Ledarskap som ger framgång

De har legat på topplistan Great Place to Work i över ett decennium, vunnit utmärkelsen Svensk Kvalitet, och har god ekonomi. Å andra sidan är vd:n Niklas Hedins vision att skapa The Best Company Ever. Vilket ledarskap krävs då?

När han startade Centiro 1998 hade Niklas Hedin ett tydligt mål: jag vill skapa det bästa företaget för såväl anställda som kunder.

– Min insikt är att det aldrig är ekonomiska mål som gör att någon vaknar på morgonen och tycker att det ska bli jättekul att gå till jobbet. Därför har vi vänt på steken. Först sätter vi mål om hur människor hos oss ska må, för det som är bra för medarbetare, kunder och planet är också bra för ekonomin, säger Niklas Hedin.

Niklas Hedin, vd och grundare Centiro Group

Med det som ledstjärna har it-företaget från Borås gått från klarhet till klarhet och fått den ena utmärkelsen efter den andra, samtidigt som de har visat god lönsamhet.

– Om du sätter ekonomiska mål först riskerar du att missa perspektiven som skapar uthålliga bra prestationer över tid. Men om du sätter människorna först får du ett tydligt värdeskapande som i sin tur leder till goda ekonomiska resultat.

Självledarskap förutsättning

Målet för Niklas Hedin är nuförtiden att skapa The Best Company Ever, men han är samtidigt noga med att påpeka att det inte är en enmansshow.

– Centiro är något som vi alla är med och skapar, men för att det ska funka är självledarskap en förutsättning. Jag som ledare måste våga släppa kontroll över till synes centrala saker och låta kollegorna lösa det på egen hand.

Till exempel har Centiros olika team full kontroll över hur de vill hantera just sina kunder, som små företag i företaget. Fokus ligger dessutom på att systematisera goda exempel snarare än att ägna sig åt avvikelserapportering.

– Sådant fokus riskerar att driva negativ dialog. Det är inte svårt att hitta det som det är fel på och jag tycker att det läggs för mycket tid på det men för lite tid på att fundera på vad det är som gör att det går bra. Jag vill jobba systematiskt med att förstärka det positiva.

Något som också har gett resultat. Centiro vann 2021 utmärkelsen Svensk Kvalitet för bästa exemplet på hur man åstadkommer kundkvalitet.

– I grunden handlar det om prestigelöshet, att vara öppen för nya idéer och nya röster. Att ha ett inkluderande synsätt på hur kollegorna bidrar till verksamheten blir ett grundkrav för att våga förändra sig. Anpassningsbarhet är enormt viktigt för att få tålighet och hållbarhet över tid. Har man surrat fast sig för hårt vid en gammal mast är risken stor att man sjunker, så enkelt är det.

Text: Karin Aase

2 ledarskapsfrågor till Niklas Hedin


Vilka är dina bästa tips till den som vill skapa en god företagskultur?

– Bryt invanda mönster. Starta en konversation om vad kollegorna vill, utöver att bara göra sitt jobb. Enas runt en framtida målbild, som gärna får vara lite brokig och irrationell. Historier om framtiden inspirerar och skapar resultat mer än vad du tror.

Bästa ledarskapstipset du fått?

– Tipset och insikten om att ledarskap kommer inifrån – 80 procent kommer från dig. Du kan lägga på de sista 20 procenten med utbildning och erfarenhet, men den stora källan är att grunda sig i självinsikt och hur du leder dig själv.

VILL DU INVESTERA I DITT LEDARSKAP?

Västsvenska Handelskammarens ledarskapsutbildning vänder sig till dig som vill få en stabil plattform att utgå ifrån, oavsett tidigare erfarenhet. Under fem halvdagar fördjupar vi oss bland annat i det hållbara ledarskapet och får verktyg för målstyrning och motivation.

Läs mer och anmäl dig här!