som kunde tro, allra minst Amer.

Amer Mohammed, Innovationschef på Stena Line.

Stena Line ville ha förändring

– När headhuntern från Stena Line ringde och frågade om jag var intresserad av ett jobb som mobil rådgivare på Stena IT var jag faktiskt inte helt entusiastisk från början. Det kändes lite främmande med en stor koncern efter att ha varit egen i många år, säger Amer Mohammed.

Han blev dock lite nyfiken och gick med på en intervju som följdes av en mängd olika personlighetstester. Utlåtandet från headhuntern löd: "Om ni anställer den här killen så är det som att slänga in en handgranat i organisationen". Stena IT ville ha förändring och anställde Amer.

Entreprenören Amer Mohammed rättade dock inte in sig i ledet utan såg möjligheter att förändra.

– Efter några veckor på Stena IT skickade jag ett mail till Stena Lines CTO Jari Virtanen och skrev "Du behöver träffa mig". Under mötet presenterade jag en framtidsvision för Stena Line.

Idéerna som presenterades tilltalade Virtanen och efter mötet hade Amer en anställning som Innovationschef.

Läs också "Sveriges innovationsklimat är i världsklass"

Vi kommer in på det aktuella ämnet AI, Artificiell Intelligens.

– AI är inget annat än en avancerad miniräknare. AI kommer inte att ta våra jobb, vi ska se det som ett hjälpmedel. Människan ska till exempel inte sitta och räkna på statistik, det kan en robot göra mycket bättre, säger Amer Mohamed.

För Stena Line har han till exempel varit med och implementerat ett AI-system som letar upp priser hos konkurrenter. Tidigare ägnades 12 veckor om året åt att utföra samma arbete manuellt. Idag sköts det av AI på ett smidigt och intelligent sätt.

Ett annat exempel på AI är Stena Lines chatbott Stina. Den virtuella assistenten finns på Facebook Messenger idag och svarar på mail som kommer in till Stena Lines kundtjänst.

– Stina är vår kommunikationsplattform för framtiden. Målet är att från 2023 ska Stina sköta en stor del av de manuella repetitiva jobben på Stena Line, säger Amer Mohammed.

Vi ska inte sparka vår personal – vi ska ge dem ett roligare jobb

– Stina kommer inte att ta jobben från våra anställda. Vår personal ska istället jobba med andra saker som adderar värde för bolaget och för kunden. Vårt mål är att erbjuda en överlägsen upplevelse, och där spelar personalen en avgörande roll. Nya arbetssätt kräver nya roller och det är viktigt att på ett tidigt stadie börja att jobba med kompetensomställning för befintlig personal. Du kan inte ha utvecklare som sitter och gör som du blir tillsagd utan att veta att hur affären funkar.

För att få med sig personalen på nya arbetssätt är det viktigt att involvera dem tidigt i processen. Då blir det roligare för alla, påpekar Amer Mohammed.

- Budskapet ska vara ”Vi ska inte sparka er, ni ska få ett ännu roligare jobb.”, säger han och fortsätter:

- Vår personal ska jobba med mer komplexa frågor som gäster med speciella krav, gruppbokningar, och liknande. Det är uppgifter som inte kan automatiseras och där personalen verkligen kan göra skillnad för kundupplevelsen. Passionerade medarbetare är ett måste för att kunna leverera en överlägsen kundupplevelse.

Läs också Var en bra arbetsgivare idag eller förlora talanger imorgon

En titel som Amer  Mohammed gärna ser i framtiden är Chief Awesomeness Officer.

Amer Mohammed är digital mentor till Dan-Sten Olsson, Stenas koncernchef. De träffas en gång i månaden och pratar om hur ny teknik driver affären framåt.

- Vi lever i en plattforms ekonomi, vår infrastruktur ska vara en öppen plattform där aktörer som kan stärka vår kundupplevelse kan komma och bygga. Vi ska till exempel inte hålla på med spelutveckling, det ska de som är specialister på det göra. Vi är del av ett ecosystem, idag är det crowdsourcing och att dela med sig som gäller.

Vi vet att starka ledare ger starka företag som i sin tur skapar en stark region. Därför erbjuder vi nätverksmöten där du kan byta erfarenheter med andra, utvecklas som individ och diskutera strategiska frågor inom verksamhetsutveckling och ledarskap. Läs gärna mer om vilka affärsnätverk vi erbjuder eller kontakta Anna Ternstrand nedan, för mer information. 

Läs mer om våra NÄTVERK