Drivs av omdaning och vill se nya ägarmodeller

Mattias Bergman är vd för ett av Sveriges kanske mest omtalade företag, NEVS. Som tidigare lobbyist drivs han av att förändra en spännande, oljetung och ibland bakåtsträvande bransch, bilbranschen. "Om tio år tjänar vi mer pengar på hur vi paketerar våra tjänster än på marginalerna på hårdvaran," säger han.

Berätta om Nevs!

  – Det är 1000 anställda i Trollhättan och två fabriker med 1500 anställda i Kina. Huvudkontoret finns här, superentreprenören  Kai-Johan Jiang, kinesiska centralregeringen (via bolaget SRIT) och staden Tianjin är ägare. Det är en fördel att ha en rik stad med 16 miljoner invånare som ägare, det är även hamnstaden utanför Peking. Hela provinsen har 100 miljoner invånare, det är en bra hemmamarknad. Med två produktionsbaser är det enklare testa nya affärsmodeller.

Ska ni primärt producera bilar i Kina för den kinesiska marknaden?

  – Initialt ja, vi har en global affärsplan, men med den första produkten kommer vi ha den största marknaden i Kina, vi kommer också sälja i Europa. I takt med att vi breddar produktportföljen så breddar vi marknaden. Kina inser att de måste sluta med konventionella fordon, oljan kommer att ta slut och de har ingen inhemsk olja. Vi förstår vad den kinesiska regeringen vill och det passar vår affärsplan. Vi har höga subventioner i Kina och tjänar mer per såld bil, men av de 200 elbilstillverkare som sökt licenser i Kina har bara tio fått licenser, vi är en av dem.

Det står NEVS på grillen, men de kunniga ser att det är en Saab?

  – Det finns ungefär 100 Saabklubbar runt om i världen som älskar Saab. Mycket av körglädjen och formspråket kommer följa med. Vi tar det bästa av dna:t i vad Saab stod för, inte bara fabriker och anställda utan förmåga att designa och utveckla bilar - innovationskraften. Men vi ska bara ha elektriska bilar.

Konkurrerar ni med företag som Tesla och vad lär ni er av varandra?

  – Det är inget nollsummespel, det är en stabil marknad. Vad Tesla har gjort är att de har tagit bort rädslan för att elbilar inte har räckvidd och prestanda, det gynnar alla som har elbilar. Det handlar inte bara om vilken drivlina bilarna har utan också om att de är uppkopplade och kommer bli helt självstyrande. Många av de konventionella bolagen kommer inte klara den här omställningen.

  – Men att skala upp från 100 000 bilar till 200 000 bilar det kräver mycket, den erfarenheten har inte ett startup-bolag. Där befinner sig NEVS precis mittemellan, vi har det traditionella utan att sitta fast i något gammalt.

Hur hanterar ni livslängden på batterierna?

  – Ett batteri har mellan 5-8 års livslängd. Eftersom halva kostnaden i bilen är batteriet kommer affärsmodellen förändras. Istället för att äga en bil som sedan säljs betalar du för nyttjandet. Om du förflyttar dig i Göteborg kanske du bara vill betala för nyttjande i en tvåsitsbil, ska du pendla mellan Trollhättan och Göteborg behöver du en bil med plats för 8- 10 passagerare som hämtar upp dig, som ett komplement till kollektivtrafik. Men ska du åka skidor i Åre, behöver du kanske en fyrhjulsdriven SUV.

  – Det innebär att du optimerar transportbehoven. Vi har ju hela städer som ägare, en kund som äger 500 000 lägenheter. Det skapar möjligheter att paketera – du har en hyra men får också en logistiklösning i den. Om tio år tjänar vi mer pengar på hur vi paketerar våra tjänster än på marginalerna på hårdvaran.

Vi är båda lobbyister, vilka är era aktuella politiska frågor på NEVS?

  –  Pratar vi om Sverige behövs det stöd för att genomföra teknikskiften. Om vi jämför med Holland eller Norge ligger vi dessvärre inte i framkant. Hur ser vi till att det finns laddningsinfrastruktur och hur tar vi steget från konventionella bilar till elbilar? Det handlar helt enkelt att bygga en infrastruktur som stödjer teknikutvecklingen.

  – Det går inte att utveckla allt samtidigt, där vi ska ha gas, el och bensin och så vidare. Vi måste våga göra val. Sen handlar det också om att våga driva utvecklingen för standardisering. Telia och Ericsson jobbade hand i hand och fick hjälp av regeringen att rulla ut GSM-standarden, det kan göras på samma sätt här.

Varför ska man inte välja vätgas som Toyota?

  – Jag besökte Toyota i Fuji mountains för några år sedan, de har investerat miljarder i teknikutveckling och bränsleceller. Ska de lyckas med sin teknikutveckling behövs en infrastruktur. Det är en gigantisk investering som någon annan måste ta. Talar man om infrastruktur för el-laddning så är det ändå 90 procent som kommer ladda sin bil hemma, men för de som bor i lägenhet krävs stationer och där lobbar vi mot våra politiker. Det gäller även snabbladdningar som ska finnas mellan städer och länder.

Vad är statusen för alternativa drivmedel nu?

  – Elbilar har kommit i USA och Kalifornien, de har kommit i Oslo men inte hela Norden. De kommer inte i hela Kina, men i 20 utvalda städer, baserat på var det byggs infrastruktur. Det finns efterfrågan. Japan har energibrist efter kärnkraftsolyckan, så vätgas är kanske rätt teknikval i Japan. Vi har en stark partner i Kina som står för ungefär 20 procent av all eldistribution i världen och 48 procent av distributionen i Kina. Kina gör gigantiska investeringar i vindkraft och de bygger laddningsinfrastrukturen. De förstår det och stödjer den inriktningen, därför lägger vi ett stort fokus på Kina. När vi har bilarna så finns laddningen, det vet vi.  

Vilka är era största ledarutmaningar?

  – Många av våra ledarutmaningar ligger i gränsytan, det handlar om att kommunicera. Har vi en lokalisering här och tre i Kina blir det en del missförstånd språkligt och kulturellt. Därför bygger vi organisationen med ömsesidig respekt.

Var laddar du själv energi?

  – Innan mina ryggproblem var det bergsklättring, klättrar du i berg måste du vara helt fokuserad, dessutom befinner du dig i en vacker natur. Att komma bort och försöka hålla fredag och lördagskväll lediga. Just nu är jag mycket utomhus och går mycket.

Intervju Bjarne Pettersson Skribent Tina Hedegaard

Är du intresserad av samma frågeställningar som Mattias Bergman lyfter? Är du dessutom vd och söker nya insikter och affärsmöjligheter? Läs mer om Exec, Västsveriges största vd-nätverk.

Läs mer om vd-nätverk

Den nya NEVS-bilen


När kommer vi kunna köpa eller nyttja en NEVS-bil i Sverige?
Vi räknar med att den första NEVS 9-3 Sedan eldrift kommer att finnas på marknaden runt sommaren 2018, först i Kina och strax därefter i Sverige. 

Och var ligger den prismässigt om jag skulle köpa bilen?
De kommer att ligga mellan 300 000 -400 000 kronor. Vi drivs av visionen av att möjliggöra hållbara transporter, vi vill inte konkurrera med Tesla Model S. Men det ska fortfarande var kul att köra.