Experten: Så stärker du ditt företags varumärke

Tiden när allt gick att sälja med mördande reklam är sedan länge förbi. Idag ligger fokus på att hitta det unika för ditt företag och låta det genomsyra helheten. Har du som vd inte tagit rodret för varumärkesarbetet, är det dags nu.

– Varumärket är en del av hela bolagets värde. Och precis som det kan bli ytterligare en tillgång om man använder det rätt, så kan det också bli det som får en att misslyckas om man inte tar ansvar för det. Därför är det viktigt att man även som vd är delaktig i varumärkesarbetet, säger varumärkesstrategen Karin Sjöström Andersson, som är vd för Invinn.

Karin Sjöström Andersson, varumärkesstrateg och vd för Invinn.

Passionen för varumärkesarbete har hon med sig sedan sin första anställning på KappAhl i slutet av 1980-talet. Mötet med grundaren Per Olof Ahl och hans engagemang för företaget, där alla delar av verksamheten var lika viktiga för helheten, inspirerade.

– Han gick en vända genom lagret varje morgon, pratade med oss och sina kunder, frågade vad vi tyckte om produkterna och gick igenom leveransen. Han kunde säga att nu blir det en bra vecka, eller nu blir det tufft, men han klandrade aldrig någon. För mig blev det självklart att man som ledare är nära sina kunder, produkter och medarbetare. Och den känslan har jag tagit med mig.

En förändrad varumärkesbild

Bilden av vad ett varumärke är och kan vara har förändrats under åren. Det som tidigare utgjordes av ett företags logotyp och grafiska profil har idag utvidgats till ett samtal om vad hela företaget och dess anställda står för, dess värderingar och personlighet.

Idag handlar varumärket om att bygga förväntan.

– Logotypen är naturligtvis fortfarande en del av det, men idag handlar varumärket om att bygga förväntan hos någon och den förväntan måste vi uppfylla i alla delar om det ska bli en positiv upplevelse. Om inte personalen är trevlig eller varorna inte är rätt exponerade, så hjälper det inte att annonsen är bra.

Som varumärkesstrateg arbetar Karin Sjöström Andersson med ett brett perspektiv på området, men det som utmanar de flesta företag är arbetet med digitala kanaler. När de sociala plattformarna avlöser varandra och trenderna skiftar är det vara svårt att veta hur man bäst håller sitt företag a jour digitalt.

– Många hör av sig med en webbsida som de inte tycker känns lika fräck som konkurrenternas. Kanske visar det sig att man upplever hela företagets varumärke som mossig och vill bli mer nyskapande. Men för att bli det behöver man kanske också ett coolare kontor eller ny kompetens. Och då är frågan om den positionen är ledig. Om inte, är det bättre att vi hittar det som är unikt för just det bolaget. Därefter kan vi skapa en webbsida som passar och lyfter bolaget.

Att vara unik istället för bäst

I varumärkesarbetet handlar det alltså att inte nödvändigtvis om lyfta fram det allra senaste, eller det verksamheten är bäst på, utan det som gör den unik och relevant för sina kunder.

– Ett företag i en teknisk bransch kan tycka att det viktigaste för dem är att utstråla trovärdighet. Men om trovärdighet är en förutsättning för att finnas kvar i branschen kan man bara positionera sig där om man är mest trovärdig av alla. Annars får man backa ett steg och inse att trovärdighet är viktigt, men att vi måste hitta något annat att positionera oss med, avslutar Karin Sjöström Andersson.

4 tips för framgångsrik varumärkespositionering

  1. Är positionen attraktiv att äga? Det är den första frågan du ska ställa dig. Och kom ihåg att titta på den från ett utifrånperspektiv. Något som teknikerna på ditt företag tycker är coolt kanske inte fungerar för dina kunder.
  2. Sök en unik position. Finns det fler på samma position, eller kan du göra den unik? Ska den bli unik måste det gå att koppla till något genuint och äkta i ditt företag. Titta på er historia och verksamhet för att ta ställning till om ni har rätt trovärdighet, så att det unika blir äkta.
  3. Se till att den är nåbar. Det är viktigt att välja en position som är nåbar, annars blir man bara besviken. För att kunna avgöra det måste du först veta var ni är idag och vad ni kan bli bättre på. Fråga era medarbetare och kunder, och ta ett steg i taget.
  4. Våga bjuda in dina kunder och medarbetare. Var öppen med att du vill göra en förbättring och varför. Ibland är den stora missen att människor inte gjorts delaktiga och därför inte kan ta till sig förändringen när den presenteras.

SÖKER DU NY KUNSKAP OCH INSPIRATION? 

Som anställd på ett av våra medlemsföretag deltar du kostnadsfritt i Handelskammarens seminarier. Varje månad arrangerar vi ett flertal möten inom allt från kommunikation och ledarskap till handel och politik. Se vad vi har på agendan i Göteborg, Borås, Trollhättan och Skövde.

Se aktuella seminarier