Var en bra arbetsgivare idag eller förlora talanger imorgon

Framtidens arbetstagare bryr sig inte om hög lön, de vill jobba på bolag som ger sina anställda utrymme för sina fritidsintressen. Och employer branding (arbetsgivarvarumärke) avgör ett bolags framtida överlevnad. Det menar Poyan Karimi, medgrundare till rekryteringsföretaget Oddwork.

Oddworks kontor är som en blandning mellan ett kreativt kollektiv och en reklambyrå. Här ombeds du ta av dig skorna i hallen vars väggar pryds av illustrationer och citat. Låg musik hörs från ett av rummen och skratt från ett annat. Alla rum har ett eget tema, exempelvis Cirkus, Africa, Wonderland, Tokyo, Everest (is-rummet) och Biarritz (surf). I en förlängning av hallen finns Tågstationen.

– Vi har inrett kontoret som ett äventyr, eftersom vi pratar om nästa karriärsäventyr med våra kandidater. Illustrationerna på våra väggar representerar Oddworks resa med våra personliga äventyr, förklarar Poyan Karimi som är konsultchef på och medgrundare till Oddwork.

väljer kandidater på ett nytt sätt

Företaget startades 2011 av honom och två klasskamrater från Handelshögskolan, Charlie Sinclair och Niklas Kekonius. Det fanns många rekryteringsföretag just då som ville nå ut till studenter som de, men som de ansåg inte gjorde ett bra jobb.

Vi har startat ett bolag som vi hade älskat att jobba för själva.

– De bad en fylla i en massa formulär och klicka i en massa rutor, men frågade aldrig vad du själv brinner för. Det var inte anpassat efter kandidaterna, de som faktiskt är tillgången.

De bestämde sig för att starta kandidaternas rekryteringsbyrå.

– Vad var det som gjorde att vi fick de jobb vi sökte? Jo, att vi har driv, entusiasm och ambition. Så om vi skulle börja fylla den här rollen, bli mer personliga gentemot kandidaterna och leta efter de med driv och social kompetens, då får vi rimligen de bästa kunderna. Och nu ringer också kunder och ber oss rekrytera åt dem.

Läs också: Lockar och behåller den unga kompetensen

Unga sätter andra faktorer före hög lön

Skillnaden mellan Oddwork och en vanlig rekryteringsfirma, menar Poyan Karimi, är att konkurrenterna väljer ut kandidater med det bästa cv:t, medan Oddwork plockar ut kandidater efter både cv och personlighet. Många diskussioner med kandidaterna handlar om vad de själva vill och drömmer om. 

– Vi har startat ett bolag som vi hade älskat att jobba för själva – vi älskar att ha roligt och är bästa vänner. En av våra säljare blev till och med erbjuden en tjänst med dubbel lön hos en av våra kunder men valde att stanna.

Faktum är att den unga generationen inte anser att pengar är lika viktigt som tidigare generationer. Flera undersökningar, bland annat Handelskammarens rapport Ungdomskollen, visar att det nästa generation efterfrågar av en arbetsgivare handlar dels om en bra balans mellan jobb och fritid, att ha en rättvis chef, en bra gemenskap på jobbet och att kunna känna att man jobbar mot ett större syfte.

employer branding en konkurrensfördel

Med en ökande ström av information kommer det att bli allt viktigare för bolag att vara transparenta med vad de kan erbjuda sina anställda.

– Känner du till Glass door? Det är en tjänst där anställda rankar bolag efter hur de är att jobba för. I framtiden kommer man att kolla upp företag på den eller en liknande tjänst innan man söker jobb. Så de som inte visar upp en bra kultur och ett roligt, ärligt och schysst ställe att jobba på internt kommer att bli avslöjade.

Läs också: Behåller medarbetare genom att skicka iväg dem

Det är det här som kallas employer branding – ett arbetsgivarvarumärke. Poyan Karimi är övertygad om att det kommer bli allt viktigare med employer branding ur konkurrenssynpunkt.

– Säg att det etableras ett nytt managementbolag, som bygger sin organisationskultur för att locka unga talanger och går ifrån 100-timmarsveckorna och hundåren som man annars får gå igenom på liknande företag med hög status. Blir de framgångsrika i det kommer de framöver också kunna rekrytera folk från de etablerade bolagen. Därför är det viktigt att vara med i det här skiftet nu och inte om några år. Det handlar om ett helhetsgrepp och inte om punktinsatser, säger Poyan Karimi.

Vill du veta hur andra gör för att behålla sina drivna medarbetare? Inom Handelskammarens nätverk träffas vi kontinuerligt för att dela erfarenheter med varandra. Ett återkommande tema är kompetensförsörjning och nya värderingar på arbetsmarknaden. 

Läs mer om nätverk