Knäck den sociala koden i Kina

Goda relationer betyder allt i Kina, världens största ekonomi och Sveriges viktigaste handelspartner i Asien.

“Har man inga goda relationer, Guanxi, så är det helt omöjligt att lyckas göra affärer med Kina.”

Det menar Sven Calander, föreläsare på Market Update Kina hos Västsvenska Handelskammaren.

Sven Calander, som under större delen av sitt liv verkat i affärsmässiga sammanhang i Kina, menar att de goda relationerna bygger på helt andra principer än vad vi är vana vid. Därför behöver man vara insatt i rådande normer för att över huvud taget ha en chans.

Det som smäller högst hos den kinesiska konsumenten är produkter av kvalitet

En av många fundamentala skillnader är att kineser kan ha en ovanligt vänlig inställning till korruption, vilket  de ser som en slags näring för det politiska systemet. Jämför med vilket vatten fiskar trivs i. De överlever inte i gyttja och helt klart vatten, men trivs bäst i vatten som är lite grumligt.

En annan slående skillnad är att den som vuxit upp i Kina har en helt annan syn på fördelar och effekter av demokrati och diktatur.

Läs mer: Marknadsanalys för Calectro

Samtidigt ska vi komma ihåg att kineser överlag uppskattar Sverige, det lilla landet strax under nordpolen. Något som bådar gott, för den som expanderar österut, är enligt Sven Calander att vi ses som föregångare vad gäller kvalitet:

”Det som smäller högst hos den kinesiska konsumenten är produkter av kvalitet, välkända märken och högt värde.”

Det finns till och med kinesiska företag med svensk anknytning som velat märka sina produkter med ’made in Sweden’, menar Sven Calander.

Market Update på Västsvenska Handelskammaren gästas av regionens mest erfarna experter inom internationell handel. Boka nästa tillfälle via kalendern

Vi är dina experter inom


Söker du en språngbräda för din internationella affärsutveckling? Hör av dig till mig så berättar jag mer om de verktyg och samarbetsmodeller vi erbjuder.

Välkommen på en kopp te