Företagsanpassad kurs på ert företag

Internationella affärer

Varje kurs utgår från era behov. Innan kursen prioriterar du och föreläsaren vilka frågor som är viktigast för er. Här visar vi vilka ämnen som vanligtvis brukar ingå i de företagsanpassade kurserna på området internationella affärer.

SÅ HÄR GÅR DET TILL

  1. Meddela oss via formuläret vilka moduler ni är intresserade av.
  2. Vi återkopplar till er med en offert, enligt prislistan.
  3. Innan kursdagen prioriterar ni och föreläsaren gemensamt kursens upplägg, med utgångspunkt i de valbara modulerna. 
  4. Föreläsaren kommer till ert företag och utbildar er under en hel- eller halvdag. Föredrar ni att ses digitalt så ordnar vi självklart det.

Betalnings-, försäkrings- och leveransvillkor (Incoterms 2010/2020)

MODUL 1

  • Strategisk översikt av din internationella affär – vilka villkor passar just er?
  • Leveransvillkor: grundlig genomgång av Incoterms® 2010/2020.
  • Betalningsvillkor: remburser, inkasso, bankgarantier och valutarisker.
  • För- och nackdelar med de olika leveransvillkoren. Hur de förhåller sig till betalnings- och försäkringsvillkor för att effektivt minimera risker vid era internationella affärer.

Export- och importdokument

MODUL 2

  • Vokabulär och förkortningar inom branschen.
  • Grundlig genomgång av aktuella dokument, vilka som är obligatoriska respektive frivilliga. Exempelvis:
    • EUR1- och GSP-certifikat
    • ATA-carnet
    • Frakthandlingar som CMR och FCR, A.TR
    • Ursprungsintyg
    • Bill of lading
    • Enhetsdokument

Tullfrågor

MODUL 3

  • EU och lagstiftning.
  • Tullförfaranden och förfandekoder.
  • Restriktioner.
  • Klassificering av varor.
  • Tullvärde.
  • Frihandel och ursprung.
  • Förberedelse inför export och import.
  • Deklarera export och import.

Internationella avtal

MODUL 4

  • Genomgång av den juridiska kartan för internationella affärer.
  • Användningen av standardavtal samt internationella konventioner.
  • Avtalsrätt, när är man bunden av ett avtal, hur fastställer man avtalets innehåll och vad händer om en part inte gör som avtalat?
  • Återförsäljar- och franchisingavtal: vilka krav och konsekvenser det innebär för dina affärer och samarbetspartners ur en juridisk synvinkel.

AFFÄRSKULTUR

MODUL 5

  • Affärskultur och kulturell medvetenhet.
  • Att hantera stereotyper och missuppfattningar.
  • Det multikulturella teamet, styrkor och utmaningar samt vägar till effektivare och bättre samarbeten.
  • Direkt och indirekt kommunikation, verbala uttryck, hög- och lågkontext.
  • Att presentera, förhandla, nätverka över kulturgränserna.
  • Ledarskap och auktoritet, inställning till hierarkier, tid, lagarbete, beslutsfattande, ansvar, hantering av konflikter.

Låter detta som något ert företag vill satsa på, fyll i vår offertförfrågan nedan. Inget är bindande i ett första steg. Vill du ställa några kompletterande frågor, kontakta vår utbildningsansvarig Jenny Åkerwall.

Jag vill ha en offert

Vårt huvudkontor i Göteborg

Var:
Parkgatan 49, Göteborg

Offertförfrågan

Intresseanmälan


Välj modul, du kan göra flerval

Vart vill ni ha kursen?