Axkid växlar upp hållbarhetsarbetet med Klimatlöftet som stöd
Säkerhet i trafiken är kärnan i Axkids verksamhet. Men engagemanget stannar inte vid bilbarnstolen. Som deltagare i Klimatlöftet vill bolaget bidra till en tryggare framtid genom ett aktivt klimatarbete.
Axkid grundades 2009 och har sedan dess vuxit till ett globalt företag med närvaro på över 40 marknader. Idag ses deras bilbarnstolar som några av de säkraste på marknaden, tillverkade genom svensk innovation och design.
Johan Andersson, Chief Sustainability Officer på Axkid, menar att företagets vision hänger ihop med deras klimatengagemang.
– Det som driver vårt klimatarbete är vår ambition att hålla barn säkra, nu och i framtiden. De barn som sitter i våra stolar idag är ju de som kommer växa upp i ett mer förändrat klimat, förklarar Johan.
Klimatarbetet engagerar hela bolaget
Med målet att förena tillväxt med miljöansvar är Axkids hållbarhetsarbete idag väl förankrat i hela organisationen och omfattar bolagets mest betydande påverkansområden. Ansvar för arbetet har fördelats från hållbarhetschefen till respektive avdelning, vilket gör att hållbarhetsfrågorna blir en naturlig del av det dagliga arbetet.
Som deltagare i projektet Klimatlöftet såg Johan en möjlighet att utveckla arbetet ytterligare:
– Vi ville höja vår kompetens inom hållbarhetsområdet och använda Klimatlöftet som ett verktyg för att stärka engagemanget internt. Samtidigt ville vi inspireras av andra företag och dela med oss av våra egna erfarenheter.
Bland de åtgärder som genomförts märks bland annat övergången till förnybar el i företagets fabrik, som sedan årsskiftet producerar ett elöverskott från solpaneler sett över året. Axkid har dessutom ställt om sin bilflotta, som nu till största del består av elbilar.
		Kundkrav och framtidens förväntningar
Även om de ekonomiska effekterna ännu inte är tydliga ser Axkid redan värdet av sitt klimatarbete, både i värdekedjan och i relationen till kunder. Bland annat mäter de nu andelen förnybar energi hos underleverantörer, vilket ökat de senaste åren.
– Vi ser tendenser till att kunder efterfrågar klimatdata på våra produkter och där känns det väldigt bra att kunna leverera verifierade EPD:er* och tredjepartsgranskade rapporter på arbetsförhållanden i värdekedjan.
*En EPD (Environmental Product Declaration) är en miljövarudeklaration som beskriver en produkts miljöpåverkan under hela dess livscykel – från råvaruutvinning till avfallshantering.
Materialfrågan i fokus
Samtidigt är produktutvecklingen en stor utmaning. Produkterna står för merparten av bolagets utsläpp, men måste också leva upp till höga säkerhetskrav och genomgå omfattande tester.
– Vi har många pågående förändringar som innebär en ökad andel återvunnet material i flera delar av produkterna. Det är utmanande att hitta nya material som kan ersätta de befintliga materialen utan att tappa i mekaniska egenskaper, och samtidigt behålla lönsamheten.
Johan påpekar också att materialutvecklingen i Kina, där produktionen sker, ännu inte nått lika långt fram som i Europa. Framför allt när det kommer till kommersiellt tillgängliga alternativ.
– Risken är att vi på sikt kommer slå i taket för minskade utsläpp baserat på de tekniker som finns tillgängliga och då kommer vi behöva börja tänka annorlunda.
Behov av politiska påtryckningar
För att kunna driva på utvecklingen ytterligare ser Axkid ett behov av tydligare krav och långsiktiga beslut från politiskt håll.
– Vårt arbete hade gått snabbare framåt och varit lättare att motivera om det kom starkare påtryckningar från marknaden, till exempel genom ökad omfattning av CSRD och CSDDD-regelverken.
Att Omnibusförslagen pekar mot att färre företag kommer omfattas av kraven håller därmed tillbaka företagets utveckling, menar Johan.
– Det påverkar oss på så sätt att vi får svårare att motivera investeringar i ny teknik och produktförändringar för att minska utsläpp och öka transparens i leveranskedjan.
En gemensam resa
Att arbeta med livscykeldata genom EPD:er och att låta externa parter granska leverantörernas arbetsförhållanden har gett nya insikter. Samtidigt konstaterar Johan att systemen för att samla in klimatdata ofta är dyra och ineffektiva, vilket gör att de fortfarande landar i Excel som det mest praktiska verktyget. Ett viktigt steg för Axkid har varit att ta hjälp av externa experter för vägledning.
– Vi har successivt gått över från att själva ta fram information och metoder till att alltmer förlita oss på experter inom olika områden, och vi ser att effekten är betydande av denna förändring.
Läs mer om: Så kommer ditt företag igång med klimatberäkningar
I Klimatlöftet har Axkid fått både expertstöd, inspiration och ny kunskap.
– Genom att delta i Klimatlöftet hos Västsvenska Handelskammaren har vi vunnit nya insikter och spridit kunskapen internt. Framför allt har det visat att man faktiskt är bättre tillsammans och att vi behöver lära av varandra i den gröna omställningen.
Behöver ditt företag stöd i den gröna omställningen?
Kontakta Camilla för eventuella frågor och funderingar kring ert hållbarhetsarbete.