Internationella affärer
Varje kurs utgår från era behov. Innan kursen prioriterar du och föreläsaren vilka frågor som är viktigast för er. Här visar vi vilka ämnen som vanligtvis brukar ingå i de företagsanpassade kurserna på området internationella affärer.
SÅ HÄR GÅR DET TILL
- Meddela oss via formuläret vilka moduler ni är intresserade av.
- Vi återkopplar till er med en offert, enligt prislistan.
- Innan kursdagen prioriterar ni och föreläsaren gemensamt kursens upplägg, med utgångspunkt i de valbara modulerna.
- Föreläsaren kommer till ert företag och utbildar er under en hel- eller halvdag. Föredrar ni att ses digitalt så ordnar vi självklart det.
Betalnings-, försäkrings- och leveransvillkor (Incoterms 2010/2020)
MODUL 1
- Strategisk översikt av din internationella affär – vilka villkor passar just er?
- Leveransvillkor: grundlig genomgång av Incoterms® 2010/2020.
- Betalningsvillkor: remburser, inkasso, bankgarantier och valutarisker.
- För- och nackdelar med de olika leveransvillkoren. Hur de förhåller sig till betalnings- och försäkringsvillkor för att effektivt minimera risker vid era internationella affärer.
Export- och importdokument
MODUL 2
- Vokabulär och förkortningar inom branschen.
- Grundlig genomgång av aktuella dokument, vilka som är obligatoriska respektive frivilliga. Exempelvis:
- EUR1- och GSP-certifikat
- ATA-carnet
- Frakthandlingar som CMR och FCR, A.TR
- Ursprungsintyg
- Bill of lading
- Enhetsdokument
Tullfrågor
MODUL 3
- EU och lagstiftning.
- Tullförfaranden och förfandekoder.
- Restriktioner.
- Klassificering av varor.
- Tullvärde.
- Frihandel och ursprung.
- Förberedelse inför export och import.
- Deklarera export och import.
Internationella avtal
MODUL 4
- Genomgång av den juridiska kartan för internationella affärer.
- Användningen av standardavtal samt internationella konventioner.
- Avtalsrätt, när är man bunden av ett avtal, hur fastställer man avtalets innehåll och vad händer om en part inte gör som avtalat?
- Återförsäljar- och franchisingavtal: vilka krav och konsekvenser det innebär för dina affärer och samarbetspartners ur en juridisk synvinkel.
AFFÄRSKULTUR
MODUL 5
- Affärskultur och kulturell medvetenhet.
- Att hantera stereotyper och missuppfattningar.
- Det multikulturella teamet, styrkor och utmaningar samt vägar till effektivare och bättre samarbeten.
- Direkt och indirekt kommunikation, verbala uttryck, hög- och lågkontext.
- Att presentera, förhandla, nätverka över kulturgränserna.
- Ledarskap och auktoritet, inställning till hierarkier, tid, lagarbete, beslutsfattande, ansvar, hantering av konflikter.
Låter detta som något ert företag vill satsa på, fyll i vår offertförfrågan nedan. Inget är bindande i ett första steg. Vill du ställa några kompletterande frågor, kontakta vår utbildningsansvarig Jenny Åkerwall.
Vårt huvudkontor i Göteborg
- Var:
- Parkgatan 49, Göteborg