
Advokaten om korttidsarbete och andra coronafrågor
Vad gäller för korttidsarbete? Vad gör jag om skolorna stänger? Marie-Anne Lindhardt, advokat specialiserad inom arbetsrätt, svarar på några av de vanligaste frågorna kopplade till dig som arbetsgivare under coronakrisen.

På MAQS Advokatbyrå i Göteborg arbetar advokaterna för högtryck sedan coronakrisen. Många av de frågor Marie-Anne Lindhardt möter dessa dagar rör korttidsarbete. Stödet innebär att arbetsgivare kan minska sina anställdas arbetstid med upp till 60 procent, samtidigt som de anställda behåller över 90 procent av sin lön och arbetsgivaren får täckning för upp till hälften av kostnaden från staten.
Den 14 april presenterades en lagförslagsförändring som om den antas innebär en arbetstidsminskning med upp till 80 procent under maj, juni och juli.

Men för att få stöd för korttidsarbete ska företaget dels ha hamnat i tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter av en orsak som ligger bortom företagets kontroll och som inte har kunnat förutses.
Vad innebär det?
– Företaget ska bland annat kunna visa på ett tydligt negativt trendbrott i sin ekonomi, vilket direkt eller indirekt är kopplat till utbrottet av coronaviruset. Detta eftersom utgångspunkten är att endast företag som utan coronavirusets utbrott skulle fortsatt att ha en hållbar trendmässig utvecklig, och som är långsiktigt konkurrenskraftigt, ska beviljas stöd.
Ett riktmärke för om de ekonomiska svårigheterna är att anses som allvarliga är om alternativet till att införa korttidsarbete skulle vara att genomföra omfattande uppsägningar bland personalen.
Ansökningsprocessen har gjorts relativt enkel men företaget måste dock, på Tillväxtverkets förfrågan, kunna presentera ekonomiska underlag som visar på att företaget hamnat i tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter till följd av coronaviruset. Det är av förklarliga skäl enklare för ett bolag med längre historik att visa på ett tydligt trendbrott, än vad det är för ett relativt nystartat bolag. Nystartade bolag kommer i större utsträckning att behöva arbeta med prognoser och antaganden.
Företaget ska dessutom ha uttömt alla andra tillgängliga åtgärder för att minska sin arbetskraftskostnad ...
– Ja, det kan till exempel handla om att lägga om skift (om man har skiftarbete) samt att avsluta alla konsultuppdrag och alla anställningar som inte är tillsvidareanställningar, under förutsättning att dessa kan avslutas i förtid.
Kravet på att avsluta konsulter och ej tillsvidareanställd personal gäller dock inte om de är att anses som verksamhetskritiska. Har ett företag till exempel personer som är visstidsanställda och som är verksamhetskritiska för att driva företaget och för att vända den situation som är, så har ni rätt att ha kvar dessa i verksamheten. Däremot ska ni säkerställa att ni kan presentera argument och underlag för att så är fallet om Tillväxtverket skulle ifrågasätta varför en visstidsanställning inte har avslutats.
Läs mer: Guide - så fungerar stödpaketen
Fördjupning korttidspermittering
Möjligheten att använda sig av korttidsarbete skiljer sig åt beroende på om företaget har kollektivavtal eller inte. Vad gäller vid kollektivavtal?
Vad gäller om man inte har kollektivavtal?
Hur länge kan företaget få stöd för korttidsarbete?
Vem kan söka ersättning för korttidsarbete?
Vilka anställda kan man söka korttidsarbete för?
Enligt förslaget 14 april ska det bli möjligt att permittera upp till 80 procent under maj, juni och juli. Hur gör jag för att ansöka, eller justera en tidigare ansökan till 80 procent?
Något som diskuterats är stängning av skolor. Vad gäller om det inträffar och arbetstagaren inte kan komma till jobbet?
– Det finns ingen legal rätt för föräldrar att inte gå till jobbet bara för att dagis har stängt. Vård av barn fungerar inte, såvida inte barnet är sjukt. Men här kan och bör man titta på olika lösningar tillsammans med arbetstagarna. Kan man jobba hemma, anpassa arbetsuppgifterna, arbeta del av dagen, titta hur det ser ut på kompsidan, eller ska man jobba med tjänstledighet?
Läs mer: Att leda i kris
Är det så att någon inte kommer till jobbet, så ser vi ändå att det är svårt att hävda att det är en olovlig frånvaro som skulle kunna läggas arbetstagaren till last. Men i en sådan situation, så gäller oavsett att arbetsgivaren bör ha en dialog med arbetstagaren.
Idag arbetar många hemifrån. Vad har jag som arbetsgivare för skyldigheter kopplat till arbetsmiljön?
– Du har samma arbetsmiljöansvar för dina arbetstagare oavsett om de jobbar på kontoret eller hemmavid, vilket gör att det exempelvis kan bli en fråga om hur arbetsplatsen och ergonomin ser ut. Så även här behöver man ha en dialog med arbetstagarna. Stämma av allt är bra, att arbetstagaren tar korta pauser med jämna mellanrum etcetera.
*Vad som anses utgöra en driftsenhet avgörs på samma sätt som enligt 22 § LAS.
Har du en juridisk fråga om regeringens stödpaket?
Just nu erbjuder vi tillsammans med vårt jurist- och revisionsnätverk kostnadsfri vägledning. Under ett par dagar öppnar vi upp för alla företag att ställa frågor till jurister och revisorer i vårt nätverk. Det här är en enklare form av vägledning, för att stötta upp i rådande situation. På detta sätt vill vi bidra till att stärka hela Västsveriges näringslivs under en utsatt period.