There is a license error on this site:
0050568A26D9 is not a valid mac-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Förpackningen rätt krydda i framgångsreceptet | Västsvenska Handelskammaren

Förpackningen rätt krydda i framgångsreceptet

Det började med ett förälskat par vars affärsidé var att finansiera resor ut i världen. 25 år senare har Camilla och Paolo Labardi genom övertygelse och skicklighet etablerat Kryddhuset i Ljungs produkter hos både lågpris- och gourmetkunden. Nu vill de ut i världen igen, denna gång med verksamheten.

Kontakta mig vid frågor

Paolo Labardi är själv förvånad när han säger det: Under alla år i företaget har de inte haft en enda dålig dag.
- Jo en, men då var det inte ens en hel dag, kanske en halv. Det är nog på grund av att vi är så olika. Om vi två hade gillat samma saker och satsat på samma position inom företaget hade det nog varit svårare, säger han.

För 25 år sedan träffades de på en semester i Cypern och började snabbt planera för hur de kunde vara tillsammans. Efter att ha tillbringat ett år i Italien och ett i Sverige bestämde de sig för att stanna i Sverige.

Paolo och Camilla Labardi

Där tog de över Camillas pappas sidoverksamhet, som gick ut på att importera kryddor, hälla upp dem i mindre påsar och sälja på marknader i Herrljunga, Borås, Linköping, ibland Skåne.
- Vi startade i mars och jobbade fram till månadsskiftet november/december. Sedan åkte vi tillbaka till Italien eller reste runt i världen och när pengarna var slut började vi jobba igen. Så var det, vi var unga och hade inga stora framtidsplaner utom att vara tillsammans. Det var det som var grunden, vår affärsidé, att ha roligt tillsammans.

Började i lågprissegmentet

Diskussionerna om Kryddhusets framtid kom igång på allvar samtidigt som diskussionerna om att bilda familj. Skulle de satsa på företaget eller göra något helt annat? Då, 2001, bestämde de sig för att satsa.
- Vi hade inte ens förpackningsmaskin utan packade allt för hand, så vi investerade i nya maskiner och började göra designen till våra första förpackningar. Efter två, tre år började vi sälja våra produkter inom lågpris, som var ett bra marknadssegment för oss.

Men det var när de började experimentera med nya förpackningar, ny design och nya kryddblandningar som de insåg att de kunde nå helt nya kunder. 2010 var konceptet Designfood ett faktum. Designfood levererar premiumprodukter till gourmetbutiker, livsstils- och inredningsbutiker men också som promotionprodukter och företagspresenter. Kryddhuset satsar också sedan förra året på private label – att erbjuda produkter som företag kan sätta sina företagslogos på.

 

Satsningarna har gett avkastning, konstaterar Paolo Labardi, som berättar att de gått från 12 till 30 anställda och mer än fördubblat sin produktionsyta på bara två år. En spännande, men krävande utveckling.
- Den största utmaningen är personalen och organisationen, att hinna ge tid åt personer att lära sig och ge dem chans att växa. För att göra det måste man dagligen finnas tillgänglig för att de ska lära sig verksamheten och sina jobb. Vi är positiva, men ibland känns det tufft, erkänner han.

Oväntad exportmarknad

Vad är då hemligheten bakom Kryddhusets framgångar? Paolo Labardi är säker på svaret.
- Vi jobbar mot konsument och detaljhandel så förpackningen är en viktig del, nästan lika viktig som produkten. Varför? Det handlar om kundens behov. Vi kan ta fram rätt förpackning till rätt kund och till rätt ändamål. Att vi kan ta fram nya förpackningar som ingen annan erbjuder skapar nya förutsättningar för Kryddhuset, säger Paolo Labardi.

Framöver satsar Kryddhuset mer och mer på export, framförallt i Skandinavien och Tyskland. Men det finns också en oväntad marknad i Mellanöstern, berättar Paolo Labardi.
- Det kan låta konstigt - de exporterar ju stora mängder kryddor - men i länder som Iran finns flera potentiella kunder som efterfrågar våra produkter. Vad de kanske saknar, eller gillar, är det nordiska sättet att hantera, rensa och paketera produkten. Att ta en påse och fylla den är bra för vissa. Men de som vill spendera lite mer i sina fina kök och fina restauranger tänker på ett annat sätt, säger Paolo Labardi.

2 800 medlemsföretag tycker det är viktigt att näringslivet är med och påverkar politiska beslut så att du som företagare kan göra fler och bättre affärer.

Bli medlem