
Så minskar ditt företag utsläppen från transporter
Transporter är en stor källa till utsläpp – men också ett område där företag kan göra skillnad. Vi har pratat med Tobias Gustavsson Binder, expert inom hållbara transporter, om hur små och medelstora företag kan ställa om.
Tobias Gustavsson Binder stöttar dagligen företag i att ställa om sina transporter – ett område som enligt honom är avgörande för att minska klimatpåverkan.
– Transporter är ofta en relativt stor del av företags totala klimatpåverkan, men spannet är stort och för vissa kan det vara helt dominerande medan det för andra är en mindre del av utsläppen.
Samtidigt bidrar i stort sett alla företag till utsläpp från transporter, menar Tobias.
– Ska vi lyckas minska transporternas totala klimatpåverkan, som utgör ungefär en tredjedel av Sveriges utsläpp, behöver alla vara med och bidra.
Vad ger mest effekt när man vill minska utsläppen från transporter?
Det finns två huvudsakliga vägar att gå – och båda behövs, menar Tobias.
– Det första handlar om att transportera eller resa mindre, eller effektivare. Här gäller det att se över när man reser, vilket gods man skickar runt och hur man kan förändra sina vanor. Det andra handlar om att ersätta fossila alternativ. Alltså att använda elbilar istället för bensin- och dieselbilar, att upphandla fossilfria godstransporter och att välja tåget före flyget.

Finns det några vanliga missförstånd kopplat till området?
Ett vanligt antagande är att klimatarbete är dyrt och svårt att få med sig organisationen på. Men Tobias ger en annan bild:
– Att välja elbil när man köper eller leasar nya bilar är i själva verket ofta lönsamt. Att köpa förnybar diesel är förvisso dyrare, men merkostnaden är begränsad. Och när det gäller arbete med klimatstyrande resepolicy ser vi att anställda tvärtom ofta tycker att det är roligt.
Hur kan företag komma igång med hållbara transporter?
– En vanligt förekommande och enkel sak företag kan göra är att tanka sina befintliga dieselfordon med förnybar diesel – HVO100 – istället för vanlig diesel. Merkostnaden är begränsad och samtidigt minskar man utsläppen med upp till 90 procent. Att välja el när man köper nya fordon eller införa en klimatstyrande resepolicy är också relativt enkelt, och ofta även kostnadsbesparande.
Vilka möjligheter ser du framåt inom området?
– Företag kan verkligen vara med och driva transporternas klimatomställning, men då gäller det att utmana inarbetade mönster. Att vara öppen för ny teknik och nya vanor är A och O.
Tobias menar att företagen kan dra nytta av att ligga i framkant inom transportområdet.
– Företag kan ofta tjäna på hållbara transporter genom stärkt konkurrenskraft, mer engagerade och nöjda medarbetare och, ibland, genom minskade kostnader. Kostnadsminskning kan dock inte vara ett krav, precis som inom andra områden måste den här typen av nyttor ibland få kosta.
Har du frågor? Kontaka våra experter här
VILL NI GÅ MED I KLIMATLÖFTET?
Öka er konkurrenskraft under 2025 och få stöd i ert hållbarhetsarbete. Läs mer om hur medverkan i Klimatlöftet går till och välj vilka löften som är aktuella för just ert företag.