Ledarskapet som gav framgång

Delegerat ansvar, butikschefer från andra branscher, och inte minst ett bad med kostymen på. Claes Seldeby, koncernchef för Ahlsell, har genom nytt ledarskap mer än fördubblat företagets omsättning.

– Det låter kanske klyschigt men när jag började var en av våra första åtgärder att sätta medarbetarna i centrum. I den strategiplan som fanns då nämndes medarbetarna inte ens, men vi valde att göra medarbetarengagemang till nyckeltal nummer ett, säger Claes Seldeby.

Delegerar ansvar

För att uppnå det engagemanget valde Claes Seldeby när han blev vd för Ahlsell att ge ledarna för de fyrahundra resultatenheter ett större ansvar får att nå sina mål och större befogenheter att fatta beslut.

– När jag började fick en butikschef inte ens fatta beslut om ersättningsrekryteringar, utan det skulle av någon anledning upp till mig. Men hur skulle jag kunna veta om vår butik i Köping behövde ersätta en säljare eller inte? Det måste ju den som leder den verksamheten veta mycket bättre än jag.

Claes Seldeby, vd Ahlsell.

Att delegera ansvar och befogenheter till personer som inte har haft det tidigare är dock inte helt problemfritt.

– För en del av cheferna var det här ett kvitto på att de och deras arbete är viktigt, men det fanns också de som inte alls gillade den här förändringen. Självklart har vi försökt att ge dem chansen att utveckla sig, men många har också lämnat företaget.

Läs mer: 5 steg till effektivt förändringsarbete

Rekryterar från andra branscher

Det har i sin tur gjort att Ahlsell har behövt göra många rekryteringar. Tidigare hade företaget främst rekryterat från sin egen bransch, men den är mansdominerad och Claes Seldeby ville se en större mångfald inom organisationen.

– Vi var alldeles för lika i kompetens och bakgrund så jag ville få in fler kvinnor i Ahlsell.

Det första han gjorde var att anställa två riktigt duktiga kvinnor till ledningsgruppen, bara för att visa att det går. Det andra steget var att se över kraven för att bli chef. Istället för att som tidigare rekrytera duktiga rörmokare eller elektriker ville Claes Seldeby fokusera på ledarskapet. Därför började han anställa människor som hade erfarenhet av att leda butiker i andra delar av detaljhandeln, till exempel Stadium och Lindex.

De grupper som har den bästa blandningen är också är de som har högst resultat både när det gäller engagemang och kundnöjdhet.

– Idag är hälften av våra 144 butikschefer kvinnor, och när du har kvinnliga chefer blir det lättare att rekrytera kvinnliga medarbetare. I våra mätningar ser vi att de grupper som har den bästa blandningen också är de som har högst resultat både när det gäller engagemang och kundnöjdhet.

Vikten av balans

Sedan Claes Seldeby kom till Ahlsell 2016 har omsättningen ökat från 22 till 52 miljarder årligen. Förändringarna har uppenbarligen gett resultat men som många chefer vet möter förändring också väldigt ofta motstånd.

– Det är klart att det har varit tufft ibland. Som ledare är allas ögon på dig hela tiden och allt du gör granskas och kommenteras, men det får man lära sig att bortse från.

Claes Seldeby är dessutom noga med att både han själv och medarbetarna ska ha balans i livet.

– Man måste ha tid att hinna göra andra saker som fyller på energidepåerna. Jag har jobbat på ställen där folk sitter kvar på jobbet till nio-tiden på kvällen av ren prestige men jag jobbar aldrig 80-timmarsveckor. Då skulle jag tappa all energi och det hymlar jag inte med. Folk måste få veta att det är ok att vara människa på det här bolaget.

Läs mer: Så minskar du stressen på jobbet

Vasaloppet som smurfar

Claes Seldeby backar inte heller från att bjuda på sig själv. Härom året la han ut en filmad sommarhälsning där han dök i vattnet med kostymen på och utmanade medarbetarna att tillsammans med sina kollegor göra samma sak.

– Jag sa att om jag fick in hundra sådana filmer skulle hela ledningsgruppen åka Vasaloppet, iklädda smurfdräkt.

Och engagemang fick han, såpass att det i Vasaloppets jubileumsbok finns bild på en grupp smurfar som åker.

– Jag ville ge medarbetarna något att komma ihåg, som spred glädje. Att se människor omkring mig växa, det är något jag får mycket energi av.

Text: Karin Aase

Tre styrkor som ledare


Claes Seldeby väljer tre styrkor hos sig själv som ledare ...

  1. Att vara öppen för intryck. Som ledare behöver man reflektera över sitt sätt att vara och våga förändras.
  2. Att vara en lagspelare. Att vara ledare är inte ett solojobb för man jobbar hela tiden i en kontext tillsammans med andra människor.
  3. Att vara vänlig. Jag ser ingen motsats mellan att leda och att vara vänlig. Ibland måste man sätta ner foten, men 95 procent av tiden handlar om att skapa en psykologisk trygghet som gör att medarbetarna vågar utveckla sig själva och bolaget, och det gör man med vänlighet.

UTVECKLA DITT LEDARSKAP MED OSS

Ett bra ledarskap är grunden till välmående företag. På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av att utbilda och utveckla  västsveriges ledare. Hos oss kan du diskutera dina utmaningar och växa tillsammans med andra ledare i våra nätverk, eller ta nästa steg i karriären med en utbildning. Kika och se om du hittar något som passar dig.

Läs mer om ledarskapsutveckling