Väx internationellt med digitala satsningar

Digitala verktyg ger fantastiska möjligheter för företag att snabbt och effektivt nå ut på nya marknader. Men hur ska man egentligen tänka för att få ut full effekt och nå ut globalt? Affärsfuturisten Jacqueline Kothbauer ger sina tre bästa tips.

Det går fort när Jacqueline Kothbauer pratar, men så är det också flera, stora och inte minst omvälvande områden hon ska hinna gå igenom på kort tid.
 
– De stora megatrenderna har global inverkan på både värdekedjor, produktionssystem, logistik, arbetsmarknad, detaljhandel och konsumentvarumärken.
 
Något som kan låta överväldigande och problematiskt, men som Jacqueline Kothbauer poängterar samtidigt kan vara inspirerande och ge många spännande möjligheter om man tittar närmare på det. Och det är framför allt inom tre områden som hon menar att de stora möjligheterna finns:
Affärsfuturisten Jacqueline Kothbauer
1. Utbildning i ny teknik underlättar rekrytering
Pandemin i kombination med AI accelererar omvälvningen av hur och var vi arbetar. Dessutom gör teknikutvecklingen, inte minst inom AI, att medarbetarna får kraftfullare verktyg som gör det lättare för dem att ta sin kunskap från en bransch och ta med den in i en annan.
 
– Ju smartare verktyg vi har, desto mindre beroende är vi av medarbetarnas branscherfarenhet. Det blir viktigare att en ny medarbetare är duktig på att snabbt lära sig olika verktyg än att den är expert på just det du gör. På så sätt kan du rekrytera duktiga människor från en global marknad oavsett om de är experter på din bransch eller inte. 
 
2. Metaverse – digitaliserade produkter för längre kundrelationer
Sverige är världsledande inom digitalisering, men kanske inte inom de branscher man förväntar sig.
 
– Inom skog-, gruv- och tillverkningsindustri ligger Sverige solklart i framkant. De svenska storföretagen har digitala tvillingar där de kopplar ihop allt, fabriker, individer, transporter, ja hela rubbet i realtid. På så vis kan de kontrollera och optimera sina strukturer och processer konstant oavsett i vilken världsdel produktions-siten ligger.
 
Samtidigt menar Jacqueline Kothbauer att metaverse-tekniken inte bara kan användas för att optimera existerande produktionskedjor, utan dessutom kan användas för att skapa nya affärsmodeller där kunden dessutom knyts upp i en längre relation.
 
– Det senaste nu är en digital tandborste från Oral B, där olika appar följer hur du borstar och ger dig tips på hur du kan borsta bättre. Då får du först köpa tandborsten, sen köpa appen, och när appen har mätt utvecklingen ett tag vill kunden inte byta bort den för då ser hen inte hela historiken. Det här digifysiska sättet att arbeta blir ett sätt att låsa in kunden på lång sikt, både inom B2B och på konsumentsidan.
3. Influencern tar dina produkter till nya grupper
Att låta ett väletablerat varumärke expandera till nya produktgrupper är ett klassiskt sätt att hitta nya affärsmodeller. Något som Jacqueline Kothbauer menar blir ännu enklare i och med digitaliseringen.
 
Vid en internationell expansion gäller det att etablera kontakter med lokala influencers på den marknaden
 
– När till exempel Bianca Ingrosso lanserar en ny produkt har hon inte gjort den från grunden, utan hon samarbetar med en industriell partner. Hon har kunddatabasen, partnern har produkten, och tillsammans når de en jättestor kundgrupp snabbt. Vid en internationell expansion gäller det att etablera kontakter med lokala influencers på den marknaden som du vill introducera dina produkter och tjänster på.
 
Framför allt gäller detta inom snabbrörliga konsumentvaror där tröskeln för konsumenten att testa en ny produkt från ett varumärke de gillar är relativt låg.
 
– Influencers behöver industriella partners med branschkunskap, och industrin behöver tillgång till deras följare eftersom de är potentiella kunder. På så sätt kan båda parter bygga nya intäktsströmmar på sin befintliga affär. 
 
Text: Karin Aase
 

VI HJÄLPER DIG ATT NÅ NYA MARKNADER

På Västsvenska Handelskammaren har vi lång erfarenhet av internationell handel och ett globalt nätverk av marknadsexperter. Vi erbjuder allt från personlig rådgivning till kurser och nätverk inom export och import.