Företagsanpassad kurs: Ledningsgrupp

Varje utbildning utgår från era behov. Innan utbildningen prioriterar du och föreläsaren vilka frågor som är viktigast för er. Här visar vi vilka ämnen som vanligtvis brukar ingå i de företagsanpassade kurserna på området Ledningsgrupp.

SÅ HÄR GÅR DET TILL

  1. Meddela oss via formuläret vilka moduler ni är intresserade av.
  2. Vi återkopplar till er med en offert, enligt prislistan.
  3. Innan kursdagen prioriterar ni och föreläsaren gemensamt kursens upplägg, med utgångspunkt i de valbara modulerna. 
  4. Föreläsaren kommer till ert företag och utbildar er under en hel- eller halvdag.

LEDNINGSGRUPPENS SYFTE, ARBETSFORM, GRUPPDYNAMIK, KOMMUNIKATION OCH MÖTEN

MODUL 1

  • Ledningsgruppens syfte - är det tydligt, är det accepterat, är det uttalat?
  • Ledningsstruktur – vilka mötesforum hanterar vad?
  • Vilka typer av frågor vi bör hantera i ledningsgruppen.
  • Vad ska vi ha för typ av möten och hur bör de genomföras.
  • Hur man får merparten av mötestiden att fokusera på strategiska framtidsfrågor.
  • Hur man får ledningsgruppen att stå enad bakom fattade beslut.
  • Hur man kan säkerställa att beslutsfattandet leder till konkreta handlingar.
  • Strategier som säkerställer att budskap når ut i organisationen.
  • Gruppdynamik och gruppens olika faser. Förändring, påverkan och styrning.

LEDNINGSGRUPPENS EKONOMISTYRNING

MODUL 2

  • Det operativa arbetet med vision, affärsplan, strategiska områden och mätbara mål – från ägare till styrelsen och enskild medarbetare.
  • Målsättning och styrning för att nå tillväxt- och lönsamhetsmål.
  • Balansräkningen: Hur, när och varför ska den tolkas?
  • Resultaträkningen: Hur, när och varför ska den tolkas?
  • Nyckeltal: Vilka ska vi använda? Hur ska de tolkas?
  • Uppföljning och rapportering: Vilka rapporter behöver vi arbeta med och med vilken intervall för att tillgodose andra intressenter?

NEUROLEDARSKAP/SCARF

MODUL 3

  • Det senaste kring neuroledarskap och motivationsbaserad forskning.
  • Kunskap om hjärnans funktioner vad gäller motivation, feedback, belöning.
  • SCARF-modellens forskningsgrund och användningsområde.
  • De olika delarna i SCARF och hur de kan påverka ditt och dina medarbetares förhållningssätt och agerande.
  • Reflektion och övningar hur ditt agerande kan skapa förutsättningar för medarbetare och kollegor att vara i ett tillstånd där de är kreativa, lunga och har lätt för att fokusera och samarbeta med andra.

Låter detta som något ni vill satsa på, fyll i vårt offertförfrågan. Inget är bindande i ett förstasteg. Vill du ställa några kompletterande frågor, kontakta vår utbildningsansvarig Sofia Gartman.

GÖR EN OFFERTFÖRFRÅGAN