There is a license error on this site:
0050568A26D9 is not a valid mac-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Fyra snabba till Patrik Frisk, vd för ALDO Group | Västsvenska Handelskammaren

Fyra snabba till Patrik Frisk, vd för ALDO Group

Han var med och startade upp Lager 157 och har arbetat för flera stora företag inom retail och mode. Under Patrik Frisks besök hos Handelskammaren i Borås berättade han bland annat om sitt ledarskap, utvecklingen på retailmarknaden samt kärleken till Sjuhärad.

Hej Patrik Frisk, hur hamnade du på ALDO Group?

- Jag kom till företaget med uppdraget att genomgripande förändra det från grunden. Grundaren Aldo Bensadoun, som fortfarande arbetar aktivt cirka 12 timmar om dagen vid 77 års ålder, insåg att företaget måste gå från att bara vara butik till att även på allvar bli ett varumärke. Han hade länge upplevt att det både saknades en vision och klara strategier för företaget.

Det var egentligen bara ”en butik med skor i”. Detta har förändrats. Vi arbetar dagligen med att förverkliga vår nya vision samtidigt som vi inte tappar fokus på företagets grundläggande värderingar. Våra värderingar är Kärlek, Integritet och Respekt.

Vi har även utvecklat tre strategier. Jag älskar talet tre eftersom för många strategier tenderar att snabbt bli för komplicerade att följa. Jag betonar hellre ordet enkelhet som har varit det självklara ledordet under min karriär och i mitt ledarskap. Strategi nummer ett är att lära organisationen hur man bygger varumärke, strategi två handlade om att bygga produkt, och strategi tre handlade om människan, då vi tror att varje människa skall kunna nå sin fulla potential i företaget.

Så hur utvecklar du din personal?

- För mig handlar personalutveckling mycket om att ge människor i organisationen, som man känner har potential, uppgifter som de inte klarar av eller inte är redo för. Man måste utmana dem helt enkelt och faktiskt låta dem få misslyckas. Detta kan vara rätt svårt som ledare eftersom man ibland känner att man inte har råd att låta någon misslyckas, men själv så har jag lärt mig mer av mina misslyckanden än av mina framgångar.

Ni satsar mycket på E-handel. Är butikernas och shoppingcentrens dagar räknade?

- Digitaliseringen förändrar branschen. I Kanada och Amerika så är det fullständig storm just nu. Jag kan inte förklara det på ett annat sätt. Trafiken i amerikanska shoppingcenter går på vissa håll ned mellan 10-20 procent i veckan, det låter otroligt men stämmer i stora delar av USA. I dag kommer man inte bara in till butiken enbart för att handla ”som vanligt”, utan man vill hämta upp- eller lämna in något som man köpt online, alternativt pröva något som man senare beställer online. Butiker är service-center idag på ett helt annat sätt än vad de var tidigare.

Folk är så pass välinformerade i dag när de kommer in för att handla. Konsumenten spenderar betydligt kortare tid i shoppingcenter och besöker ett färre antal butiker än tidigare. De går direkt in i en affär, vet exakt vad de vill köpa, och lämnar butiken lika snabbt. Men svaret på din fråga är nej, jag tror inte att det är slutet för butiker och shoppingcenter även om de får en klart ny funktion.

Hur är din relation till Sjuhärad?

- Min släkt har kopplingar historiskt till Gislaved, Falköping och Sävsjö. Vi har fortfarande ett hus kvar i Vegby, så hjärtat slår lite extra för den här bygden givetvis. I dag är hemma för mig dock i Montreal där jag arbetar. ”Home is where you lay your hat” som man säger.

Det som slår mig mest är när jag har varit ute i världen och landar på Landvetter är den enorma utvecklingen och entreprenörskänslan längs motorvägen. Allt bara växer och växer, det är en härlig känsla. Det finns ett unikt driv i den här regionen. Mycket unikt.

Sjuhärad är en enormt expansiv och entreprenörsaktiv bygd. Jag tror att regionen kommer att stå i centrum i hela Norden när det gäller innovation och utveckling framöver inom till exempel textilindustri, handel men även teknologin.

Skribent Natanael Kvidal.

Visste du om att du som företagare i Sjuhärad kan bli en del av Handelskammarens kontaktskapande nätverk? Kontakta Emil Pettersson för att veta mer.

Patrik Frisk och ALDO Group


Patrik Frisk är 54 år gammal och har bott 34 år utomlands.
Under sin karriär har han arbetat i Australien, Tyskland, Schweiz, Danmark, Italien, Frankrike, Cypern, USA, Sverige och nu Kanada, som vd för ALDO Group. Han var med och startade upp Lager 157 och har under sin karriär arbetat med W. L Gore & Associates (Gore-Tex), Ivanhoe samt VF Corporation som omfattar The North Face, Vans, Jansport, Reef och Timberland.

ALDO Group har 20 000 anställda i 98 länder med cirka 2400 butiker.
Till våren tar sonen till Aldo Bensadoun över vd-posten för företaget. Patrik Frisk kommer då att ta ett styrelseuppdrag på ett börsnoterat bolag i USA samtidigt som han får en ny befattning i ett annat företag.

Här finner du vårt kontor i Borås

Var:
Österlånggatan 40, Borås