AI-kapplöpningen har börjat – är du med?

AI förändrar spelplanen för världens näringsliv. USA och Kina leder utvecklingen, men svenska företag har goda möjligheter att stärka sin konkurrenskraft genom strategiskt ledarskap, samarbete och rätt investeringar.

AI har på kort tid blivit en naturlig del av både samhälle, företag och människors vardag. Ändå står vi bara i början av utvecklingen, konstaterar David Thuresson, ansvarig partner för AI på Centigo.

– Genom att ta till oss tekniken kan vi bygga ett konkurrenskraftigt näringsliv, men också bli starka teknikleverantörer, säger han.

En kapplöpning mellan världens länder

Tillsammans med sin kollega Pontus Lindberg, Senior Business Lead, ger han en bild av den snabba teknikutvecklingen, en kapplöpning mellan världens länder men i synnerhet USA och Kina.

Under det senaste året har vi sett ett uppvaknande inom EU.

– USA:s strategi handlar om att vidmakthålla världsledarskapet. De satsar på den privata sektorn och har ett tekniskt övertag inom chip och beräkningskapacitet. Kina å sin sida bedriver en stadsledd strategi med målet att bli ett globalt AI-center till 2030. De har en stark inhemsk anpassning, fler företag i Kina använder AI än i USA.

Europa har valt en mer försiktig väg. Efter sociala mediers snabba genomslag, där regleringen kom på efterkälken, vill EU undvika att upprepa samma misstag. I augusti trädde den nya AI Act i kraft – en reglering som syftar till att skapa en trygg och etisk tillämpning av AI.

Men vid sidan av ansvarsfull AI krävs också satsningar på tekniken, påpekar David Thuresson.

– Under det senaste året har vi sett ett uppvaknande inom EU. I dag betonas reglering lite mindre, medan innovation och investeringar fått större fokus. Vi får se hur det utvecklas framåt.

David Thuresson och Pontus Lindberg från IT- och managmentkonsultbolaget Centigo gästade Västsvenska Handelskammaren tidigare i höst.

Hur ser det ut i Sverige?

Sverige har länge legat långt fram inom digitalisering och står väl rustat att möta AI-utvecklingen, men behöver växla upp. I den senaste mätningen av Global AI Index (2024) placerar sig Sverige på plats 25.

Samtidigt har vi flera naturliga fördelar.

– Med AI kommer vi att se en stor omställning på arbetsmarknaden, något som Sverige, med sin tradition inom automation och glesa befolkning, har goda förutsättningar att hantera. Vi har dessutom en stark startup-scen och ett kallt klimat som gynnar datacenter, säger David Thuresson.

AI-kommissionens rapport “Färdplan för Sverige”, som varit på remiss under våren, föreslår investeringar på 16 miljarder kronor under tio år i områden som teknik, kompetens, kapital, ledarskap, säkerhet och infrastruktur. En nationell AI-strategi väntas presenteras 2026.

AI – från pilot till affärsnytta

I dag används AI inom allt från att automatisera repetitiva arbetsuppgifter till att utveckla nya produkter och affärsmodeller.

– Samtidigt visar rapporten “State of AI in Business 2025” från MIT att 95 procent av alla AI-investeringar fastnar i pilotprojekt, säger Pontus Lindberg.

Hur vänder vi den trenden och implementerar AI med större framgång? Pontus Lindberg ser flera vägar framåt. Den första handlar om att AI-frågan måste drivas från toppen.

Det är inte tekniken som är problemet, utan vår förmåga att lära och förändra.

– Det är inte tekniken som är problemet, utan vår förmåga att lära och förändra. För att få till verklig effekt kan ansvaret inte ligga hos de redan digitalt insatta, utan AI-frågan måste drivas från högsta ledningen, där strategi och affärsbeslut tas.

Att skapa en lärande organisation

En annan utmaning är att många AI-projekt utvecklas isolerat i enskilda system och testas av enskilda team, utan att erfarenheter och lärdomar sprids i organisationen.

– AI påverkar hela verksamheten, från HR och IT till juridik och kundrelationer. Men ingen av dessa funktioner äger helheten, vilket leder till att vi får små öar av AI, snarare än ett sammanhållet arbetssätt.

För att lyckas krävs en styrmodell som kombinerar gemensamma förmågor kring datahantering och governance med decentraliserad användning – där verksamheten får frihet att experimentera lokalt.

– Det handlar om att skapa gemensamma förmågor och en kultur av lärande – där vi delar, lär och vågar misslyckas. Resan börjar med små steg, där AI kan hjälpa oss att frigöra tid, höja kvalitet och skapa nya värden. Frågan är inte om ni ska börja, utan vad som är ert första steg, avslutar Pontus Lindberg.

Tre steg mot en AI-redo organisation


  1. Förankra i ledningen. AI är en strategisk fråga, inte en teknisk. Se till att vd och ledningsgrupp sätter riktningen – med mod, vision, realism och etik som vägledning.
  2. Börja smått – lär snabbt. Identifiera processer där AI kan frigöra tid eller höja kvalitet, och testa i liten skala.
  3. Bygg lärande organisationer. Skapa loopar där erfarenheter och data delas, så att hela verksamheten växer med tekniken.
Vill du stärka ditt företags AI förmåga?

Hos oss på Västsvenska Handelskammaren kan du ta nästa steg mot en smart och konkurrenskraftig framtid. Vi erbjuder allt från strategisk AI-utbildning för dig som vd till kortare kurser i generativa AI-verktyg. Vi kan även skräddarsy utbildningar för din ledningsgrupp eller andra nyckelpersoner utifrån ditt företags behov.

Se vårt utbud inom AI