There is a license error on this site:
0050568A26D9 is not a valid mac-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Krisen blev starten på en ny resa för Sableline | Västsvenska Handelskammaren

Sableline såg nya affärsmöjligheter i krisen

I coronakrisens spår finns företag som sadlar om eller söker sig nya vägar. Så var det för Sableline i Ulricehamn, som plötsligt såg en möjlighet att använda sig av sitt kontaktnät i Kina. Men resan visade sig vara knivigare än vad de först hade trott.

Niklas Gardewik börjar samtalet med att slå fast: Vi fixar saker, boråsare gör det.

I mitten av mars förlorade hans företag Sableline Sweden AB 80 procent av sin omsättning. Företaget säljer massagestolar och andra produkter för återhämtning på jobbet till företag. När förbudet mot att ses fler än 50 personer kom, stängdes mässor och andra event där de träffar sina kunder. Dessutom började alla se över sina kostnader och avbokningarna kom i strid ström.

– Jag har kämpat varje dag med frakterna. I vanliga fall går de ju med båt, men det tar för lång tid. Då finns flygfrakt. Problemet är att det knappt går några flyg, säger Niklas Gardewik på Sableline som äntligen lyckats få sin första leverans från Kina.

Företaget, som ligger utanför Ulricehamn, hade precis flyttat till nya lokaler och lanserat ett nytt koncept. Nu ställdes allt på ända för Niklas Gardewik och hans bror som också är delägare i familjeföretaget som funnits sedan 1990-talet.

Men Niklas fick en idé. Sableline har handlat med Kina i drygt 20 år och har upparbetade kontakter som de använt för att utveckla produkter och hitta kanaler även för andra företag, de har hjälpt bloggare, apotek och många andra.

– Det är inget vi har marknadsfört direkt. Det har funnits med som en sidoverksamhet. Men nu ville vi testa och göra detta för oss själva, säger han.

Insikter i krisarbete

Niklas har ett förflutet i FN-tjänst under Balkankrigen. Där jobbade han främst med logistik. Sedan dess har han arbetat aktivt med Hemvärnet i Älvsborg under 20 års tid. Det har gett insikter i krishantering och vad som behövs i ett krisläge.

– Vi ville rädda vårt bolag, men också hjälpa till med skyddsutrustning till vården. Genom våra kontakter i Kina fick vi listor på vad de kunde leverera. De tog vi vidare till regioner i Sverige för att höra vad de behövde.

Läs mer: Så lyckas du med din försäljning i kristider

Niklas betonar att det inte handlar om några hobbyprodukter utan om certifierat materiel via seriösa kanaler. Hans eget företag genomgick en ordentlig undersökning för att godkännas av uppköpare i regionerna.

– Det var stort intresse och vi fick skicka en offert till Västra Götalandsregionen på bland annat skyddshandskar.

USA dammsuger marknaden

Det gick fint att hitta produkter i Kina, men det visade sig vara den enkla biten, att slutföra affären var betydligt svårare.

– Jag tror knappt jag har jobbat så här mycket någonsin, säger Niklas.

Det kinesiska företaget ville ha förskottsbetalning på beställningen och innan det ordnats med regionen kom nya mejl. Den kinesiska staten bestämde att en viss del av all produktion i landet skulle säljas via statliga kanaler.

– USA är inne och dammsuger marknaden och betala skyhöga priser som den kinesiska staten vill få ut. Priserna går upp något vansinnigt.

Entreprenören i mig vill hitta nya vägar

Niklas berättar att det tog ett tag att få klarhet i de nya villkoren och få med det i kalkylerna för hur mycket de till slut fick beställa.

– Nu vet fabrikerna vad de har att förhålla sig till och det problemet är löst.

Problem med frakten

Efter många mejl skulle de beställda handskarna produceras till ett rimligt pris. Nu återstod bara hur transportfrågan skulle lösas. Även det visade sig vara långt ifrån enkelt.

– Jag har kämpat varje dag med frakterna. I vanliga fall går de ju med båt, men det tar för lång tid. Då finns flygfrakt. Problemet är att det knappt går några flyg.

Den första leveransen har nu kommit till Göteborg med flyg och lastbil via Belgien. Den andra är på väg.

Läs mer: Om våra internationella tjänster

Niklas ser ett stort behov av nationell samordning för transporter och har kontaktat SAS och även Försvarsmakten, MSB och Socialstyrelsen för att försöka få till en luftbro från Kina till Sverige med skyddsutrustning.

– Det finns saker därnere, men ingen möjlighet att ta hit det. Frakterna kostar så oerhört mycket mer nu. Det svåra är att få jättarna att prata med varandra.

Måste våga tänka nytt

På några veckor har Niklas lärt sig allt om olika typer av skyddsmasker och det finns gott om potentiella kunder. Men just nu är fokus att avsluta den första affären.

– Om jag så ska öppna en ny sidenväg så ska grejerna fram.

Hur framtiden ser ut är svårt att veta, men Niklas har några reflektioner.

– Det har gått så oerhört snabbt. Det farliga är när allt bara stagnerar och det inte finns någon efterfrågan. Vi dra oss själva tillbaka till medeltiden. Men vi måste våga tänka nytt. Nu har SAS parkerat nästan hela sin flotta. I min värld är det: fram med skiftnyckeln och skruva loss sätena och göra om planen till fraktflyg. Entreprenören i mig vill hitta nya vägar.

ÖKA DIN KONKURRENSKRAFT, BLI MEDLEM IDAG

Västsvenska Handelskammaren erbjuder tjänster för att företag ska utvecklas och växa, men är också näringslivets röst i politiken. Vi företräder närmare 3 000 medlemsföretag genom att påverka politiska beslut inom fem områden som de upplever är viktigast för ett företags framgång. Dessa är industripolitik, infrastruktur, kompetensförsörjning, lokalt företagsklimat och stadsutveckling.

Bli medlem