Oican – en av flera stjärnor i Drakkammaren 2024
Konkurrensen var hård när fem innovativa entreprenörer möttes i Drakkammaren. Men fler än någonsin vann affärsänglarnas intresse. En av dem som uppmärksammades var Oican, en startup som tagit fram ett nytt skydd för fallskador i vardagen.
Under Drakkammaren pitchade företagen sina affärsidéer. Och med chans på fem miljoner kronor i investeringskapital var spänningen på topp. Av fem innovativa affärsidéer går fyra nu vidare för fortsatta samtal om framtida investeringar. En av dem var Oican.
– Det är en otroligt bra erfarenhet att få pitcha, och även att göra det inför publik. Nu vet vi inte vad det kommer leda till för oss, men det känns som att det kan komma något riktigt bra ur det här, säger Sofie Hellström, vd.
Vill minska fallskador
2021 grundade hon Oican tillsammans med sin syster Sarah Hellström, idag företagets marknadschef, med målet att skapa en bättre tillvaro för människor som har lätt att drabbas av fallskador. Förutom att fallskador kostar svenska samhället cirka 17 miljarder kronor årligen, orsakar det också personligt lidande hos många människor.
I filmen berättar Sarah och Sofia Hellström om Oican och hur allt startade.
Nyligen lanserade de sin första produkt, en så kallad safehat, vilket utåt sett ser ut som en vanlig mössa.
– Men på insidan finns ett skyddssystem på fem millimeter som dämpar uppemot 70 procent av kraften om man får en smäll mot huvudet. Skyddssystemet utgörs av ett nyutvecklat material som både har låga koldioxidutsläpp, är återanvändningsbart och klassificerat som giftfritt.
En spännande fas för företaget
Idag är Oican ett team på sju personer och befinner sig i en expansiv fas. Förutom att erbjuda produkter via sin egen webbshop, är även sportkedjan Stadium en återförsäljare. För systrarna är det ett spännande skede i företagets utveckling, och deltagandet i Drakkammaren var en viktig del i att nå nästa steg.
– Det var vår inkubator i Borås som rekommenderade att vi skulle söka till Drakkammaren. Vi läste in oss och det kändes som en perfekt match med där vi befinner oss nu.
Förutom att öka försäljningen och kännedomen om varumärket, har de nu fullt fokus på produktutveckling och att hitta nya samarbeten med varumärken som vill integrera skyddsmaterialet i andra typer av produkter.
– Vi hoppas att vi ska komma vidare i samtalet med en av jurymedlemmarna som visade intresse för bolaget. Det skulle vara en fantastiskt bra möjlighet för oss. Men tiden får utvisa, avslutar Sofie Hellström.
Vill du delta i Drakkammaren 2025?
Drakkammaren ger en unik chans för västsenska startups att visa upp sina affärsidéer, knyta kontakakter med investerare och dessutom få chans på investeringskapital om fem miljoner kronor. Är du en av dem som vågar ta steget nästa gång? Ansökan för 2025 är redan öppen.