Från blogg till skönhetsföretag
Med visionen att berika skönhetslandskapet tar Boråsföretaget Lenoites snabbt nya marknadsandelar. Nu siktar de på att etablera sig i Europa. Möt grundaren Laila Högfeldt som tar med oss på resan från blogg till skönhetsföretag.
2008 startade Laila Högfeldt en livsstilsblogg som snabbt växte i popularitet. Det blev starten till en karriär som influencer och entreprenör i skönhetsbranschen, med en betydande följarskara på Instagram och TikTok.
– För mig har det alltid varit viktigt att vara genuin i min kommunikation och att ha en nära kontakt med mina följare, säger Laila Högfeldt.
Eget ögonfransserum
Som influencer samarbetade hon med märken som Lancome, Armani, YSL Beauty och Carolina Herrera. Och 2021 grundade hon sitt eget företag Lenoites, driven av sin passion för skönhet och på sina följares önskemål.
Den första produkten, ett ögonfransserum, utvecklades efter att följare frågat henne om ett skonsammare alternativ, utan prostaglandinanaloger, ett ämne som rapporterats ge biverkningar.
– I samråd med min pappa, som är läkare, satte jag samman 15 ingredienser och testade en egentillverkad produkt. Efter ett lyckat test tog jag hjälp av ett labb som utvecklade serumet vidare.
Två år senare var det nya ögonfansserumet färdigt, och har idag överträffat förväntningarna i försäljning.
Kunderna delaktiga i utvecklingen
Lenoites är ett communitydrivet företag och ett influencer-varumärke med en mycket nära kommunikation med följarna, kundernas feedback är en viktig del i utvecklingen av nya produkter. Ett exempel på det är en mascara som enligt följarna torkade för snabbt. Efter att ha fått feedback från kunderna, uppdaterades formulan och nya produkter skickades ut.
– Det kan handla om allt från vilken typ av applikator följarna vill ha till vilka hudvårdande ingredienser som ska ingå i vårt nya lipoil. När följarna har varit med i utvecklingen köper de sedan produkterna, för de har ju själva varit med och skapat dem, säger Laila Högfeldt och fortsätter:
– Alla är sin egen skönhetsexpert. Ingen expert ska säga till mig hur jag applicerar min mascara, det vet jag själv bäst eftersom jag själv blir en expert på just den mascaran på mig.
Produktionen sker världen över, från serum i Sverige till silke i Kina och hudvård i Sydkorea. Företaget är egenfinansierat och Laila Högfeldt väntade länge med att plocka ut lön.
Fokus på tillväxt
Nu ligger fokus på struktur och strategisk tillväxt. Lenoites växer snabbt både genom direktförsäljning och återförsäljare som Lyko och Zalando. Idag är de sju anställda och personalstyrkan växer allteftersom att behov uppstår.
En typisk dag för Laila Högfeldt är fylld med contentskapande från tidig morgon vid sminkspegeln, följt av många timmar på kontoret. Företagskulturen på Lenoites beskriver hon som är nära, öppen och inkluderande med en stark betoning på gemenskap och effektivt lagarbete.
Så ska företaget växa
Lenoites siktar på att bli ett etablerat skönhetsmärke i Europa och satsar på sociala medier för att bygga sitt varumärke.
– Trender inom skönhet pekar mot mer medvetna konsumenter som efterfrågar veganska och hudvårdsaktiva produkter. Här finns ett marknadsfönster för kvalitativa produkter till en rimlig kostnad.
År 2023 omsatte Lenoites 8,7 miljoner kronor och målet för 2024 är att nå 20 miljoner. För att uppnå det krävs nya återförsäljare och att nå ut på nya marknader. Hemsidan genererar direktförsäljning från följarna, medan återförsäljare som Lyko och marknadsplatser som Zalando och Amazon kan hjälpa företaget att växa snabbt.
Lenoites fortsätter att lyssna på sina kunder i utvecklingen av sina produkter och spår en ljus framtid inom skönhetsbranschen. Siktet är inställt på att bli ett vardagligt skönhetsmärke i Europa.
Öka din konkurrenskraft, bli medlem idag
Med närmare 3 000 medlemsföretag är Västsvenska Handelskammaren näringslivets mötesplats i Västsverige. Hos oss träffas människor för att utvecklas, inspireras och skapa affärer. Vi driver frågor och påverkar samhällsbeslut i företagens intresse. Lenoites är ett av våra medlemsföretag. Vill ditt företag också bli medlem?