HR-chefen: 4 tips för att lyckas som ny chef

Har du nyligen blivit befordrad till chef? Grattis, då har du en spännande tid framför dig. Petra Hagensen, HR-chef på Icomera, delar med sig av sina bästa råd för hur du ska få en så bra start som möjligt.

Som HR-chef har Petra Hagensen erfarenhet av att både leda personal och att utveckla andra chefer. Bland hennes första och viktigaste lärdomar kring ledarskap är vikten av att våga fråga när man inte förstår, och att lära sig att arbeta med många olika personlighetstyper.

– I min första chefsroll ansvarade jag för en HR administratör och då föll sig ledarskapet naturligt. Men i en senare tjänst fick jag ansvar för att leda en löneadministratör för att HR låg närmst till hands. Vi var väldigt olika som personer och arbetade med helt olika saker, vilket var utmanande. Tyvärr hade jag också för lite kunskap om hennes specialområde för att det skulle bli riktigt bra, säger Petra Hagensen. 

– Man är aldrig fullärd, inte ens som chef. Det finns alltid olika personligheter att arbeta med, nya saker att lära av dina medarbetare, eller nya sätt att arbeta på. Det tycker jag är spännande, säger Petra Hagensen.

Idag arbetar hon som HR-chef på Icomera som levererar wifi för tåg och bussar över hela världen. Sedan 2014 har företaget vuxit snabbt genom nya kunder och nyförvärv och har under de senaste fyra åren gått från 142 anställda i fyra länder till 370 anställda i åtta länder.

– De första två åren var jag ensam i min roll och arbetade operativt med att utveckla HR-arbetet. Nu har jag personalansvar för tre medarbetare i Sverige, en i USA och en i England, och arbetar framförallt med strategi, kompetensförsörjning och ledarutveckling, säger Petra Hagensen och fortsätter;

– Det känns väldigt kul och stimulerande att jag fortfarande kan växa och lära mig nya saker, trots att jag arbetat med HR i 17 år.

Arbeta med din konflikträdsla

Som HR-chef utvecklar Petra Hagensen både egna medarbetare och nya chefer inom bolaget. En återkommande utmaning för många är att hantera olika former av medarbetarsamtal.

– Många chefer kan vara konflikträdda, särskilt de som är födda på 60- eller 70-talet. Bland de yngre är det inte riktigt lika vanligt. Jag ser att de är mer vana vid feedback kulturen och inser att ”hur ska jag kunna bli bättre på mitt jobb, om jag inte får veta vad jag gör som inte är bra”.

En vanlig missuppfattning bland nya ledare är att tro att du själv ska ha svar på alla frågor. Har du ingen du kan vända dig till kan det lätt bli ensamt på toppen, och svårare än vad det behöver vara.

Läs mer: Nyhet! Ledarskapsprogram för nya chefer

– Det är ingen som förväntar sig att du ska kunna allt när du är ny, och faktiskt inte när du har erfarenhet heller. De allra bästa cheferna är de som är ödmjuka inför det. Med den insikten och med ett ömsesidigt förtroende med någon på företaget som du kan bolla dina tankar med, kommer du långt, säger Petra Hagensen och fortsätter;

– Gå gärna en chefsutbildning, men jag rekommenderar då att du först jobbar minst ett halvår som chef så att du hunnit skaffa dig lite erfarenhet att applicera dina nya kunskaper på. En chefsutbildning gör något med självkänslan, du får en bekräftelse på att det här kan jag. Men att ha interna bollplank och erfarenhet utesluter inte utbildning, både sakerna är viktiga och fyller olika funktioner när man är ny som chef.

  1. Tips till dig som är ny som chef
    Våga fråga när du är osäker. Som chef är det lätt att tro att du ska kunna allt, men acceptera att det inte är så och särskilt inte när du är ny i rollen. Många har till exempel inte full koll på det fackliga och där kan du få ett konkret svar, i andra fall kan det handla om att bolla frågor med någon annan för att hitta svaret hos sig själv.
  2. Välj vem du lyssnar på med omsorg. Om ett företag har valt att lyfta dig så är det för att de ser något i din personlighet och med din ledarförmåga som passar dem. Att föra över sina kunskaper rakt av från ett annat företag fungerar oftast inte, utan du måste försöka förstå din omgivning och anpassa din kunskap till den.
  3. Var tydlig i ditt ledarskap. Ta dig tid att förklara saker och ge dig inte förrän du vet att alla har förstått vad du menar. Det kan innebära att du behöver förklara samma sak på olika sätt, eftersom vi tar till oss information olika. Så fort det blir otydligt, eller medarbetarna blir osäkra på vad chefen menar, får det konsekvenser.
  4. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det är en klassiker, men ständigt aktuell. Fundera över hur du själv vill bli behandlad av din chef. Människor är olika, men det ger en vägledning till hur du själv ska agera.
Vill du utvecklas som ledare?

Det är genom ny kunskap och i möten med andra som vi växer som människor och ledare. På Västsvenska Handelskammaren erbjuder vi nätverk både för dig som är ny i karriären, och för dig som är senior och vill utvecklas inom ett specifikt område. Kontakta oss så matchar vi dig med rätt grupp. 

Läs mer om våra nätverk