Hultafors möter framtiden med digital strategi

De grundades för över 130 år sedan, men är långt ifrån traditionella i sitt tänk. Med ett digitalt mindset skapar Hultafors nya affärsmöjligheter och fortsätter vara relevanta för sina kunder.

Historien om Hultafors börjar med en vikbar tumstock 1883. Idag är de en del av Hultafors Group och har förutom handverktyg, även skyddskläder, skor och stegar i sortimentet. Huvudkontoret finns i Hultafors, men de har även verksamheter i andra orter kring Borås och Göteborg, i Europa och i USA.

Konkurrensen är stenhård, det gäller att erbjuda det kunderna vill ha

Sedan ett par år tillbaka arbetar de strategiskt med digitalisering i olika delar av verksamheten. Christer Pettersson är ansvarig för e-handeln och den kommersiella delen.

– Vi började med att samla alla som arbetar inom digitalisering på Hultafors Group för att få ut kunskapen i hela bolaget. Sedan dess har vi växt ytterligare och sett dels hur det underlättar för externa samarbeten, dels gör det lättare att skala upp när vi hittar en smart lösning som fungerar i ett mindre format, säger han.

Tips! Medlemsseminarium 8 dec : NetonNets framgångsrecept

Kundens behov i centrum

I jakten på nya digitala lösningar samarbetar Christer Pettersson med Martin Gaffron från Humblebee, en servicebyrå som stöttar företag i deras digitaliseringsresa.

Tillsammans har de bland annat skapat moderna mobilanpassade webbsidor med digitala guider för att underlätta för hantverkare att hitta rätt typ av arbetsbyxor och arbetsskor i rätt passform och storlek. Men de har också testat att skapa och driva digital försäljning med Instagram Shopping.

– På Instagram får vi ofta frågan var man kan köpa våra produkter. I Norden och Europa kan vi hänvisa till våra återförsäljare, men vi har inte samma möjlighet i alla länder. Därför provade vi Instagram Shopping utanför Norden, vilket ledde till att vi fick beställningar från till exempel Australien och Nya Zeeland. Så vi fick in både värdefull data och gjorde nya affärer, säger Christer Pettersson.

”Ska man bygga upp digitala kanaler och få många följare så måste man bjuda på intressant innehåll. Vi trycker inte bara ut våra produkter utan berättar om hur man hanterar dem och tar hand om dem, annars hade det varit svår att komma upp i mer än 57 000 följare på Instagram för Hultafors”, säger Christer Pettersson.

Gemensamt för båda satsningarna är att det är kundens behov som står i centrum.

– Konkurrensen är stenhård, så det gäller verkligen att erbjuda det kunderna vill ha och finnas i de kanaler som kunderna föredrar.

Kunskap och tid är nyckeln

En av digitaliseringens möjligheter är att man kan testköra produkter innan det är dags att investera tid och pengar i ett utveckla dem. Hultafors och Humblebee arbetar med processen Google design sprint, en övning som syftar till att snabbt gå från en problemställning eller idé till en verifierad lösning eller testprodukt.

– Inom ett par dagar tar vi fram en dummie som vi tar vidare till användartester. Vi brukar ha ett tiotal kvalitativa intervjuer med potentiella användare för att få feedback. Det kan leda till att vi ser att det inte fungerar och då stänger vi det spåret, men framför allt kan vi förbättra tjänsten ytterligare före vi går in i en utvecklingsfas, förklarar Martin Gaffron, Product Manager på Humblebee.

Läs mer: Cellbes vd om att leda en organisation i förändring

Det kan låta självklart, men att börja digitalisera sin verksamhet är inte alltid så enkelt. Något som kan hindra många företag är brist på rätt kunskap och tid tror Christer Pettersson och Martin Gaffron.

– Det är alltid något som brinner någon annanstans. Så man behöver avsätta en fast tid, kanske en arbetsdag i veckan då vi faktiskt jobbar med de här frågorna. Både för att tillskansa oss mer kunskap och för att verkligen prata med kunderna, säger Martin Gaffron.

3 tips inför din digitala resa

  1. Våga testa och våga misslyckas. Digitaliseringen möjliggör att du kan experimentera och testa lösningar i mindre skala innan du skalar upp. Utnyttja det. Och fira både dina framgångar och motgångar, du lär dig av båda.
  2. Avsätt tid. Det som hindrar många företag i deras digitaliseringsprocess är tid. För att lyckas måste du avsätta tid, oavsett om det handlar om att göra experiment eller utbilda sig.
  3. Sök råd om ni inte mäktar med. Det finns många bollplank som man hjälpa er på er digitaliseringsresa.
BEHÖVER NI STÖD I ERT DIGITALISERINGSARBETE?

Digitalisering är en avgörande faktor för företag att behålla sin framtida konkurrenskraft. Därför arbetar vi på Västsvenska Handelskammaren med kunskapshöjande seminarier och andra aktiviteter för att stärka våra medlemsföretag inom området. Vi arrangerar utbildningar, stöttar med rådgivning och kan förmedla kontakter till dig som är redo för att påbörja din digitaliseringsresa. Låter det intressant?

Kontakta vår kollega Joacim Carlsson, så berättar han mer.