Gekås är svenskarnas populäraste resmål

Varje år görs 4,8 miljoner resor till Gekås i Ullared. Gekås koncern-vd Jan Wallberg berättar om framgångssagan under besöket hos Västsvenska Handelskammaren i Borås.

”Vi är inte bara är ett varuhus, vi är en destination” säger Gekås koncern-vd Jan Wallberg när han gästar Västsvenska Handelskammaren i Borås.

Affärsidén är densamma idag som vid starten för över 50 år sedan – att sälja allt till hemmet som får plats i en bil till bästa pris. Men det är snarare Gekås som destination som driver Jans Wallbergs ledarskap. Han säger sig ha mer gemensamt med destinationschefen för Liseberg, än med Julas vd.

”Besöket är ju för att shoppa, men vi vill göra utflykten trevlig. Kunderna uppskattar utflykter och att umgås med varandra under trevliga former”.

Jan Wallberg, koncern-VD för Gekås Ullared AB, besöker Oss emellan på Västsvenska Handelskammaren i Borås.

Kundundersökningar visar att man besöker Gekås för det är praktiskt och billigt. Men upplevelsen är en väldigt viktig del av resan. Därför arbetar bolaget aktivt med att få besökarna att trivas och stanna över natten i stugbyn, på campingen eller hotellet. De små erbjuds en äventyrspark och ett hunddagis.

I skrivande stund planeras fler övernattningsmöjligheter. Inte undra på det när kundundersökningar visar att 99 procent vill komma tillbaka.

Jan slutar aldrig förbättra

2016 hade Gekås ett försäljningsresultat på 5,3 miljarder kronor och var tionde minut rullar en ny lastbil in med varor. När allt går så bra, hur hittar ledningen utrymme att förbättra? Gekås koncern-vd sitter inte vid ett självspelande piano. Den ständiga frågan han ställer sig är vad som är nästa steg:

”När man åker till jobbet gäller det att vara hungrig och tänka på att 20 000 nya kunder ska få en trevlig upplevelse idag. Det är där kraften ligger.” 

Gekås har haft fyra koncern-vd:ar och Jan är den tredje med Svenljungabakgrund. Trots att tjänsten är ny har han erfarenhet från bolaget som ekonomichef. Efter en tid som vd för Blåkläder fick han förfrågan om att komma tillbaka och efterträda Boris Lennerhov.

”Jag hade inga planer alls på att lämna Blåkläder. Men jag har alltid fascinerats av Gekås och dess personal. När jag väl fick frågan kunde jag inte tacka nej, det var ett enkelt beslut” säger Jan Wallberg.

Framgångssagan i korthet


  • Genomsnittskunden handlar för 3 300 kronor.
  • Bolagets lönsamhet är 10 procent om året.
  • Omsättningen har ökat varje år sedan starten.
  • Dagsrekordet i besökare är 28 900.
  • Dagsrekordet i försäljning är 37,3 miljoner kronor.
  • Gekås är idag helt skuldfria.

Jan Wallberg besökte Oss emellan, ett event för dig som är med i något av av våra nätverk. Kontakta Emil Pettersson om du bor i Boråsregionen och vill veta mer.

Läs mer om våra nätverk

Här finner du vårt kontor i Borås

Var:
Österlånggatan 40, Borås