Så trivs företagare i sina regioner

I rapporten Svenska Nav rankas Sveriges 73 arbetsmarknadsregioner utifrån åtta parametrar. Men hur upplever företagarna själva att verka i sin region? Här svarar fem av dem.

Boråsregionen

Jörgen Lillieroth är vd på TST Sweden i Kinna, som utvecklar och säljer skyddskläder för extrema arbetssituationer.

Hur är det att vara företagare i Kinna?
- Det är positivt att jobba med textilier i den här regionen. Men det som är negativt just här är att hotellet försvann för två år sedan, sedan dess har förutsättningarna blivit sämre. Ett naturligt nav är borta. Ska vi ha möten måste vi lämna Kinna.

- Det händer ju en hel här, och det finns en vilja till förändring men det verkar svårt att få till politiskt. Problemen vi har just nu med skolorna i Kinna kan göra att många tvekar att flytta hit, vilket försvårar rekryteringen.

Skaraborg

Per Seiving är arkitekt och före detta vd på PE Arkitektur, som utför samhälls- och stadsplanering samt husbyggnad. De har bland annat kontor i Mariestad och Skövde.

Hur är det att verka i Skaraborg?
- Vi har mått bra i Skaraborg. Det är en fördel med lagom stora städer att vi slipper långa restider och har nära till naturen.

- Företagarandan har utvecklats här på ett positivt sätt. Näringslivsföreningen är aktiv och vi har en bra högskola i Skövde. Det enda som bekymrar oss är att högskoleingenjörsutbildningen är hotad, vilket kan skapa problem för de som behöver rekrytera folk inom konsult- och fastighetsbranschen.

Tuana Aziz, driver Tuana AB som skapar reklambilder, filmer, håller utbildningar och utvecklar hemsidor.

Hur är det att vara företagare i Skaraborg?
- Jag tycker verkligen om Skaraborg. Just därför jag har valt stanna kvar här som företagare. Det jag älskar med Skaraborg att det är lätt att sticka ut från mängden och att få nya kunder. Det är nog det bästa. Eftersom det är så litet sprider allt sig supersnabbt.

Göteborgsregionen

Anna Andersson, vd på BILDEPÅN, ett bilföretag som tar hand om allt som rör bilägande – försäljning, service, biltvätt m.m.

Hur är det att vara företagare i Varberg?
- Varberg är en region som växer och här finns en stor framåtanda. Staden utvecklas och det är stora projekt på gång med tågtunnel och en ny stadsdel. Vi har ett attraktivt läge och många vill flytta hit. Varbergs befolkning ökar mer än rikssnittet och nu går vi från att kalla Varberg en småstad till en mellanstor stad.

- Utmaningen är att orka med att hålla den här höga tillväxttakten. Det märks att mycket tid inom kommunent går åt till de stora projekten och det känns ibland som de mindre ärendena som rör oss företagare hamnar lite i bakvattnet. En annan utmaning är att hitta rätt kompetens och att säkerställa att vi har en attraktiv och uppdaterad utbildning för vår bransch i Varberg.

Fyrbodal

Erling Fransson, vd på Skärhamns Frys, vars största produkt är lutfisken som de gör med långa som köps från Island.

Hur är det att vara företagare i Fyrbodal?
- Vi har det bra här ute tycker jag. Det funkar väl. Vi har lyckats bra med personal och sköter våra egna transporter. Kontakten med kommunen är god. Allt är bra så länge vi kan vara kvar här ute, det är livskvalitet.

Läs hela rapporten