Onlinekurs om betalningsvillkor - import
Lär dig hur du som köpare (importör) kan minimera risker och tänka smart i hela din importaffär genom bäst lämpade betalningsvillkor.
I kursen går vi bland annat igenom olika betalningssätt som förskottsbetalning, garantier, remburser, dokumentinkasso och öppen räkning (kredit) - allt ur ett köparens perspektiv. Vi summerar även de risker du bör ta hänsyn till vid import ex. politiska, kommersiella, samt valuta- och varurisker.
Efter avslutad kurs kan du bättre bedöma de risker som kan uppkomma vid import samt de olika betalningssätt som används.
Onlinekursen om betalningsvillkor finns även med fokus på export.
KURSEN RIKTAR SIG TILL
Säljare, inköpare och operativ personal inom import, export, logistik eller inköp som vill uppdatera sig inom området eller lära sig betalningsvillkor och riskbedömning vid import.
OBS! Kursen är tillgänglig t.om. 30 januari 2025. Du kan pausa, repetera, kolla dina kunskaper löpande fram till detta datum.
Kursplan
- Introduktion
- Föreläsning (film ca 40 minuter)
- Extramaterial Case: Trade Finance
- FAQ
- Kunskapstest
FÖRELÄSARE
Peter Hellman, Västsvenska Handelskammaren
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om onlinekurser.
Att läsa en onlinekurs
- En onlinekurs är perfekt för dig som vill studera när och var du vill. Genomsnittlig studietid för våra onlinekurser är 3 timmar.
- Du läser din kurs via Handelskammarens webbaserade utbildningsplattform Learnifier. Du behöver tillgång till en dator, surplatta eller mobiltelefon och en bra internetuppkoppling.
- När du anmält dig och valt betalningsalternativ, skickas ett bekräftelsemejl med inloggningslänk till den kurs du valt att gå. Kursen börjar när du trycker på inloggningslänken.
- Din inloggning till kursen är öppen t.om. 30 januari 2025. Du kan pausa, repetera, kolla dina kunskaper löpande under påbörjad kurs.
- Inget kursmaterial behöver inhandlas. Relaterat innehåll till våra kurser finns att ladda ner i utbildningsplattformen.
Hur betalar jag kursen?
Du får en faktura på kursavgiften på det sätt du angivit när du registrerat din anmälan (betala som privatperson eller via företag samt antingen via e-post eller pappersfaktura).
Får jag ett intyg efter kursen?
Javisst! Du kan själv trycka ut ett intyg efter avslutad kurs vilket innebär efter att du genomfört "Kunskapstestet". Kursintyget får du i digitalt format.
Vad gör jag om jag har frågor?
- I kursen finns det Frequently Asked Questions (FAQ) - en sammanställning av alla frågor som uppkommit från deltagare.
- Om du inte hittar svar på dina frågor i FAQ – så har du kontaktuppgifter till föreläsaren.
- Du kan under kursens gång dela tankar, idéer och frågor med övriga kursdeltagare.
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Kontakta kursansvarig Jenny Åkerwall.
BRA ATT VETA
Kursen kan även läsas på Parkgatan 49, Göteborg. Den går även att få som företagsanpassad på ert företag.
- Var:
- Onlinekurs, starta när du vill online, Online