Klimatlöften
Klimatlöftet är ett projekt inom kraftsamlingen Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om och vänder sig till små- och medelstora företag som vill minska sin klimatpåverkan. Med klimatlöftet främjar vi företag i deras klimatarbete så att vi minskar utsläpp och klimatpåverkan i Västra Götaland, samtidigt som vi hjälper företag att öka sin gröna konkurrenskraft. Nedan hittar ni alla klimatlöften och vad de innebär.
Se vilka områden som passar er och välj sedan vilka löften ni vill anta. Anta löften här.
Så fungerar det
- Av en lista med klimatlöften, väljer du vilka ditt företag ska anta - beprövade åtgärder som vi vet ger effekt!
- När ni antagit löften ställer ni er samtidigt bakom Klimat 2030-Västra Götaland ställer om och målet med en fossiloberoende region till 2030.
- Skicka in er anmälan med vilka löften ni vill anta och ange kontaktperson (gärna två personer).
- Arbeta med era utvalda löften under ett år med start i vår. För varje löfte finns specifik hjälp att få - välj det som passar er.
Har ni några funderingar kring processen eller era löften? Läs vår Q&A eller kontakta oss!
Övergripande löften
1. Vi ska beräkna vår totala klimatpåverkan och ha mål om årliga utsläppsminskningar.
Det innebär att företaget gör en kartläggning över sina utsläpp enligt valfri standardiserad metod och arbetar för en årlig utsläppsminskning inom de största utsläppskällorna i linje med vad som behövs för att nå Västra Götalands klimatmål.
2. Vi ska söka grön finansiering för nya satsningar.
Det innebär att företaget söker grön finansiering för ny satsning eller investering för minst ett grönt lån hos Almi (gäller för SME-bolag). Det gröna lånet ska uppfylla kriterierna hos Almi.
Hållbara transporter
Effektivisering av transportlösningar bidrar både till direkta besparingar och lägre klimatpåverkan, här finns det smarta lösningar. Företag som erbjuder fossilfria eller effektiva transporttjänster är alltmer eftertraktade av kunder och partners som vill minska sina egna utsläpp. Att ge personalen möjlighet till hållbara resealternativ, som kollektivtrafik eller cykel, kan också stärka ert arbetsgivarvarumärke och bidra till ökad trivsel och hälsa bland medarbetare.
3. Vi ska ha en klimatstyrande resepolicy för hållbara tjänsteresor.
Det innebär att företaget har en klimatstyrande policy som ska styra mot resfria möten, minimera flygresandet, innefatta miljö- och klimatkrav på fordon, reglera egen bil i tjänsten och erbjuda alternativ som cykelpool och miljöanpassade bilar. Policyn bör även innefatta marknadsmässig avgift av parkeringsplatser och uppmuntra till hållbart resande till och från arbetet samt distansarbete.
4. Vi ska anta Fossilfritt Sveriges klimatväxlingsutmaning.
Det innebär att företaget antar Fossilfritt Sveriges utmaning och skaffar ett klimatväxlingsprogram där organisationen sätter ett eget pris på sina koldioxidutsläpp från resor. För varje resa med koldioxid betalas ett belopp antingen som extern klimatkompensation eller internt till exempel till en insats som bidrar till att minska utsläppen. Stöd för att genomföra löftet ges inom ramen för Klimatlöftet.
För att välja detta löfte, glöm inte att även anmäla er genom formuläret här:
5. Vi ska anta Fossilfritt Sveriges transportutmaning.
Det innebär att företaget antar Fossilfritt Sveriges transportutmaning för att nå målet att senast år 2030 endast utföra och köpa fossilfria inrikestransporter. Det innebär krav på bränslen, tjänsteresor samt resor och transporter som organisationen utför själva och köper in. Stöd för att genomföra löftet ges inom ramen för Klimatlöftet.
För att välja detta löfte, glöm inte att även anmäla er genom formuläret här:
6. Vi ska anta Fossilfritt Sveriges tjänstebilsutmaning.
Det innebär att företaget antar Fossilfritt Sveriges tjänstebilsutmaning och enbart köper eller leasar miljöbilar, det vill säga elbilar (inkl. vätgas), laddhybrider eller biogasbilar som tjänstebilar och förmånsbilar. Stöd för att genomföra löftet ges inom ramen för Klimatlöftet.
För att välja detta löfte, glöm inte att även anmäla er genom formuläret här:
7. Vi ska arbeta för klimatvänliga arbets- och tjänsteresor med cykel genom att gå med i Cykelvänligast.
Det innebär att företaget förenklar resor med cykel för sina anställda genom att anmäla sig till Cykelvänligast och under perioden uppnår minst en stjärna enligt beskrivningen på cykelvanligast.se.
Läs mer om hur Cykelvänligast går till här.
För att välja detta löfte, glöm inte att även anmäla er genom formuläret här:
8. Vi ska ha en policy för distansarbete som tillåter hemarbete hela dagar.
Det innebär att företaget möjliggör distansarbete minst 1 dag per vecka. Distansarbetet bör förläggas till hela dagar för att minska behovet av resor. En distansarbetsplats kan vara i hemmet, i gemensamma lokaler eller på ett kontorshotell som ligger nära hemmet. Hänsyn bör tas till förutsättningar, arbetsuppgifter och arbetsmiljö (löftet kan ingå i klimatstyrande resepolicy).
9. Vi ska ge tillgång till periodbiljett för längre tid på kollektivtrafiken till anställda.
Det innebär att företaget erbjuder 90- eller 365-dagarsbiljett på kollektivtrafiken. Antingen som nettolöneavdrag där en fast summa dras från medarbetarens nettolön varje månad eller som en ren löneförmån där medarbetaren får biljetten som skattepliktig löneförmån.
10. Vi ska ge tillgång till bil- eller cykelpool, eller båda, för våra anställda.
Det innebär att företaget ger tillgång till bilpool och eller cykelpool för tjänsteresor, detta med fördel i kombination med reglering av egen bil i tjänst. Fordonen/cyklarna ska finnas tillgängliga i anslutning till arbetsplatsen och kan om det är lämpligt även vara öppna för allmänheten.
11. Vi ska ta ut en marknadsmässig avgift för all bilparkering.
Det innebär att företaget tar ut en avgift för bilparkering vid och i anslutning till arbetsplatser enligt skatteverkets regler för marknadsmässig prissättning. Avgiftsbeläggningen gäller både för anställda samt besökare till arbetsplatsen (löftet kan även ingå i klimatstyrande resepolicy).
12. Vi ska erbjuda laddplatser för anställda och om möjligt till kunder samt besökare till marknadsmässiga priser.
Det innebär att företaget erbjuder anställda som parkerar på parkeringsplatser/ytor som företaget styr över möjlighet att ladda elbil till marknadsmässigt pris. Detta genom att ha ett basutbud och bygga ut laddplatser i takt med efterfrågan. Om möjligt ska även samma erbjudande riktas till kunder och besökare.
Klimatsmart mat
Att minska matsvinn och erbjuda fler vegetariska alternativ hjälper inte bara till att spara pengar utan också att skapa en modern och hållbar profil som lockar medvetna kunder. Samarbeten med andra företag för att ta vara på resurser, som överskottsmat, kan skapa nya intäktsmöjligheter och minska avfallskostnader. Ni kan också stärka ert varumärke genom att visa att ni tar ansvar för hur mat produceras och konsumeras.
13. Vi ska minska klimatpåverkan från egna eller inköpta måltidslösningar i vår verksamhet och nå mål.
Det innebär att företagets klimatpåverkan från måltider ska vara maximalt 0,9 kg CO2e per serverad måltid i snitt per månad. Löftet riktar sig till exempel till företag med personalmatsalar eller egen restaurangverksamhet.
14. Vi ska minska matsvinnet från egna eller inköpta måltidslösningar i vår verksamhet och nå mål.
Det innebär för företaget att:
-I egna måltidslösningar ska matsvinnet i genomsnitt vara max 100 g svinn per måltid. Det avser svinn som uppstår i köket, serveringen och på tallriken.
-För inköpta måltidslösningar ställer vi krav på våra externa måltidsleverantörer och väljer företag som har interna rutiner för att minska matsvinnet.
Löftet riktar sig till exempel till företag med personalmatsalar eller egen restaurangverksamhet.
15. Vi ska minska vår klimatpåverkan från livsmedel på möten och event.
Det innebär för företaget att:
-Minst 75% av råvarorna i de serverade måltiderna ska vara växtbaserade alternativt att måltidens klimatpåverkan ska vara maximalt 0,5 kg CO2e per serverad måltid.
-När vi serverar livsmedel från djurriket väljer vi kött, mejeri och ägg från svenska gårdar och sjömat som har grönt eller gult ljus enligt WWF Fiskguiden.
-Vi har rutiner för att överblivna livsmedel ska komma till nytta efter avslutade möten och event.
Löftet riktar sig både till företag som beställer och ordnar event.
Förnybara & resurseffektiva tjänster och produkter (cikulärekonomi)
Genom att minska materialförbrukning och öka användningen av återvunnet eller förnybart material kan ni sänka kostnader och attrahera kunder som efterfrågar hållbara lösningar. Ni kan positionera er som en innovativ och framtidssäkrad aktör genom att erbjuda cirkulära produkter eller tjänster, vilket stärker både konkurrenskraft och kundlojalitet. Dessutom möter ni kraven från större företag som i allt högre grad ställer hållbarhetskrav på sina leverantörer.
16. Vi ska analysera klimatpåverkan från våra inköp.
Det innebär att företaget analyserar och dokumenterar klimatavtrycket från de inköp som görs och utifrån detta prioriterar att minska avtrycket från produktgrupper med störst klimatpåverkan. Ledningsgruppen ska fatta beslut i syfte att nå en betydande minskning av klimatvtrycket från minst ett prioriterat område.
17. Vi ska minska klimatpåverkan från inköp.
Det innebär att företaget undersöker hur de kan minska klimatavtrycket för inköpt råvara, förädlad produkt eller förbrukningsvaror samt genomföra minst en minskningsåtgärd. Exempelvis genom att minska mängden material som köps in, byta primär fossilbaserad råvara mot biobaserad eller återvunnen råvara eller att prioritera närproducerade råvaror. Det kan också handla om att fasa ut produkter som inte behövs, ersätta engångsartiklar eller efterfråga återvunnen eller förnybar råvara i produkter och/eller förpackningar.
18. Vi ska aktivt utforska potential för cirkulära affärsmodeller i verksamheten.
Det innebär att företaget undersöker affärsmöjligheter med att gå över till exempelvis hyrmodeller, reparations/uppgraderingstjänster, återbruk eller skapa delningsplattformar för kunder. Företaget undersöker vilket affärsområde, alternativt om ett nytt affärsområde kan skapas med cirkularitet i fokus. Utifrån analysen fattas minst ett strategiskt beslut i ledningsgruppen som bidrar till omställning mot en mer cirkulär produkthantering.
19. Vi ska minska mängden spill och avfall i vår verksamhet.
Det innebär att verksamhetsavfallet minskas genom att minst en insats görs för att minska eller ta vara på spill och avfall. Exempel kan vara att undersöka när spillet uppstår, sortera i fler fraktioner eller hitta nya tillämpningar för spill.
20. Vi ska ha ett aktivt arbete för cirkulära arbetskläder.
Det innebär att företaget undersöker hur de kan bidra till cirkulära flöden av organisationens arbetskläder vid inköp, användning och avveckling, samt genomför minst en ny åtgärd för att öka livslängden och skapa möjligheter till cirkulära flöden. Exempel på åtgärder är att: köpa arbetskläder av god kvalitet som lätt kan lagas/justeras, minska antal modeller/färger, ta bort eller använda flexibla loggor, nyttja reparationstjänster, skapa möjligheter för återbruk och ha en plan för cirkulär avveckling.
21. Vi ska använda cirkulära möbler på våra arbetsplatser.
Det innebär att företaget vid behov av möbler och inredning använder minst 50 procent cirkulära inventarier (mätt i antal eller kostnad). Med cirkulära möbler menas att de repareras och används på nytt, återbrukas internt, köps begagnat eller hyrs.
Ökad klimat- och energiprestanda i fastigheter och lokaler
Energieffektiva och klimatsmarta fastigheter sänker era driftkostnader samtidigt som ni kan attrahera kunder och hyresgäster som värderar hållbarhet. Investeringar i förnybar energi och energieffektiv teknik kan leda till långsiktiga besparingar och minska sårbarheten för stigande energipriser. Återbruk av byggmaterial och installationer är också en besparing och/eller affärsmöjlighet som kan göra er till en mer attraktiv partner.
22. Vi ska genomföra energieffektiviseringar i egna fastigheter.
Det innebär att företaget effektiviserar energianvändningen i sitt bestånd. Energieffektiviseringen ska ske genom insatser i samband med större renoveringar och inkludera flera genomgripande åtgärder. Under året ska energieffektivisering prövas vid alla renoveringar och genomföras i minst en fastighet. Valet av renoveringsåtgärder ska analyseras med Totalmetodiken från Belok, eller motsvarande, med en internränta på max 5%.
23. Vi ska minska miljöpåverkan i hyrda lokaler genom gröna hyresavtal mellan företag och fastighetsägare.
Det innebär att företaget tecknar ett grönt hyresavtal i minst en hyrd lokal för att minska miljöpåverkan. Avtalet beskriver vad som är hyresvärdens ansvar, vad som är hyresgästens ansvar och vad som är gemensamt ansvar. Avtalet visar vilka åtgärder man kommit överens om för att minska miljöpåverkan inom information och samverkan, energi och inomhusmiljö, materialval och avfallshantering. Ett grönt hyresavtal är en grön bilaga som bifogas lokalhyreskontraktet.
24. Vi ska anta Fossilfritt Sveriges solutmaning.
Det innebär att företaget antar Fossilfritt Sveriges solutmaning och installerar solceller och producerar egen solel eller planerar att göra detta inom ett år från att utmaningen är antagen. Det är den som äger eller leasar själva solcellerna som får tillgodoräkna sig dem. Stöd för att genomföra löftet ges inom ramen för Klimatlöftet.
För att välja detta löfte, glöm inte att även anmäla er genom formuläret här:
25. Vi ska ha 100 procent förnybar el i företagets elavtal.
Det innebär att all el företaget köper in är 100 procent förnybar i alla sina verksamhetsdelar.
26. Vi ska återbruka byggmaterial och installationer i våra fastigheter.
Det innebär att företaget ersätter en del av sitt inköp av nyproducerade byggmaterial och installationer med återbrukade alternativ ur minst fem produktkategorier. Detta föregås av satta mål kring återbruk på projekt, och/eller portföljnivå. Detta ska inkluderas i ett systematisk arbete för ökat återbruk.
27. Vi ska göra en klimatbudget och minskar vår klimatpåverkan vid nybyggnation.
Det innebär att företaget sätter ett ambitiöst gränsvärde för tillåten klimatpåverkan på projektnivå. Systemgränser och metodik följer klimatdeklarationerna om det inte finns goda argument för avsteg. Ambitionsnivån för gränsvärdet bör ligga i linje med minskningstakten i företagets övergripande klimatmål eller, om egna mål saknas, i linje med Västra Götalands klimatmål. Byggnaden ska projekteras för att ligga under detta gränsvärde.
28. Vi ska effektivisera vår elanvändning.
Det innebär att företaget följer upp sin elanvändning via fakturor och statistik från nätägaren och elleverantören. Företaget ska arbeta systematiskt med att reducera energianvändningen och effekttoppar, bl.a. genom att utse en energiansvarig och tillämpa nyckeltal kopplade till elanvändningen. Företaget ska också se över sitt avtal med nätägaren så att man inte allokerar effekt som inte nyttjas.
När nya inköp görs tas stor hänsyn till energieffektivitet.
Kort om CSRD och ESRS
Från och med 2024 måste stora företag redovisa hur deras verksamhet påverkar klimatet, miljön och samhället enligt Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Denna rapportering baseras på standarder kallade ESRS (European Sustainability Reporting Standards).
CSRD gäller inte för alla företag ännu, men kommer att gälla för allt mindre företag varje år. Många små och medelstora företag berörs emellertid redan idag, då deras rapporteringsansvariga kunder behöver redovisa hur de minskar sina utsläpp i leverantörskedjan, och därav behöver de få den informationen från er.
När ni arbetar med att beräkna och minska era utsläpp så skapar ni därför både kundnytta och ökar er konkurrenskraft. Enligt CSRD måste företagen redovisa inom de områden där de har störst påverkan och här är klimatpåverkan ofta ett väsentligt område de måste rapportera på.