Kika in i nya World of Volvo

Välkommen att kika in i Västsveriges nya upplevelsecenter World of Volvo. Följ med bakom kulisserna till Volvo Cars och Volvo Groups storsatsning, som väntas locka 500 000 besökare till Göteborg.

Strax söder om Liseberg väntar World of Volvo, det senaste tillskottet till besöksnäringen i Göteborg. Här kommer klassiska Volvofordon att samsas med ny teknik, konferensupplevelser och restauranger, bland annat.

– Just kombinationen av upplevelser är det som kommer göra World of Volvo unikt. Här visas de mest ikoniska Volvofordonen, du får ta del av interaktiva upplevelser och se vart framtidens teknik är på väg. Kanske deltar du i en konferens på dagen och avslutar med en konsert på kvällen. Det ska alltid vara något nytt på gång, säger Magnus Wrahme, vd World of Volvo.

Magnus Wrahme hälsar välkommen till World of Volvo.

Han tar emot i den spatiösa entrén. En enorm träkonstruktion reser sig ur marken och breder ut sig ovan oss likt ett grenverk. Arkitekturen är ritad av danska arkitektbyrån Henning Larsen och inspirerad av svensk allemansrätt och bohuslänsk natur.

– Utgångspunkten är tre majestätiska trädstammar som placerats på en bohuslänsk klippa. Vi tittade på flera olika designförslag men Henning Larsens förslag var det som bäst fångade varumärkets själ. Den skandinaviska designen som präglar Volvo får verkligen komma fram.

Från museum till varumärkescenter

På upptäcktsfärden genom World of Volvo passerar vi en eventhall med utrymme för 1000 stående gäster, utställningshallar och konferensrum. Varje plats är unik och de små detaljerna avgörande. Bilbälten pryder väggsofforna och utanför fönster som vetter mot E6 har den gräsklädda fasaden vridits upp för att dölja vägen utanför.

– På så sätt kan man uppleva naturen och stillheten här. Vi har planterat sedum utanför, när de växer upp kommer det bli riktigt frodigt, berättar Magnus Wrahme.

Själv kom han in i arbetet med World of Volvo för drygt två år sedan. Men resan mot Volvos gemensamma varumärkescenter, startade ytterligare några år tidigare, då fastigheten för Volvo Museum skulle säljas.

– Man började fundera över vad Volvo skulle kunna ge tillbaka till Göteborg. Volvo har funnits i Torslanda sedan 1927 och där låg även museet. Nu ville man närmare Göteborgs centrum och letade lokaler där, samtidigt som tanken om att erbjuda något mer än bara ett museum väcktes.

Info från Västsvenska Handelskammaren

Du måste godkänna cookies för marknadsföring för vår webblats för att se filmen.

Inspirera till teknikintresse

Inspirerad av andra globala bolag som skapat liknande center i eget namn, växte beslutet om ett World of Volvo fram. En möjlighet för såväl göteborgare som andra besökare att komma närmare Volvos varumärke, samtidigt som Volvo skulle få möjlighet att nå ut till en bredare målgrupp.

– På Volvo Museum hade vi cirka 100 000 besökare per år, med vårt nya läge och vår bredd i erbjudandet tror jag att vi är uppe i 500 000 om ett par år. Jag hoppas att vi ska bli number one på Tripadvisors lista över platser man måste besöka i Göteborg, säger Magnus Wrahme.

Vi vill fånga teknikintresset tidigt

Som en del av den omfattande verksamheten kommer World of Volvo även att arbeta för att fler unga ska få upp ögonen för teknikyrken.

– Vi vill fånga teknikintresset tidigt, därför vänder vi oss till åttondeklasser som snart ska göra sitt gymnasieval. Här jobbar vi i samverkan med GTC, Göteborgs Tekniska College som kommer att arrangera teknikorienterade aktiviteter, så kallade co-labs från och med i höst.

Del av evenemangsstråket

World of Volvo blir det senaste tillskottet till Göteborgs växande evenemangsstråk som bland annat innefattar området kring Svenska Mässan, Universeum och Liseberg. 2023 slog Hotel Grand Curiosa upp dörrarna och i år skulle även vattenvärlden Oceana ha öppnat, men den förödande brand som ägde rum för ett par veckor sedan satte stopp för de planerna.

För World of Volvo som har ett nära samarbete med Liseberg innebär det att man nu kommer att jobba ännu närmare varandra för att göra det bästa av situationen.

– Vi får hjälpas åt. Jämfört med många andra städer, tycker jag att vi är bra på det i Göteborg. Att känna att vi är i det här tillsammans. Nu tror jag att vi alla känner för Liseberg och att de ska ta sig igenom det här. Vi hittar nya vägar och så småningom blir det kanske ett nytt Oceana, säger Magnus Wrahme.

Vårt besök går mot sitt slut och vd:ns telefon börjar ringa. Arbetet inför öppningen kommer att pågå in i det sista, berättar han.

– Mest stolt är jag över alla som lagt ner sin själ och hjärta i projektet och den detaljrikedom som följt med oss på vägen. Nu jobbar vi alla i teamet tillsammans intensivt för att allt ska bli klart, delaktigheten och engagemanget är imponerande. Sedan är byggnaden fantastisk rent estetiskt. Det är redan nu ett landmärke som göteborgare kan vara stolta över.

SENASTE NYTT FRÅN REDAKTIONEN TILL DIN INBOX?

Håll dig uppdaterad om vad som är på gång i Västsverige genom en prenumeration på vårt Nyhetsbrev. Här får du allt från ledarskapstips till omvärldsspaning och trender. 

Ja, jag vill prenumerera på ert nyhetsbrev