Internationella Handelsdagen 2026
Internationella Handelsdagen, en av Sveriges ledande mötesplatser för dig som älskar internationella affärer, firar nu 10-årsjubileum!
I en värld där exportmöjligheter och globala kontakter aldrig varit mer tillgängliga, men där internationaliseringen samtidigt förändras snabbt, blir rätt insikter och relationer avgörande för att lyckas. Under Internationella Handelsdagen 2026 får du en uppdatering av de senaste handelstrenderna, förändringar i handelspolitiken och andra affärskritiska områden som formar framtidens internationella affärer.
2026 firar vi dessutom 10-årsjubileum! Vi öppnar återigen vår mötesplats för att samla nyckelaktörer från globala marknader, framstående exportföretag och organisationer inom exportfrämjande – och ger dig möjlighet att knyta kontakter som kan göra verklig skillnad för din internationella tillväxt.
Internationella Handelsdagen arrangeras av Exportcenter Väst – regional exportsamverkan i Västra Götalandsregionen och i region Halland. Arrangemanget genomförs i samarbete med Sveriges främsta exportfrämjande organisationer. VI guidar företag internationellt.
Frågor om dagen?
Kontakta Åsa Tegelberg, projektledare Exportcenter Väst eller Moa Johansson, projekt & eventkoordinator Internationella Handelsdagen.
Observera att max antal deltagare per företag är 5 personer.
Program Internationella Handelsdagen 2026
-
-
Visa mer
Registrering, frukost och mingel
-
-
-
Visa mer
Exportcenter Väst hälsar välkomna
Jesper Öhrn, Chef Internationell Handel, Västsvenska Handelskammaren
Camilla Gonzales, Business Advisor, Almi Halland
-
-
-
Visa mer
Inledning
Sveriges utrikesstrategi
Talare: TBDVoi rullar ut globalt
Fredrik Hjelm, CEO & Co-founder, Voi TechnologiesVoi är ett svenskt mikromobilitetsbolag med global räckvidd. Sedan 2018 har företaget etablerat över 150 000 fordon i mer än 110 städer i 12 länder och blivit en viktig aktör i hur människor tar sig fram i urbana miljöer.
-
-
-
Visa mer
MINGELPAUS
I mingelyta finns Exportcenter Västs aktörer tillsammans med experter från marknader så som Norge, Storbritannien, Japan m.fl.
-
-
-
Visa mer
A1. EU, USA OCH KINA: Möjligheter och risker i en multipolär värld
Världen blir alltmer multipolär och svenska företag möter ett fragmenterat och föränderligt handelslandskap. Hur kan man navigera mellan EU, USA och Kina när spelreglerna skiftar? Vi utforskar vilka strategier som stärker motståndskraften och skapar tillväxt i en ny global handelsordning
Talare:
Lena Sellgren, Chefsekonom, Business Sweden
TBD
-
-
-
Visa mer
A2. Tullar & Ursprung: Strategier i en ny verklighet
Protektionism och handelskonflikter förändrar snabbt villkoren för global handel. Tullar och ursprungsregler är nu affärskritiska och kräver både kompetens och strategi. Detta för att bygga flexibilitet, säkra värdekedjor och stärka konkurrenskraften i en osäker omvärld.
Talare:
Peter Hellman, Västsvenska Handelskammaren
Kim Storbacka, Volvo AB och
Christopher Wingård, Kommerskollegium -
Visa mer
A3. Resiliens som konkurrensfördel – erfarenheter och utmaningar för exportföretag
Välkommen till ett seminarium där du får konkreta strategier för att hantera olika marknader och lära dig använda företagets hållbara lösningar som konkurrensfördel på rätt ställen. Få inspiration, praktiska råd och insikter genom olika företagscase om hur du kan framtidssäkra din affär och skapa nya möjligheter för lönsam export.
Moderatorer:
Ann Silfverhielm, Affärsrådgivare Hållbarhet, ALMI
Sara Asmoarp, Affärsutvecklare cirkularitet, XVII ABPaneldeltagare:
Maria Wedenby Ahlberg, chef public affairs Volvo Bussar
TBD
-
-
-
Visa mer
PAUS
-
-
-
Visa mer
B1. AI-lösningar som stärker din internationella affär
Detta seminarium lyfter potentialen av AI och digitala verktyg i din internationella expansion för att kunna ta bättre beslut. Vi tittar på företagscase där vi ser hur de använder digitala verktyg i sitt exportarbete. Ta del av deras lösningar och förstå hur man kan välja och analyserar potentiella exportmarknader och samla och analysera data om marknader och kunder för att effektivisera ditt arbete med export.
Moderator:
Anna Petersson, Innovationschef, High Five innovationsarenaFöretag:
TBD -
Visa mer
B2. Hur klarar sig tillväxtmarknaderna när världsekonomin regionaliseras?
Svenska företag säljer för lite till tillväxtmarknader, trots att potentialen är enorm. I en mer oförutsägbar värld krävs bredare marknadsnärvaro och smartare regionalisering. Hur kan företag växa genom att tänka globalt men agera regionalt?
Talare:
TBD -
Visa mer
B3. Exportstrategier för försvarsindustrin, möjligheter och fallgropar
I en tid av geopolitisk spänning och växande försvarsbudgetar står den svenska försvarsindustrin inför fler möjligheter, men också komplexa utmaningar. Under detta seminarium diskuterar vi hur både små och stora aktörer inom försvarsindustrin och i närliggande branscher kan utveckla hållbara exportstrategier, säkra finansiering, hantera regulatoriska risker och positionera sig för global tillväxt.
Talare:
Johan Lassing, VD & delägare Qamcom
Anders Leissner, advokat, Advokatfirman Vinge
-
-
-
Visa mer
LUNCH & MINGEL
-
-
-
Visa mer
Avslutning
Vi avrundar dagen med ett samtal kring geopolitk, världsekonomi och internationell handel, och hur svenska företag påverkas i en alltmer föränderlig omvärld.
Talare:
Olof Manner, Senior Rådgivare, Swedbank
Annika Winsth, Chefsekonom, Nordea
Christina Nyman, Chefsekonom, Handelsbanken
-
-
-
Visa mer
Dagen avslutas
-
Evenemanget äger rum på:
- Var:
- World of Volvo, Lyckholms Torg 1, Göteborg