E-handel i Kina

Vi är vana att titta västerut för nya trender, men när det gäller e-handel, då är det definitivt läge att vända blicken mot Kina istället.

Det räcker med att titta på siffrorna för att hisna. E-handeln i Kina står för hälften av världens totala e-handel, och omsättningen är mer än dubbelt så hög som den i USA och Europa tillsammans.

I Kina växer e-handeln med 40 procent per år, i västvärlden med 10. Och då är det ändå bara 36 procent av befolkningen i Asia-Pacific som har tillgång till internet än.

I Kina växer e-handeln med 40 procent per år, i västvärlden med 10

- Kina har haft en stark inkomstökning och medelklassen har vuxit med den vilket har inneburit att fler personer har mer pengar och därmed också kan konsumera mer, berättade Andrea Staxberg, Senior Project Manager på Business Sweden i Kina på Internationella Handelsdagen i Göteborg i februari.
- Dessutom har de hoppat över dator och gått direkt till mobilen vilket har lett till att 80 procent av alla e-handelsköp görs via den.

Läs mer:  Hjälp med att etablera ert företag på ny marknad?

Marknadsplatser online

Det här gör att Kina ligger i världens absoluta framkant när det gäller e-handel, logistik och betallösningar. Men om svenskar e-handlar genom att söka upp en viss butiks hemsida vill kineserna handla på helt andra sätt.
- De vill att det ska vara enkelt. De vill varken behöva skriva in www eller gå in på olika appar för olika butiker.

Istället e-handlar de kinesiska konsumenterna via några få plattformar som bäst kan beskrivas som marknadsplatser online där olika företag samlas för att sälja till konsumenter.
- Konsumenterna vill inte interagera med alla, de vill bara ha en pålitlig tredjepartsplattform som de litar på och som dessutom kan ta hand om alla frågor man har om både produkter, leverans och betalning.

Höga krav på logistik

De kinesiska konsumenterna har dessutom betydligt högre krav på logistik och betalning än i Sverige.
- Om jag beställer något i Shanghai på morgonen levereras det till mitt kontor innan lunch, och om Klarna är best practice när det gäller betalningar i Sverige ska det vara ännu smidigare i Kina. De kinesiska utbytesstudenter vi pratar med här i Göteborg tycker att svenska betallösningar är ganska stenålders.

Läs mer: Godisfabriken som väcker mersmak i Kina

Mobilen används dessutom som betalmetod även offline och av alla åldersgrupper, från barn som köper lördagsgodis till pensionärer som köper mjölk.
- Till och med de små hålen i väggen i Shanghai som säljer nudlar, som definitivt inte tar kort, accepterar betalning via de stora plattformarnas mobillösningar.

Alibabas grundare Jack Ma har sagt att han vill tiodubbla plattformens svenska varumärken från dagens 80

Svenska varumärken i kina

Många svenska varumärken, till exempel Fjällräven, Daniel Wellington och Babybjörn, är redan på plats i Kina, och Alibabas grundare Jack Ma har sagt att han vill tiodubbla plattformens svenska varumärken från dagens 80. Men varför är det då så viktigt att vara där och ha koll på vad som händer i den digitala utvecklingen i Kina?
- Det är en jättestor marknad, samtidigt som Kina erbjuder en möjlighet att redan nu studera hur e-handeln kommer att utvecklas i övriga världen framöver. De här aktörerna är både möjliga samarbetspartners och konkurrenter, och det är något man måste ha i åtanke.

Text: Karin Aase

Stärk din kompetens inom internationella affärer

Kina och USA står för nästan 40% av världens BNP. Kinas ekonomi förväntas med dagens tillväxt bli världens största ekonomi 2030. Vi uppdaterar dig om läget just nu och ger vår syn på hur framtida makt- och handelsstrukturer kommer att se ut.

seminarium 2 maj » Är vi nära ett globalt makskifte?