Läder - materialet som håller länge

Hållbarhetsfrågor inom modebranschen är stora och komplicerade. Men hur ser det ut när man jobbar uteslutande med läderprodukter? Västsvenska Handelskammaren ställde några frågor till Henrik Billger och Pernilla Persson från företaget Saddler.

Henrik Billger är vd på Saddler. Han poängterar vikten av att låta hållbarhetsfrågor genomsyra verksamheten.
 - Det är ett val man gör, att antingen vara med eller inte. Det vi har gjort hittills är för att vi tror att vi kommer att få betalt för det i framtiden, men också för att vi mår bra av det. Det är viktigt att bolagets ledning är med på att inriktningen är en viktig affärsdel. Men att få med alla på skutan, det är nog en resa vi har kvar att göra, säger Henrik Billger.

Hur upplever ni konsumenternas attityder till att handla hållbart?

 - Det är fortfarande få som efterfrågar det. Men det är som med mat, ska du bara ha den billigaste maten så är det som hamnar på tallriken av sämre kvalitet, säger Henrik Billger.

 - Det är dubbla budskap hela tiden. Samtidigt som man uppmanas att vara uppdaterad i olika trender och konsumera, så ska man bry sig om sin omvärld och handla medvetet. Det är klart att människor kan bli förvirrade och inte veta hur de ska göra, säger Pernilla Persson.

Vilka är de största miljöutmaningarna i läderbranschen?

 - Att garva är en av de äldsta kunskaperna människan har. Vi gjorde det under tiden vi var jägare och la skinn över stockar och insåg att barken sög upp delar av insidan av skinnet. När man gör vegetabiliskt garvat skinn är det just bark man använder.

 - Vi gör alla våra bälten i Italien där lädret garvas vegetabiliskt i slutna system. I Indien producerar vi väskor och accessoarer. Vi håller på nu att certifiera ännu ett garveri där och försöker få dem att förstå varför det här är viktigt. Mycket av vår marknadsföringspeng som vi hade kunnat bygga vårt varumärke på har vi lagt på att jobba med hållbarhet i det ledet, säger Henrik Billger.

Vad är era hållbarhetsutmaningar?

 - Läder är ju en restprodukt av köttindustrin, så en utmaning längre fram kan bli högre läderpriser därför att köttproduktionen går ner. En annan är kraven på spårbarhet. Man ska veta var djuret kom ifrån och hur det har haft det, säger Pernilla Persson.

 - Vi flyger ingenting av våra produkter utan skeppar med båt, som ska gå långsammare för mindre utsläpp. Det innebär att våra produkter är på sjön länge och det tar lång tid innan vi får betalt för vår produkt.

Så det gäller att tänka långsiktigt?

 - Ja och i förlängningen är det ju också så att våra produkter ändå är tänkta att användas länge. Vi gör en högkvalitativ produkt som bara blir snyggare och får mer patina ju mer den används, säger Henrik Billger.

Läs även Västsvenska Handelskammarens artikel från panelsamtalet om modebranschens hållbarhetsutmaningar.

Västsvenska Handelskammaren företräder över 2800 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom fem områden som våra medlemsföretag upplever är viktigast för ett företags framgång.

LÄS MER OM MEDLEMSKAP