There is a license error on this site:
0050568A26D9 is not a valid mac-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Slut med dansband för Tanumstrand | Västsvenska Handelskammaren

Slut med dansband för Tanumstrand

Det är ett uppdaterat Tanumstrand som möter besökarna under 2017. Det traditionella dansbandsnöjet på helgerna tas bort. Istället ska ett nytt spa och restaurangkoncept, fler träningsmöjligheter och olika typer av underhållning locka gäster året om. Och planerna slutar inte där.

Hotell- och konferensanläggningens stora satsning innefattar en renovering av badavdelningen, ett nytt spa, renovering och fördubbling av receptionsytan, 30 nya rum samt ett nytt restaurangkoncept.
- Vi har byggt oss ett öppet kök som blir centralt i mitten av lokalen. Vi försöker jobba mycket med kontraster, varmt och kallt. Vi har eldstäder inne i restaurangen och jobbar med is som komplement till maten och serveringen, säger Tanumstrands vd Peter Karlsson.

Tanumstrands vd Peter Karlsson

Men den största förändringen ligger i satsningen på en ny framtoning. Tanumstrand vill gå från att vara ett partyställe till att fokusera på det man kallar aktiv avkoppling, med tränings- och spaprodukter.

Helgkvällarna med dansband som funnits i alla år försvinner. Tillkommer gör annan typ av underhållning och krogshower i eventcentret.
- Det finns inget som varar för evigt här i världen. För ett ställe som Tanumstrand är begreppet besöksorsak väldigt viktig och vi måste skapa den själva. Även om restaurangen blev fullsatt under dansbandskvällarna så var inte besöksorsaken tillräckligt stark för att motivera en resa med övernattning från till exempel Oslo eller Göteborg.

Vill utveckla hela Grebbestadsområdet

Peter Karlsson berättar att trenderna när det gäller turism just handlar mycket om hitta ett syfte och en mening med sin resa.
- Du ska inte bara bo utan motivera ditt besök. På 60-talet räckte ett hotell, det var husmorssemestern, att vila upp sig. På 80-talet var service en komponent man la på. På 90- och 2000-talet talade man om upplevelseindustrin – man tog servicen för givet och ville uppleva någonting. Nu är det en form av inlärning som lockar. Att få med sig något bestående.

Trots att det finns stora utmaningar i att locka gäster till Bohuslän under vinterhalvåret har Tanumstrands ägare, de norska bröderna Adolfsen, stora tankar om hela Grebbestadsområdets framtida utveckling.
- De äger Svinnäshalvön och stora områden mellan Grebbestad och Tanumstrand som de har tankar om att utveckla hållbart, gärna ur ett besöksnäringsperspektiv. De har ett väldigt hjärta i Grebbestad och Fjällbacka skärgård och tillbringar somrarna här med sina familjer. Det här är något som skulle gynna hela regionen. Frågan ligger hos kommunen nu så det är bara att hoppas att planerna går i lås, säger Peter Karlsson.

2 800 medlemsföretag tycker det är viktigt att näringslivet är med och påverkar politiska beslut så att du som företagare kan göra fler och bättre affärer.

Bli medlem