
SKF – så blev bolaget från Göteborg en världsaktör
Med innovation som kärna och världen som marknad är SKF ett av Sveriges mest välkända bolag. Thomas Fröst från SKF berättar om nya innovationer och hur företaget lyckas behålla sin position på världsmarknaden.
Med huvudkontor i Göteborg och verksamhet i närmare 130 länder är SKF synonymt med avancerade tekniklösningar för roterande utrustning. Historien tar sin början i Gamlestads fabriker, precis i början av 1900-talet, där driftingenjören Sven Wingquist brottas med ett tekniskt problem.
– Byggnaden var uppförd på lermark och Svens stora utmaning var att det påverkade maskinerna. När byggnaden rörde sig blev drivaxlarna snedställda och lagren kunde lätt överhettas. Då fick han idén till det självreglerande sfäriska kullagret, berättar Thomas Fröst, President Independent & Emerging Business på SKF.
Det blev startskottet för ett av Sveriges mest framgångsrika industriföretag. Året var 1907, och fabriken började byggas på andra sidan gatan, där SKF har sitt huvudkontor än idag.

Så bygger SKF global närvaro
Redan några år efter starten började företaget expandera internationellt. 1919 omsatte SKF 100 miljoner kronor, hade 14 000 anställda, fabrik i England och dotterbolag i Paris och New York. En snabb global tillväxt som lade grunden till SKF:s fortsatta resa.
Vi var tidigt ute och byggde upp ett distributionsnät av fristående distributörer.
– Vi var tidigt ute och byggde upp ett distributionsnät av fristående distributörer. Det är ett arbete som pågått under många år, men som jag ser varit avgörande. Vi är ett globalt bolag men har en lokal närvaro, vilket skapar en nära kundkontakt och stärker varumärket på plats.
Idag har SKF 38 000 anställda och verksamhet i nära 130 länder. De senaste åren har de fokuserat på att bygga upp sin tillverkning i flera andra länder, och se över sina värdekedjor, vilket gör dem mer motståndskraftiga mot förändringar i omvärlden.
– Ungefär två tredjedelar av våra produkter i både Asien och USA är också producerade i dessa regioner.
Innovationen sitter i väggarna
Innovation är en del av SKF:s vardag och går som en röd tråd genom deras historia. Redan under de första åren väcktes intresset för bilindustrin, som då var i sin linda. Och 1926 spanns ett idag annat världskänt varumärke, Volvo, av till ett fristående bolag.
Under åren har förtaget kontinuerligt investerat i forskning och utveckling och gjort strategiska förvärv. Med 17 000 patent i ryggen återfinns deras teknik i allt från avancerad rymdutrustning till lösningar som möjliggör cirkulär användning av smörjolja.
– Innovation är ryggraden i vår verksamhet. Vi tittar hela tiden på hur vi kan göra saker på ett nytt sätt, och arbetar långsiktigt och nära våra kunder utifrån vad de behöver, säger Thomas Fröst.

Viktigast just nu
Hållbarhet är en av SKF:s viktigaste frågor för framtiden. Den egna omställningen är högt på agendan med målet att upp nå koldioxidneutralitet år 2030. Men det handlar också om att ta fram nya tekniska lösningar för att stötta andra verksamheter i att minska sina klimatavtryck.
– Ska vi klara klimatomställningen handlar det inte bara om att ställa om fossila bränslen till förnyelsebara energier, utan också om att använda den energi vi producerar på ett mer effektivt sätt. Här har SKF en stor möjlighet att hjälpa till genom att ta fram maskiner som går med lägre friktion.
Ett spännande exempel är Chiller, en kylanläggning som återfinns i bolagets egen fabrik i XinChang, i Kina och som används för att temperera luften i stora fabrikslokaler.
– Den här kompressorn går på magnetlager. Normalt sätt har vi rullningslager mellan ringarna men här svävar axeln över ett magnetfält, så det finns ingen friktion. Det möjliggör högre energieffektivitet, utan att ge slitage, och sparar 35 000 ton koldioxidutsläpp i jämförelse med en traditionell kompressor.
Därför är vi med i Handelskammaren
SKF är medlem i Västsvenska Handelskammaren sedan många år tillbaka. För ett globalt företag med regional förankring spelar medlemskapet en viktig roll.
Som medlemsföretag får vi en stark plattform för att driva frågor som är viktiga för vår region och vår verksamhet
– Som medlemsföretag i Västsvenska Handelskammaren får vi en stark plattform för att påverka, nätverka och driva frågor som är viktiga för vår region och vår verksamhet. Det ger oss både insikter och inflytande – lokalt förankrat men med global betydelse.
Ett medlemskap som gör skillnad
Vill du stärka ditt företag och samtidigt vara med och påverka näringslivets framtid i Västsverige? Som medlem i Västsvenska Handelskammaren får du inte bara tillgång till nätverk och kunskap – du blir även en del av vårt arbete med att stärka regionens konkurrenskraft. Tillsammans skapar vi bästa möjliga förutsättningar för ditt företag och Västsveriges näringsliv.