Säkrare internationella affärer med ny tjänst

Att avgöra kundens betalningsförmåga vid internationella affärer är inte alltid enkelt. Tranter från Vänersborg har valt att anlita Västsvenska Handelskammarens Remburs-service för att vara säker på att betalningarna fungerar som det är tänkt.

- Ju längre bort från Sverige kunden är, desto svårare är det att bedöma betalningsförmågan. konstaterar Gustav Isidorsson, credit controller på Tranter AB.

gustav isidorson.jpg

Vänersborg-företaget ingår i Alfa Laval-koncernen och säljer värmeväxlare i både Europa, Mellanöstern och Nordafrika, men att sälja dyra produkter till kunder på andra sidan jordklotet är inte alltid enkelt.

- Vi jobbar i regioner där det ibland är svårt att avgöra kundens betalningsförmåga. Och tvärtom gäller också, våra kunder vill ibland kvalitetstesta oss och ställer höga krav på rätt dokumentation innan det kan bli affär.

För att ändå kunna göra affärer och samtidigt minska den ekonomiska risken använder sig Tranter av så kallade remburser (se faktaruta).

Remburser som säker betalningsmetod

- Remburser är ett säkert betalningssätt som är bra för både oss och kunden att använda, men det är samtidigt en tekniskt komplex produkt.

Det är ett paragrafdokument med 30 till 40 paragrafer på fackspråk, där vi måste säkerställa att vi klarar att leva upp till varenda paragraf innan vi skriver på.

Det här innebär dels att Tranter måste ha intern expertkompetens för att klara av att jobba med remburser, dels att arbetet blir mycket tidskrävande.

- Det gäller att inte missa någonting, att dubbelkolla allt så att inte de olika paragraferna till exempel innebär motstridiga krav. Vi har visserligen specialister på finansiella säkerhetslösningar anställda hos oss, men det här tar mycket av deras tid.

Förenklad process med Rembursservice

När Västsvenska Handelskammaren i början av 2023 frågade om Tranter ville testa den nya tjänsten Remburs-service hakade Gustav Isidorsson därför gärna på.

- Jag har goda erfarenheter av Handelskammaren och tyckte att det lät spännande. I och med att det är en så komplex produkt blev jag nyfiken på att se vad Handelskammaren kunde erbjuda.

Hur går det till i praktiken?

Det hela går till så att när Tranter får en remburs från en kund kan de välja att skicka den till Handelskammarens experter.

- Då går de igenom den och återkommer med ett strukturerat svar där de listar sina synpunkter och vilka förtydliganden de anser att kunden behöver göra i rembursen. Då kan vi återkoppla de synpunkterna till vår kund och be dem att ändra rembursen så att allt blir rätt redan från början.

Det här kan sedan pågå i flera omgångar, där Tranter ber Handelskammaren att kolla och dubbelkolla tills rembursen är helt klar och godkänd av båda parter.

- Dessutom har vi använt dem som partner för att diskutera och utveckla våra egna drafter som vi använder när vi skickar remburser till kunder.

Och processen har enligt Gustav Isidorsson flera fördelar.

- För det första ger det oss en organisatorisk flexibilitet. Om en av våra egna experter till exempel är ledig kan vi ändå driva processen framåt och blir på så sätt robustare.

För det andra kan Handelskammarens Remburs-service avlasta Tranters egna experter, till exempel i månadsskiften när de sitter väldigt upptagna med rapportering.

- Handelskammarens personal är dessutom både snabba och duktiga. Till exempel fick vi in en order från Asien tidigare i år som vi snabbt behövde kunna svara på för att starta produktionen i tid. Jag skickade underlaget till Handelskammaren och redan dagen efter hade jag ett strukturerat svar så att vi kunde dra igång. Det har hänt flera gånger att jag har tänkt ”Wow, så snabba de är”, mycket snabbare än vad vi kan vara när vi sitter med händerna fulla.

Text: Karin Aase

Läs mer om Rembursservice

VILL DU VARA MED OCH GÖRA VÄSTSVERIGE STARKARE?

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 3 000 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

BLI MEDLEM