Med export i fokus dubblade Remeda snabbt sin omsättning

Hur lyckas man som producerande företag med att mer än dubbla sin omsättning inom loppet av bara några år? Svaret är en kombination av bred kunskap inom en smal bransch, starka distributörsrelationer, stor tilltro till marknaden och en smula tålamod. I alla fall om man frågar Joel Svensson, VD på Remeda – företaget som lyckats med just detta.

Ett familjeägt företag med fokus på ergonomi

Remeda är ett familjeägt företag med fokus på ergonomiska produkter för personal i operationssalar och sterilcentraler på sjukhus. Företaget startades 1990 av Joels pappa som upplevde att marknaden för tillbehör till autoklaver – en maskin som steriliserar instrument med hjälp av het vattenånga – var eftersatt. Medan fokus på autoklaver var stort, hade man lite glömt bort arbetsmomenten runtomkring.

Remeda bestämde sig för att satsa på en modernare och mer ergonomisk utrustning.

– Vi började med att göra höj- och sänkbara vagnar som var lätta att flytta och som gjorde in- och utlastningen till autoklaverna enklare. Vi tillverkade även instrument- och assistansbord så att personal skulle kunna jobba med personligt anpassad höjd, med lasten nära kroppen och undvika skadliga lyft och arbetsställningar, berättar Joel.

Även kvalitet var viktigt för Remeda, att göra produkter som håller över tid. De tillverkade sina första bord 1992 som används än i dag – 30 år senare.

Siktet på export redan från början

Sedan Joel klev in i företaget har han skött försäljningen ensam. Tanken på export fanns med redan från start och har varit huvudfokus sedan dess. De första exporterna gick till närområdet, men Remeda bestämde sig ganska snabbt för att samarbeta med långsiktiga återförsäljare utomlands.

– Vår första distributör etablerade vi i Japan 1994 och det har varit en viktig marknad för oss sedan dess. Det är ett land som till stor del liknar Sverige när det kommer till mindset. De har en högutbildad sjuksköterskekår och moderna operationssalar. De fokuserar mycket på ergonomi och arbetsmiljö, precis som vi, berättar Joel.

I dag exporterar Remeda ungefär 90% av det de tillverkar. Produkterna säljs till sjukhus runt om i världen via distributörer i Europa, Asien, Afrika, Sydamerika och Mellanöstern.

Joel Svensson är VD på Remeda AB och andra generationen i det familjeägda företaget med huvudkontor i Halmstad.

Exportprogrammet gav verktyg och nya kontakter

För att få nya insikter och råd inom export deltog Joel 2018 i Exportprogrammet. Programmet riktar sig till små och medelstora företag som exporterar idag, men vill ta nästa steg i sin internationella expansion. Deltagarna får möjlighet att nätverka med andra företag med liknande utmaningar, öka sin kompetens inom aktuella områden och få individuellt stöd från experter inom internationalisering.

– För oss som exporterat i 30 år är det lätt att tycka att ens budskap och produkter är självklara. Men för varje nytt land vi går in i med en distributör så är vår produkt ny. Exportprogrammet gav oss verktyg att bättre paketera vårt budskap, skapa en ordentlig struktur och ta fram säljstöd till våra distributörer, säger Joel.

Som ensam ansvarig för Remedas försäljning hoppades Joel också på att knyta till sig kontakter för att kunna bolla tankar och idéer kring internationell försäljning.

– Jag ville komma i kontakt med andra med samma utmaningar och problem som jag. I dag är vi ett gäng från Exportprogrammet som ringer varandra för att diskutera olika saker och ge varandra input och stöd. Vi träffas även på event och deltar i samma nätverk för internationell försäljning. Nätverkandet är väldigt nyttigt och det ska man absolut inte underskatta, menar Joel.

Sedan Exportprogrammet har Joel även tagit hjälp av experter från Exportcenter Väst, bland annat Almi som hjälpt Remeda med ett hållbarhetsprojekt där de nu jobbar för att profilera sig mot sina kunder.

Framgångsfaktorerna bakom dubbel tillväxt

Sedan starten 1990 har Remeda växt organiskt med 5 till 10% varje år. Men de senaste åren har det verkligen tagit fart. 2018 byggde Remeda en ny fabrik och sedan 2018 har bolaget mer än dubblat sin omsättning.

– Vi hoppade från 34 miljoner i omsättning 2018 till 42 miljoner året efter och sedan 54 miljoner 2020 till 68 miljoner 2021. I år tror jag vi landar på 77 ungefär. Vi har dubblat vår omsättning inom loppet av några år och det har krävts mycket för att springa med i den takten. Vi hoppas att det fortsätter gå bra, men kanske med någon paus här och var, så vi hinner andas lite emellanåt också, säger Joel och drar på smilbanden.

Remedas försäljning står på två ben. Dels tillverkar de produkter till operationssalar som de säljer via distributörer och dels tillverkar de produkter till sterilcentraler som de säljer direkt till tillverkare eller deras återförsäljare. Det är framför allt på det andra benet Remeda växt de senaste åren. Och Remedas framgång verkar till stor del baseras på företagets långa distributörsrelationer och den know-how de byggt upp genom åren.

– Kunder som tidigare köpt mindre volymer har velat bredda sitt produktsortiment men utan att behöva utöka sin egen utvecklingsavdelning. Vi är väldigt nischade inom medtech och har den kunskap och kapacitet som krävs för att få fram den här typen av produkter snabbt till ett konkurrenskraftigt pris. Vi har ett standardsortiment som vi kan anpassa efter olika kunder, vilket innebär att vi kan ha produktionsritningar färdiga på två veckor. Många väljer att ta vara på vår kunskap och långa erfarenhet i stället för ta fram produkterna själva, vilket skulle ta lång tid och kosta mycket pengar, menar Joel.

Som ett kvitto på sin framgång blev Remeda nominerade till ett av Sveriges snabbast växande bolag 2022 av DI Gasell.

– Att bli nominerad känns jättekul. Vi har alltid varit helt självfinansierade och har egentligen aldrig haft några tillväxtmål. Vårt resultatmål har varit att oavsett hur mycket vi omsätter ska vi ha marginaler att kunna fortsätta vara självförsörjande och investera i det vi behöver. Det händer mycket nu och det är väldigt inspirerande, säger Joel.

Framtidsplaner på exportsatsning till USA och Europa

Framtiden ser Joel ljust på. Remeda kommer att satsa på att öka företagets försäljning inom fler produktsortiment på USA-marknaden. De kommer även fokusera på europeiska marknader såsom Spanien och Frankrike. Men Joel märker också att efterfrågan alltmer styrs av ett ökat intresse för ergonomi och behov av utrustning för operationssalar och sterilcentraler.

– De senaste åren har det dykt upp länder där vi inte haft en aning om att intresset och behovet funnits. Jag tror att vi kommer att växa i takt med att allt fler länder inser värdet av att ta hand om sin personal. Det är det som är så roligt med det här jobbet, att det finns många marknader kvar att utforska.

Remeda kommer även satsa på marknadsföring online framöver. Medan de nischade mässorna fortfarande är viktiga för att träffa kunder tar försäljning via nätet över allt mer.

Remeda ställer ut på Medica i Düsseldorf i början av december 2022. Medica är världens största medicinska mässa för medicinteknik.

– Många av de distributörer vi har i dag mötte vi på internationella mässor på 90-talet. Men de senaste åren har vi märkt att onlineplattformarna börjar ta allt större plats. Jag sålde exempelvis bord till en jättefin tandklinik i Albanien där jag skickade en kostnadsuppskattning, de betalade i förskott och vi satte i gång med produktionen. Sex veckor senare var borden klara och en transport kom och hämtade upp leveransen.

Tips till företag som står och stampar med sin export

Joels råd och tips till andra företag som exporterar, men kanske står och stampar är att vara öppen, ha tålamod och fokusera på att vara ett bra stöd för sina distributörer.

– Var öppen för möjligheter som dyker upp. Man kan planera hur mycket som helst, men bananskalseffekten kan vara stor. Vägen till målet är inte alltid så rak som man tror och man måste vara flexibel för att komma i mål. Det lönar sig också att ha tålamod, särskilt i vår bransch. Sjukhus jobbar ofta traditionsbundet och det kan ta några år innan det börjar rulla på och man tar sig in på nya marknader. Då är det bra att ha en bra tydlig struktur och strategi för hur man ska bemöta och hjälpa nya distributörer och kunder. Det är lätt att få tunnelseende och tycka att ens produkt är självklar. Men när man skapar den strukturen så inser man ofta att så inte är fallet.

Vill du också ta steget ut på den internationella marknaden?

Kontakta Exportcenter Väst idag