Skapa vinnande företag med en starkare kultur

Trots att en stark företagskultur förbättrar både prestation och förändringsförmåga, underskattas den ofta. Det menar psykologen Fredric Bohm. Ta del av hans bästa råd för hur du kan skapa en kultur som gör skillnad.

– De flesta studier om företagskultur indikerar två saker. Det första är att kulturen spelar en avgörande roll för hur väl vi presterar. Det andra är att en stark kultur skapar resiliens, det vill säga förmåga att hantera snabba förändringar, säger Fredric Bohm.

Många känner igenom honom från TV där han guidar nygifta par på bästa sändningstid, men han är också utvecklingschef på Wildfire och hjälper organisationer med deras kulturarbete. Som legitimerad psykolog har han bra koll på hur människor och grupper fungerar.

”Frågar du människor vad som ger dem livskvalitet, så kommer hälsa på första plats. Men redan på andra plats kommer nära relationer. Tittar man sedan på prestation så har det visat sig att relationer också spelar en väldigt stor roll för vår förmåga att leverera resultat över tid”, säger Fredric Bohm.

Vanliga fallgropar i kulturarbete

En av de vanligaste fallgroparna han möter är att ledare utgår från att kulturen "löser sig själv" eller inte definierar den ordentligt.

– Många säger att de vill ha en kultur präglad av positivitet och engagemang, men det räcker inte. Kulturen ska markera organisationens särart. Det innebär också att våga säga vilken kultur vi inte ska ha, säger Fredric Bohm.

På samma sätt är det vanligt att kulturarbetet blir ett sidoprojekt, eller föremål för punktinsatser vid kriser eller förändringar.

– Det finns ingen quickfix. Vill du jobba med företagskultur måste du vara uthållig. Liten påverkan över tid är mycket mer effektivt än stor påverkan vid ett tillfälle.

Kulturen som gör ditt företag unikt

Vad är det då som krävs för att vi ska lyckas skapa de bästa förutsättningarna för prestation och välmående på en arbetsplats? Enligt Fredric Bohm krävs tre komponenter. Dessa är miljö, det vill säga rätt verktyg för att genomföra sina arbetsuppgifter, kompetens, det vill säga kunskap inom det område du verkar inom, och attityd.

Saknas rätt attityd spelar det andra ingen roll.

– Saknas rätt attityd spelar det andra ingen roll. Attityd handlar om att känna passion för det du gör och hur du relaterar till dina kollegor. Den har en otrolig kraft att påverka och kan förändras jättesnabbt vilket gör den hyperintressant.

Attityden smittar. När många i en organisation delar samma inställning uppstår normer, och på sikt en gemensam kultur.

– Kultur är egentligen en slags kollektiv överenskommelse: så här gör vi saker hos oss. Vill du påverka den så behöver du alltså påverka attityden hos en stor grupp människor samtidigt, säger Fredric Bohm.

Tre tips: Så bygger du en stark företagskultur


  1. Var en förebild som ledare. Reflektera över vilken typ av ledare du vill vara. Vad är det för attityd och värderingar du vill stå för? Vad motiverar dig? Tydliggör det och visa det i handling. När du agerar som en förebild, stärker du den kultur du vill skapa.
  2. Identifiera och stärk kulturbärarna. I varje organisation finns personer med rätt attityd – de som andra söker sig till för stöd. Lyft fram dessa och visa uppskattning. Beröm är ett kraftfullt verktyg när du vill förstärka ett beteende.
  3. Tänk långsiktigt. Företagskultur förändras inte över en natt. Det kräver struktur, uthållighet och att du som ledare prioriterar kulturen löpande, inte bara vid kriser eller förändringar. Små steg varje dag gör skillnad över tid.
Hur arbetar andra ledare med företagskultur?

Att bygga en stark företagskultur kräver både passion och långsiktighet, men med rätt ledarskap kan det göra stor skillnad för ditt företag. Genom våra nätverk för dig som vd, chef eller ledare får du ett bollplank, nya perspektiv och praktiska verktyg för att ta dig och ditt företag till nästa nivå.

Vilket nätverk passar dig?