Infrastrukturplanen: Bra men inte nog

Sveriges nya plan för infrastruktur ger blandade besked för Västsverige. Vissa satsningar vi har väntat på länge finns äntligen med, men flera avgörande förbindelser lyser med sin frånvaro, trots nationell betydelse.

Regeringen och Trafikverket har presenterat förslaget till den nationella infrastrukturplanen för 2026–2037. Det är här besluten tas om vilka vägar, järnvägar och farleder som ska rustas och byggas de kommande tolv åren. 

För Västsverige är beskeden blandade. Vissa satsningar vi har väntat länge på finns äntligen med, men flera avgörande förbindelser lyser med sin frånvaro, trots sin nationella betydelse.  

Västsverige är en nationell angelägenhet. Här finns landets största hamn, de viktigaste exportflödena och järnvägarna som knyter oss till Norge och kontinenten. När flaskhalsarna här inte byggs bort riskerar hela Sverige att bromsas. 

Äntligen besked vi har väntat på 

Den som pendlat mellan Göteborg och Alingsås vet hur trångt det är på spåren. Här samsas snabbtåg, pendeltåg och godståg, och när något fastnar stannar hela systemet. Därför är det positivt att Olskroken–Partille på Västra stambanan nu finns i planen. Ett första steg är taget, men hela sträckan till Alingsås måste byggas ut för att lösa problemen. 

På vägsidan kommer beskedet att E45 mellan Vänersborg och Mellerud byggs om till 2+1-väg. Det ökar säkerheten och gör resorna smidigare, både för företag som kör gods och för människor på väg till jobbet. 

Men viktiga förbindelser saknas 

Trots framstegen lämnas flera centrala satsningar utanför. 

Göteborg–Oslo är det tydligaste exemplet. Två av Nordens största städer saknar i dag en effektiv järnvägsförbindelse. Resan tar för lång tid och gods tvingas i stället ut på väg. Med en modern järnväg skulle vi kunna knyta ihop Sveriges och Norges ekonomier, underlätta handeln och skapa hållbara transporter. Att detta inte finns med i planen är svårt att förstå. 

Även Västkustbanan är en svag länk. Den är en del av den internationella transportkorridoren Hamburg–Köpenhamn–Göteborg–Oslo, en av Europas viktigaste leder. Men utan dubbelspår på hela banan fortsätter gods att flyttas över på lastbil – med köer, olyckor och ökade utsläpp som följd.

Dessutom saknas satsningar på Södra Bohusbanan mellan Göteborg och Stenungsund. Fler spår här skulle göra det lättare för fler att pendla hållbart till jobbet och samtidigt underlätta för industrier längs kusten att skicka sina varor. 

Västsverige är en nationell angelägenhet. Här finns landets största hamn, de viktigaste exportflödena och internationella järnvägar som binder oss till Norge och kontinenten. Om flaskhalsarna här inte byggs bort riskerar hela Sverige att bromsas. 

Rätt steg men för små kliv 

För dig som företagare betyder satsningarna på stambanan, slussarna och E45 att vissa transporter blir säkrare, snabbare och mer hållbara. Men när andra nyckelförbindelser lämnas utanför riskerar helheten att falla. Sverige behöver mer – och snabbare – för att klara framtidens jobb, handel, försvar och klimatomställning. 

VAR MED OCH GÖR SKILLNAD 

Västsvenska Handelskammaren erbjuder tjänster för att företag ska utvecklas och växa, men är också näringslivets röst i politiken. Vi företräder över 3 000 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom områden som de upplever är viktigast för ett företags framgång. Däribland industripolitik, infrastruktur och kompetensförsörjning.

Bli medlem