Expo 2025 Osaka – din väg in på den japanska marknaden

Sveriges deltagande på Expo 2025 i Osaka är en unik möjlighet för svenska företag att ta klivet in på den japanska marknaden och skapa nya affärer i Asien.

Varför bör svenska företag delta på Expo 2025 i Osaka?

Sedan starten 1851 i London har världsutställningarna fört samman världens länder, organisationer och människor för att utbyta idéer, främja hållbar utveckling och inspirera framtida generationer – på en neutral plattform. Expo 2025 Osaka har 158 deltagande länder och förväntas attrahera 28 miljoner besökare under Expo-perioden april till oktober 2025.

Sveriges deltagande är en historisk satsning från stat och näringsliv – den största främjarsatsningen på Japan någonsin och en central del av ett bredare exportinitiativ i Asien.

– För svenska företag innebär det ett utmärkt tillfälle att visa upp sina produkter, tjänster och expertis och få kontakt med viktiga intressenter från Japan och resten av världen, säger Carl Norsten, Senior Project Manager hos Business Sweden.

Under Expo 2025 Osaka arrangeras flera affärsdagar inom strategiska sektorer där svenska och nordiska företag kan delta, bland annat inom hållbarhet, sjukvård, mat, batteriteknik och mer:

  • Nordic Food & Try Swedish delegation 2-3 september
  • Nordic Space 17 september
  • Nordic Battery Collaboration 18 september
  • Play Nordics 22 september
  • Sweden-Japan Sustainability Summit 10 oktober
Carl Norsten, Senior Project Manager hos Business Sweden.

Affärsmöjligheter i Japan

Japan är Sveriges näst största exportmarknad i Asien och en av världens största ekonomier. Över 1 500 svenska företag har redan affärer med Japan, och landet är en nyckelspelare inom forskning och högteknologisk utveckling.

Efter statsministerresan till Tokyo 2024 har relationerna fördjupats genom ett nytt strategiskt partnerskap med fokus på handel, försvar och innovation. Samtidigt öppnar det gällande frihandelsavtalet mellan EU och Japan dörrar för smidigare och mer fördelaktiga affärer.

För svenska företag finns stor potential i Japan inom branscher som:

  • Hälso- och sjukvård
  • Hållbara lösningar
  • Transport och miljöteknik
  • Livsmedel och konsumentprodukter

Så hanterar du utmaningar på den japanska marknaden

Att etablera sig i Japan kan vara utmanande. Många svenska företag stöter på hinder kring långsiktiga partnerskap, språk- och affärskultur, nätverk och lokal personal. Men rätt förberedelser gör stor skillnad.

– Försäljningsresultat uppnår du oftast i paritet med den tid och de resurser du investerar i en marknad, säger Carl Norsten.

Tre tips till svenska företag för en smidigare etablering i Japan:

  1. Gör en grundlig marknadsanalys med risker som möjligheter samt milstolpar och tidslinje för företagets affärsutveckling på marknaden.
  2. Bygg långsiktiga relationer – sätt upp en handlingsplan för hur du ska bygga och vårda ditt kontaktnätverk.
  3. Satsa på lokal närvaro eller partnerskap med etablerade aktörer.

Så kan Business Sweden hjälpa dig i Japan

Business Sweden har varit verksamma i Japan sedan 1972 och har ett dedikerat team i Tokyo. De erbjuder rådgivning, affärsutveckling och stöd till svenska företag för att knyta partnerskap och bearbeta kunder på den japanska marknaden.

–  Vi kan hjälpa till med allt från inledande marknadsanalyser och strategisk rådgivning till att hitta pålitliga affärspartners och kompetent personal, förklarar Carl Norsten.

Oavsett om du vill göra ett första marknadssteg eller bygga långsiktig närvaro finns stöd att få – både inför Expo 2025 Osaka och därefter.

Mer information om kommande branschevenemang och deltagande vid Expo 2025 i Osaka finns på Business Swedens webbplats.

Läs mer här