Gå med i Klimatlöftet
Genom att gå med i Klimatlöftet får små- och medelstora företag under ett års tid kostnadsfri vägledning genom bland annat kunskapswebinars, vägledning av experter och nätverkande som bidrar till att minska deras klimatpåverkan och öka konkurrenskraften.
Läs mer om samtliga Klimatlöften och fokusområden nedan och välj sedan vilka löften och områden som passar just er verksamhet.
Så fungerar det
- Av en lista med klimatlöften, väljer du vilka ditt företag ska anta - beprövade åtgärder som vi vet ger effekt! Förankra med ledningen och skicka in er anmälan med vilka löften ni vill anta. Det finns inget krav att ert företag ska vara medlem hos Västsvenska Handelskammaren eller Företagarna för att delta i Klimatlöftet, alla företag är välkomna.
- Ni får kostnadsfritt stöd med att genomföra era löften under ett års tid med start våren 2025, exempelvis genom webinars, vägledning och nätverksträffar. När ni anmält era val av löften blir ni kontaktade med information och inbjudan till kommande aktiviteter och tillgängligt stöd som erbjuds kopplade till era valda klimatlöften.
- Klimatlöftet bör ses som en språngbräda för att komma igång med ert hållbarhetsarbete. Om ni lyckas genomföra era löften under året är det givetvis önskvärt, men vi granskar inte bolagen som antar klimatlöften. Efter ett år gör vi en gemensam utvärdering av projektet, men pekar inte ut enskilda bolag. Vi har gärna löpande kontakt under året för att höra hur det går och om vi kan hjälpa till för att ni ska gå i mål med era löften!
Varför delta i Klimatlöftet?
Möt nya krav och stärk er affär – fler kunder, investerare och nya regelverk ställer högre krav på hållbarhet. Vi hjälper er att ligga steget före och stärker er affär samt framtidssäkrar verksamheten.
Mätbara resultat – Sätt upp och följ upp konkreta klimatmål så att ni kan kommunicera framsteg både internt och externt.
Kostnadsbesparingar – Optimera er användning av energi, råvaror och resurser för att minska både kostnader och klimatpåverkan.
Bättre kund och leverantörsrelationer – Ni hjälper era kunder nå sina hållbarhetsmål genom en mer hållbar värdekedja.
Vilka löften ska ni välja?
- Klimatlöftena varierar i omfattning – vissa kräver mindre insatser, medan andra är mer krävande. Om ni är osäkra på vad ett löfte innebär eller hur omfattande det är, tveka inte att höra av er!
- När det gäller hur många löften ni bör välja beror det på era resurser och den tid ni har tillgänglig. För de flesta kan 2–5 löften vara en rimlig nivå att hantera under ett år.
Har ni några funderingar kring processen eller era löften? Läs vår Q&A eller kontakta projektledare Camilla Kinnear.
Klimatlöften
Klimatberäkning
Att beräkna, sätta mål, och minska sina utsläpp av växthusgaser blir alltmer viktigt för företag i takt med att hållbarhetskraven ökar från såväl samhälle som kunder. Att beräkna en verksamhets klimatpåverkan kan vara svårt men fördelarna är många och stora för att öka sin konkurrenskraft, styra verksamheten i rätt riktning och kommunicera resultat.
1. Vi beräknar vår klimatpåverkan i hela värdekedjan
Det innebär att företaget gör en kartläggning över sina utsläpp enligt standardiserad metod i den egna verksamheten samt i sin värdekedja. Detta hjälper företag att få koll på sina utsläpp och veta vilka insatser som ska prioriteras för att uppnå betydande utsläppsminskningar.
2. Vi sätter mål och tar fram en plan för att minska vår klimatpåverkan
Vi sätter mål och delmål samt arbetar fram en färdplan som innehåller nyckelåtgärder för att uppnå utsläppsminskning inom de största utsläppsposterna. Minskningstakten ska vara i linje med vad som behövs för att nå Västra Götalands klimatmål och vara i linje med att hålla uppvärmningen till under 1.5 grader.
Hållbara transporter
Effektivisering av transportlösningar bidrar både till direkta besparingar och lägre klimatpåverkan, här finns det smarta lösningar. Företag som erbjuder fossilfria eller effektiva transporttjänster är alltmer eftertraktade av kunder och partners som vill minska sina egna utsläpp. Att ge personalen möjlighet till hållbara resealternativ, som kollektivtrafik eller cykel, kan också stärka ert arbetsgivarvarumärke och bidra till ökad trivsel och hälsa bland medarbetare.
3. Vi ska utbilda berörd personal inom vårt företag om hållbara resor och transporter
Löftet innebär att anställda utbildas i hur de kan bidra till att minska klimatutsläppen från företagets resor och transporter. Hur stora dessa utsläpp är påverkas av anställda i en lång rad roller i allt från hur man tar sig till jobbet, hur man upphandlar fordon och vilka transporter man beställer till sitt gods.
Målgrupp: Alla företag
4. Tjänstebilar vi köper eller leasar ska som huvudregel bara drivas på el
Löftet innebär att företagens nyanskaffade tjänstebilar ska vara elbilar (ej hybridmodeller) om inte särskilda skäl föreligger. I sådana fall bör val av fordon följa en rangordning: i första hand biogas, i andra hand laddhybrid med dieselmotor som tankas med HVO100 och i tredje hand dieselbil som tankas med HVO100. Bensinbilar undviks då det i dagsläget saknas förnybara alternativ för dessa.
Målgrupp: Företag med tjänstebilar
5. Vi ska ha en klimatstyrande resepolicy för våra tjänsteresor
Löftet innebär att företaget aktivt arbetar med att minska utsläppen kopplade till tjänsteresor genom att tillämpa en klimatstyrande resepolicy. Resepolicyn omfattar riktlinjer för hur resor i tjänsten ska styras mot hållbara färdsätt (kollektivtrafik, cykel och gång när möjligt) och att flygresor ska hållas på en så låg nivå som möjligt. Policyn tar även upp riktlinjer för hur resor helt kan undvikas genom exempelvis distansarbete och digitala möten. Resepolicyn omfattar även riktlinjer för när och hur bilar får användas i tjänsten. Vidare inkluderar löftet att ta fram rutiner för årlig uppföljning.
Målgrupp: Företag där anställda reser i tjänst
6. Vi ska främja klimatsmart arbetspendling med särskilt fokus på kollektivtrafik och cykling
Löftet innebär att företaget aktivt försöker minska klimatutsläppen från sina anställdas arbetspendling. I första hand riktas arbetet mot att få fler anställda att använda kollektivtrafik och cykel i sin pendling. Metoder för detta kommer erbjudas i coachingstillfällen, men kan inkludera att ge tillgång till säkra cykelparkeringar, dusch och omklädningsrum samt erbjuda subventionerat kollektivtrafikkort. Arbetet kan även inkludera att säkerställa att anställda som bilpendlar med elbil har tillgång till laddning vid arbetsplatsen (dock utan att subventionera varken parkeringar eller el).
Målgrupp: Alla företag
7. Vi ska ställa krav på fossilfrihet eller eldrift i majoriteten av våra transportupphandlingar och/eller inköp
Löftet innebär att företaget ställer klimatkrav på minst hälften av de transporter som köps in eller på minst hälften av de fall där varor köps in och transport ingår (åtminstone i de fall då företaget kan påverka leveransen). Om möjlighet finns ska eldrift förordas. I annat fall är HVO100, biogas eller RME100 bra alternativ. Så kallade ”insetts” enligt massbalansprincipen kan vara ett alternativ ifall fossilfria leveranser inte erbjuds (obs detta är inte samma sak som klimatkompensation).
Målgrupp: Företag som köper transporter eller varor där transporter ingår
8. Vi ska köra majoriteten av våra egna lastbilar på el, biogas eller andra förnybara drivmedel
Löftet innebär att företaget i en majoritet av fallen tankar sina lätta och tunga lastbilar med förnybara drivmedel alternativt använder elfordon. Om företaget kör på uppdrag av kunder görs detta genom att förmå sina kunder att efterfråga fossilfrihet, vilket kan förutsätta ett aktivt säljarbete. Om företaget använder lastbilarna för egna transporter kan detta göras genom att välja förnybart. Vid inköp av nya fordon väljs med fördel el eller biogas, men för befintliga fordon är HVO100 ett bra alternativ.
Målgrupp: Företag som utför transporter med lätta eller tunga lastbilar
9. Vi ska minska vår flygfrakt och reducera klimatutsläppen från den frakt med flyg som ändå görs
Löftet innebär att företaget minskar klimatutsläppen från flygfrakt. I första hand görs detta genom att inte använda flygfrakt om det inte är absolut nödvändigt. Löftet innebär också att företaget ska försöka minska klimatutsläppen från den flygfrakt som ändå måste göras, vilket kan göras genom att effektivisera transporterna och genom att köpa certifikat för förnybara flygbränslen.
Målgrupp: företag som använder flygfrakt
Klimatsmart mat
Att minska matsvinn och erbjuda fler växtbaserade alternativ hjälper inte bara till att spara pengar utan också att skapa en modern och hållbar profil som lockar medvetna kunder. Klimatarbete kan handla om att bättre ta vara på resurserna i det egna företaget eller tillsammans med andra företag, vilket kan skapa nya intäktsmöjligheter och minska kostnader. Ni kan också stärka ert varumärke genom att visa att ni tar ansvar för hur mat produceras och konsumeras.
10. Vi ska minska klimatpåverkan och matsvinn från all typ av mat i vår verksamhet
Löftet innebär att ha särskilt fokus på att minska matsvinnet, servera mer växtbaserat och främja lokalproducerad mat. Det innebär att företaget arbetar med förändrade råvaruval på tallriken och förbättrade rutiner i vår verksamhet. Löftet innefattar både egna och inköpta måltidslösningar/fika, personalrestaurang, mat vid möten och konferenser.
Målgrupp: Privata måltidsaktörer, restauranger och kaféer samt företag som erbjuder mat till anställda och kunder.
11. Vi som aktör i livsmedelskedjan arbetar för att minska klimatpåverkan, exempelvis i vår produktion och hantering av livsmedel
Löftet innebär att vidta åtgärder inom viktiga områden för livsmedelsaktörer som val av råvaror, åtgärder för minskat matsvinn, energi, transporter och förpackning. Viktiga områden att arbeta med är råvaruval, samarbete med leverantörer och förändrade rutiner.
Målgrupp: Livsmedelsaktörer
Förnybara & resurseffektiva tjänster och produkter (cikulärekonomi)
Genom att minska materialförbrukning och öka användningen av återvunnet eller förnybart material kan ni sänka kostnader och attrahera kunder som efterfrågar hållbara lösningar. Ni kan positionera er som en innovativ och framtidssäkrad aktör genom att erbjuda cirkulära produkter eller tjänster, vilket stärker både konkurrenskraft och kundlojalitet. Dessutom möter ni kraven från större företag som i allt högre grad ställer hållbarhetskrav på sina leverantörer.
12. Kartläggning klimatpåverkan från Scope 3 med fokus på inköp
Det innebär att företaget analyserar och dokumenterar klimatavtrycket från majoriteten av de inköp som görs och utifrån detta prioriterar att minska avtrycket från produktgrupper med störst klimatpåverkan. Ledningsgruppen fattar beslut i syfte att nå en betydande minskning av klimatavtrycket från minst ett prioriterat område.
Målgrupp: Alla företag
13. Identifiera och analysera leverantörskedjor samt ta fram en handlingsplan för att minska klimatpåverkan
Det innebär att företaget undersöker hur de kan minska klimatavtrycket för inköpt råvara, förädlad produkt eller förbrukningsvaror samt genomföra minst en minskningsåtgärd. Exempelvis genom att minska mängden material som köps in, prioritera närproducerade råvaror, efterfråga återvunnen eller förnybar råvara i produkter och/eller förpackningar.
Målgrupp: Tillverkande företag
14. Vi ersätter material i våra tillverkade produkter med hållbara biobaserade eller återvunna alternativ
Det innebär att företaget identifierar ingående material som har stor klimatpåverkan och hittar återvunna eller biobaserade alternativ samt lägga upp en plan för att ersätta.
Målgrupp: tillverkande bolag
Målgrupp: Tillverkande bolag
15. Vi blir ett mer resurseffektivt företag
Löftet innebär att företaget blir mer resurseffektivt genom att arbeta med de första och viktigaste stegen i avfallstrappan (minimera, återbruka, återvinna). Det kan exempelvis handla om att minska avfall och spill, inspirera och utbilda personal mot gemensamma mål, se över förmåner och gåvor, eller samverka med lokalsamhället för återbruk, reparation och delningstjänster.
Målgrupp: Alla företag
16. Erbjud cirkulära produkter och tjänster
Vi ska utforska potentialen för cirkulära affärsmodeller i verksamheten. Detta kan innebära att företaget designar produkter för högre kvalité och möjlighet att reparera, går över till hyrmodeller, reparations/uppgraderingstjänster, återbruk eller skapa delningsplattformar för kunder. Företaget undersöker vilket affärsområde/produkt som kan skapas med cirkularitet i fokus. Utifrån analysen fattas minst ett beslut i ledningsgruppen som bidrar till omställning mot en mer cirkulär utveckling.
Målgrupp: Alla företag
17. Vi ska ha ett aktivt arbete för cirkulära arbetskläder
Löftet innebär att företag undersöker hur de kan bidra till cirkulära flöden av organisationens arbetskläder vid inköp, användning och avveckling, samt att genomföra minst en ny åtgärd för att öka livslängden på arbetskläder. Exempel på åtgärder är att: köpa arbetskläder av god kvalitet som kan lagas/justeras, ta bort eller använda flexibla loggor, nyttja reparationstjänster, skapa möjlighet för återbruk och en plan för cirkulär avveckling. Från 2025 ska alla arbetskläder samlas in så därför ännu viktigare att köpa in produkter som kan uppgraderas eller återvinnas.
Målgrupp: Alla företag
Ökad klimat- och energiprestanda i fastigheter och lokaler
Energieffektiva och klimatsmarta fastigheter sänker era driftkostnader samtidigt som ni kan attrahera kunder och hyresgäster som värderar hållbarhet. Investeringar i förnybar energi och energieffektiv teknik kan leda till långsiktiga besparingar och minska sårbarheten för stigande energipriser. Återbruk av byggmaterial och installationer är också en besparing och/eller affärsmöjlighet som kan göra er till en mer attraktiv partner.
18.Vi ska genomföra energieffektiviseringar i egna fastigheter
Löftet innebär att företaget minskar klimatpåverkan från sin energianvändning ur ett livscykelperspektiv. I samband med andra förändringar i en byggnads klimatskal eller energisystem studeras åtgärdspaket för energieffektivisering utifrån deras investeringskostnad, årliga kostnadsbesparingar, och åtgärdens klimatpåverkan.
Målgrupp: Fastighetsägare
19. Vi ska återbruka byggmaterial och/eller installationer i våra fastigheter
Löftet innebär antingen att inköpt byggmaterial eller installationer ersätts av återbrukade, alternativt att egen verksamhet utvecklas för att underlätta kunders återbruk genom tex återtag, rekonditionering eller dylikt.
Målgrupp: Fastighetsägare, företag som köper byggmaterial, eller företag som producerar byggmaterial.
20. Vi optimerar vårt lokalutnyttjande.
Det innebär att vi analyserar vår egen lokalanvändning samt undersöker möjligheter till effektivisering och/eller samutnyttjande.
Målgrupp: Alla företag som använder fastigheter, hyrda eller egna.
21. Vi ska ta fram en översikt av företagets totala energianvändning
Löftet innebär att upprätta en energibalans uppdelat på de olika energislagen (el, fast, flytande och gasformiga bränslen, fjärrvärme etc.) för att skapa förståelse för företagets klimatpåverkan från energianvändning, uttryckt som CO2e (koldioxidekvivalenter) samt ta fram en handlingsplan med förbättringsåtgärder. Mål: Genomföra minst 1 av handlingsplanens åtgärder
Målgrupp: Tillverkande företag samt fastighetsägare
22. Vi arbetar för att en väsentlig del av vår elkonsumtion kommer från egen elproduktion
Löftet innebär att göra en potentialstudie för solel på egen eller hyrd fastighet och i förhållande till egen elanvändning alternativt ingå i en solcellsgemenskap eller investera i en solcellspark. Nästa steg är att ta fram ett beslutsunderlag och det tredje steget är att genomföra beslutad investering. Företaget väljer om alla tre steg ska tas eller att börja med ett eller två steg.
Målgrupp: Alla företag
23. Vi ska öka kunskapen inom framtidens energisystem kopplat till den egna verksamheten
Löftet innebär att företaget ska bygga helhetsförståelse för morgondagens energisystem och lära mer om batterier, smart styrning, energigemenskaper, flextjänster med mera.
Målgrupp: Alla företag
24. Vi ska ha 100 procent förnybar el i företagets elavtal
Löftet innebär att all el som företaget köper in är 100 procent förnybar i alla sina verksamhetsdelar.
Målgrupp: Alla företag
25. Vi ska effektivisera vår elanvändning
Löftet innebär att företaget följer upp sin elanvändning via fakturor och statistik från nätägaren och elleverantören. Företaget ska arbeta systematiskt med att reducera energianvändningen och effekttoppar, bl.a. genom att utse en energiansvarig och tillämpa nyckeltal kopplade till elanvändningen. Företaget ska också se över sitt avtal med nätägaren så att man inte allokerar effekt som inte nyttjas. När nya inköp görs tas stor hänsyn till energieffektivitet.
Målgrupp: Alla företag
Kort om CSRD och ESRS
Från och med 2024 måste stora företag redovisa hur deras verksamhet påverkar klimatet, miljön och samhället enligt Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Denna rapportering baseras på standarder kallade ESRS (European Sustainability Reporting Standards).
CSRD gäller inte för alla företag ännu, men kommer att gälla för allt mindre företag varje år. Många små och medelstora företag berörs emellertid redan idag, då deras rapporteringsansvariga kunder behöver redovisa hur de minskar sina utsläpp i leverantörskedjan, och därav behöver de få den informationen från er.
När ni arbetar med att beräkna och minska era utsläpp så skapar ni därför både kundnytta och ökar er konkurrenskraft. Enligt CSRD måste företagen redovisa inom de områden där de har störst påverkan och här är klimatpåverkan ofta ett väsentligt område de måste rapportera på.