Göteborg håller på att bli omkörd som evenemangsstad

Göteborg är en attraktiv stad. En rad olika utmärkelser visar att Göteborg är en spännande plats för både inhemska och utrikes besökare. Studenter och forskare söker sig gärna hit och här finns ett dynamiskt näringsliv. Inte minst positivt är att göteborgarna själva gillar sin stad. Frågan är hur staden behåller den positionen.

En viktig pusselbit är den snabbt växande besöksnäringen där konkurrenskraftiga arenor är avgörande. I Norden var Göteborg länge ett självklart stopp när världsartister la upp turnéer eller stora evenemang planerades. När vi tittar på musikevenemang för 2022/23 blir det tyvärr tydligt att så inte längre är fallet. Visserligen kommer Rammstein till Ullevi i sommar men varken Justin Bieber eller Shawn Mendes kommer till Scandinavium och när megastjärnan Céline Dion gör sin världsturné stannar hon till i Stockholm, Köpenhamn och Oslo, men inte i Göteborg.

Nu är Evenemangsstråket och arenorna på väg upp till er politiker igen. Och nu finns det inte mer tid att förlora. Frågan har utretts och utretts igen. Det har framför allt handlat om placering av arenorna och finansiering.

Näringslivet vill vara med

Ett antal av våra medlemsföretag, lokala och långsiktiga aktörer inom bygg- och fastighetsbranschen, har kommit med kreativa förslag på lösningar där näringslivlivet skulle kunna vara en viktig part. Men hittills har inga beslut fattats på hur det föråldrade Scandinavium ska ersättas. Och inte heller vad som ska ske med populära men ack så slitna Valhallabadet, och de mindre sporthallarna med sin blandning av breddidrott och proffsverksamhet

Viktigt att bygga ihop staden

Samtidigt som området längs Mölndalsån ligger för fäfot och utgör en barriär växer det nya Gårda fram i snabb takt. Senare i år öppnas Jimmy´z, det nya tillskottet till hotellkedjan Ess Group som bland annat driver Falkenberg Strandbad, Bellora i Göteborg och Steam i Västerås. Under året börjar också de nya kontoren att fyllas med folk. I den här delen av staden finns det plats för en utvidgning av centrum och behov av fler boende. Vi har talat om blandstad tillräckligt länge, nu är det dags att faktiskt bygga den.

Vi behöver fler boende i centrum

I en rapport i somras visade vi hur betydelsefullt det skulle vara med fler boende i stadskärnan. Under pandemin har verksamheterna där haft det oerhört tufft och är nu på nytt drabbade av restriktioner. Vi behöver fler boende för att öka underlaget för service, handel och restauranger. Göteborg behöver bli mer robust för förändringar som kommer att fortsätta. Digitaliseringen hade på ett avgörande sätt förändrat spelplanen framåt för handeln redan innan pandemin bröt ut.

Näringslivet behöver kompetens

Det västsvenska näringslivet är beroende av att Göteborg är en stark och attraktiv kärna i regionen. Det handlar inte enbart om besöksnäringen utan om möjligheten att rekrytera spetskompetens till Volvobolagen, AstraZeneca, Ericsson och många fler. När Klarna slår ner bopålarna för sitt utvecklingsbolag i Göteborg och söker 500 utvecklare är det inte en kompetens som sitter här och väntar på jobb. De måste tycka att Göteborg är en tillräckligt attraktiv plats för att vilja flytta hit. Då kan Shawn Mendes vara den som fått dem att uppmärksamma Göteborg. Om han nu hade kommit hit, alltså.

Göteborg har tung konkurrens

Stockholm har tagit upp konkurrensen med Göteborg om att vara den mest hållbara destinationen och största evenemangsstaden och i Oslo driver närings- och kulturliv på för att bygga ut konsert- och konferenskvarteren Spektrum som ligger centralt mitt i staden. De har Madison Square Garden i New York som modell. Det är alltså inte enbart Göteborg som har centrala arenor och mässfunktioner.

Konkurrensen är knivskarp både om världskända artister och stora idrottsevenemang, men också om mjukvaruingenjörer, forskare inom life science, UX-designers, digitaliseringsexperter inom VR, AR och AI, analytiker och många fler. Vi har ett näringsliv som står mitt i en transformation när det gäller hållbarhet och cirkulär ekonomi. Vi är i stort behov av att locka till oss de bästa krafterna och då duger det inte med en stad som är attraktiv lite fläckvis. Beslut om en ny arena för sport, musik och evenemang skulle vara en rejäl uppgradering av Göteborg. För verksamheterna i hela stadens hjärta, stadskärnan, är det viktigt att ett nytt Scandinavium ligger i centrum. Det är bra för både hotell, krogar och handel där. De stora mässorna, som vi ändå tror kommer att komma tillbaka, är också en viktig del i besöksstaden, ofta också med en köpstark publik.

Vi kan inte vänta längre

Nu har den här frågan diskuterats i ett tiotal år och redan 2016 tog politikerna beslutet att ersätta Scandinavium. Nu är det verkligen dags att komma framåt, ett långt steg framåt, mot byggnation. Vi har inte råd att vänta längre.

Gunilla Grahn Hinnfors, ansvarig för stadsutvecklingsfrågor, Västsvenska Handelskammaren

Christina Heikel, ansvarig för näringspolitik, Fastighetsägarna GFR