Exportkreditbarometern - Optimismen är tillbaka hos svenska exportörer
Svenska exportföretags framtidstro vänder uppåt i höstens Exportkreditbarometer från SEK Svensk Exportkredit.
Efter vårens mer dämpade signaler visar den nya mätningen att fler företag planerar att anställa i Sverige. Fler företag väntar sig också en stärkt orderingång och finansiell situation, även om handelstullar och geopolitiska osäkerheter fortsatt påverkar utsikterna.
Svensk exportkredits index över svenska exportföretags framtidstro väger samman företagens förväntningar för det närmaste året gällande finansiell situation, likviditet, orderingång och anställningar i Sverige. Efter en något mer negativ syn på framtidsutsikterna i vårens mätning, stiger nu framtidstron tydligt – index vänder uppåt från 22 till 35.*
– Det är positivt att framtidstron nu återhämtar sig i svensk exportnäring. Företagen vittnar om ett mer stabilt läge och en tydligare tilltro till både efterfrågan och kommande investeringar. Men vi måste samtidigt vara ödmjuka inför de kvarstående osäkerheterna som fortsatt kan påverka svensk export, säger Magnus Montan, vd, Svensk Exportkredit.
Höstens mätning visar att 41 procent av exportföretagen väntar sig stärkt finansiell situation och 47 procent väntar sig stärkt likviditet de kommande tolv månaderna. På efterfrågesidan förväntar sig 44 procent av exportföretagen en ökad orderingång för samma tidsperiod.
Även sysselsättningsplanerna i Sverige vänder tydligt uppåt. 26 procent av de stora företagen planerar att anställa i Sverige, endast 4 procent planerar minskningar. Bland småbolagen är framtidstron till och med högre än hos storbolagen. 43 procent planerar att anställa i Sverige, vilket kan jämföras med 39 procent i våras.
– Vi ser en tydlig återhämtning i sysselsättningsplanerna. Kapacitetsutnyttjandet är högt i många sektorer, vilket gör att behovet av nyrekryteringar återkommer. Att småbolagen fortsätter ligga på höga nivåer är dessutom en stark signal om att exportnäringen har en bred tillväxtbas, säger Magnus Montan.
En allt tydligare utmaning för svenska exportörer är handelstullarna i USA, där 44 procent av företagen väntar sig fortsatt negativ påverkan under de kommande tolv månaderna. Bland de företag som börjat titta på nya affärsmöjligheter i nya marknader är Västeuropa det mest attraktiva alternativet. Påverkan från geopolitiska osäkerheter fortsatt hög, men framåtblickande är bilden något ljusare än i våras.
* Ett index-värde över noll indikerar att det är fler företag som tror på en ökning/förstärkning än på än minskning/försvagning
I undersökningen som genomfördes mellan den 22 september och 27 oktober 2025 intervjuades 200 exportföretag.