Så kan ditt företag göra skillnad med klimatsmart mat

Maten vi äter står för mellan 25-30 procent av våra utsläpp. Därför är klimatsmart mat inte bara en privat angelägenhet, utan också en viktig del av företags hållbarhetsarbete.

Alla äter varje dag, vilket gör maten till ett område där alla kan bidra, menar Britta Florén, Klimatlöftets expert inom klimatsmart mat.

– Som företag kan man stärka både sin verksamhet och sitt varumärke genom att införa rutiner och val som förenklar för medarbetarna att välja klimatsmarta matval. Om företaget visar vägen kan det ge ringar på vattnet även för medarbetarnas privata matkonsumtion, förklarar Britta. 

Första stegen mot klimatsmart mat på jobbet

För många handlar omställningen om att tänka nytt kring vilken mat som serveras i samband med möten, konferenser och evenemang. Här finns stora möjligheter att göra skillnad.

En tumregel är att sikta på måltider som inte överstiger 0,5 kilo CO₂e per portion. Andra steg kan vara att:

  • Välja mer växtbaserat.
  • Prioritera närproducerade råvaror.
  • Rädda mat som annars riskerar att bli matsvinn.
  • Samarbeta med leverantörer som själva driver ett aktivt klimatarbete inom livsmedel.
Britta Florén, expert klimatsmart mat inom projektet Klimatlöftet för företag.

Myterna som lever kvar

En vanlig missuppfattning är att transporter och förpackningar står för den största klimatpåverkan från maten. I själva verket sker det mesta redan i råvaruproduktionen; i jordbruk, djurhållning eller fiske.

– Att välja en större andel närproducerade råvaror är ändå ett klokt val. Det underlättar samarbetet med leverantörer, bidrar till beredskap och ger fler hållbarhetsfördelar, förklarar Britta.

När klimat och affär går hand i hand

Att arbeta systematiskt med matens klimatpåverkan kan ge vinster på flera plan. En effektivare användning av våra resurser sparar både pengar och utsläpp.

– Kan vi minska mängden outnyttjat svinn av råvaror, vatten eller energi blir det inte bara en vinst i minskade utsläpp utan även ekonomiskt. Att arbeta systematiskt med hållbarhet stärker också företagets trovärdighet, vilket ökar konkurrenskraften för att vara en medspelare på framtidens marknad.

Förebilder som inspirerar

Det finns redan företag som lyckats med klimatsmarta matval och som kan inspirera fler.

– Universeums restaurang som är en del av Chalmers konferens och restauranger, lever efter matfilosofin ”hållbart och njutbart” för att vi och världen ska må bra både idag och i framtiden. I praktiken innebär det ett aktivt arbete med råvaruval som är närproducerade, i säsong, klimatsmarta och finns tillgängliga. Det kräver ett modigt is-i-magen-arbetssätt där dagens rätt bestäms först dagen innan beroende på vad som finns tillgängligt i skafferi och hos leverantör – för att arbeta förebyggande för att matsvinn inte ska uppstå, berättar Britta. 

Lyssna till köksmästare Myrthe Put från Universeum som berättar om grön omställning på tallriken:

Se filmen här

Så kommer du igång - expertens tips

  1. Ät mer från växtriket och välj kött och mejeriprodukter med extra omsorg. Det är en viktig fråga för arbetsgivaren, inte bara ur miljösynpunkt utan även för de anställdas folkhälsa.
  2. Se till att maten som kan ätas faktiskt blir uppäten. Det finns alltid bättre alternativ än att låta den hamna i komposten.

Har du frågor?

Våra experter finns till för att hjälpa och guida i arbetet med Klimatlöftena och har en bred kompetens inom flera fokusområden. 

Kontaka våra experter här