Så leder Cellbes vd deras förändringsresa

För Cellbes vd, Charlotte Nordén, är förändring den självklara vägen framåt. På fem år har hon ställt om Cellbes verksamhet, från postorderföretag till ett modernt e-handelsbolag. Men än är arbetet inte färdigt.

– Som vd behöver du ständigt ha koll på vad som sker utanför ditt eget fönster. Utvecklas inte bolaget i takt med det som händer där, så försvinner det. Man måste vara där och skruva hela tiden, säger hon.

- Ska du lyckas med ett förändringsarbete är det viktigt att du är tydlig, inger mod och agerar. Det är som devisen ”det blir inte vad det blir, utan det vi gör det till”, säger Charlotte Nordén.

Efter en lång karriär inom detaljhandeln, tillträdde Charlotte Nordén som vd på Cellbes 2016. Bolaget som startade som ett postorderföretag redan 1954 hade då bedrivit e-handel under ett 15-tal år, men styrdes fortfarande av gamla processer. Omsättningen gick nedåt.

– Hemsidan var inte så aktiv och såväl varumärket som logistiken var anpassade efter gamla processer. Det var catalouge first, inte mobile first, och det hämmade flexibiliteten och styrde både text- och bildproduktionen. Samtidigt var marknaden på väg mot en starkare e-handel.

Positionerade varumärket

Ett första steg i förändringsresan handlade om att se över och modernisera sortimentet. Parallellt med det började de skruva på marknadsföringen.

– Du kan inte gå ut och slå på stora trumman om du inte är nöjd med ditt erbjudande, annars upplever ju kunden något annat än det du utlovat och blir besviken, säger Charlotte Nordén.

Läs mer: Så stärker du ditt företags varumärke

I modebranschen är konkurrensen stenhård och en bärande del i Cellbes förändringsresa har handlat om att positionera sitt varumärke. 2017 startade de kampanjen #viärcellbes, där kvinnor i olika åldrar och storlekar castades och fotograferades i Cellbes kläder. Det blev startskottet för ett nytt sätt att arbeta på.

– Grundtanken i vårt koncept är ”Small town hero”. Jag har även i tidigare arbetat med att lyfta kvinnors självkänsla och på Cellbes ska man möta den vanliga kvinnan i hennes vardag, det är hon som är vår hjälte och det är för henne vi gör kläder. Flera av kvinnorna vi arbetat med är våra ambassadörer idag.

Utmaning när verksamheten förändras

Resultatet lät inte vänta på sig. 2019 gjorde Cellbes ett rekordår och omsatte 671 miljoner kronor. Men det är lätt att bortse från utmaningarna. Att ställa om en verksamhet tar tid och det är inte alltid enkelt att få med alla på tåget. På Cellbes pågår den fortfarande via flera olika projekt där både ledning och medarbetare är involverade.

– Den stora utmaningen är att ställa om i rätt takt. Går det för fort har du ingen med dig, säger Charlotte Nordén och understryker vikten av rak och tydlig kommunikation.

Läs mer: Så fick Newbody familjeföretaget att växa

– Informera, berätta vart ni är på väg och hur ni ska nå dit. Var också öppen med, och medveten om, att en del kommer att tycka det är kul, andra är inte på alls, och en tredje grupp kanske är helt emot. Som ledare behöver du inge mod och få med dig mellangruppen, så att de inte går med de som inte vill förändra.

2020 kom en ny utmaning: coronapandemin. Men även om våren blev tuff med korttidspermitteringar och under en period uteblivna leveranser, förde det även något gott med sig.

– Corona har skyndat på vår omställningsprocess. I våras hade vi fortfarande en del kataloger kvar, nu fick vi abrupt ställa om. Att fota, printa och skicka kataloger världen över var inte länge möjligt. Nu ställer vi om till en mer digital process. Det har gjort att vi har kunnat kapa mycket kostnader och framförallt sett nya möjligheter.

3 Ledarskapstips: Att vara vd i omställningsarbete
  1. Var synlig och tillgänglig. Jag tror på att man som ledare ska finnas tillgänglig i korridorerna. Prata om ert förändringsarbete över kaffet i korridoren, inte bara på informationsmöten.
  2. Glöm inte att ställa om de interna processerna. Se till att era processer fungerar även till det nya sättet ni arbetar på. Annars vet dina medarbetare inte hur de ska agera och vad de ska ta emot av vem.
  3. Kompetensutveckla, men våga avsluta en anställning om någon inte vill vara med. Kompetensutveckla dina medarbetare då det behövs. Men är någon helt emot den förändring ni måste göra kommer de vare sig göra ett bra jobb eller må bra själva. 
VEM DISKUTERAR DU ERT FÖRÄNDRINGSARBETE MED?

Vi vet att starka ledare ger starka företag som i sin tur skapar en stark region. Därför erbjuder vi nätverk där du kan byta erfarenheter med andra i liknande roll som du, och utbildningar som utvecklar ditt ledarskap. Gå gärna in och kika om vi har något som passar dig.

för dig i ledande position