Eurospacers och den internationella marknaden

För 12 år sedan startade Stefan Andersson Eurospacers. Med siktet inställt på export redan från början, och fokus på hållbar produktion, har företaget idag etablerat sitt varumärke i 15 europeiska länder. Så här gick det till!

Stefan Anderssons resa in i plast- och betongbranschen startade 1999 då han anställdes på en firma som bland annat tillverkade armeringsdistanser. På den tiden fanns tre tillverkare av armeringsdistanser i Sverige. Förutom produktionsansvar fick Stefan i uppdrag att slå ihop de tre verksamheterna till en firma. Uppdraget lyckades, men 2009 såldes firman och flyttade utomlands. Det var då Stefan bestämde sig för att starta Eurospacers, och ett år senare låg företaget i startgroparna.

– Min ambition var att ta hem produktionen till Sverige igen. Namnet Eurospacers blev en signal till marknaden om att vi inte kommer att nöja oss med Sverige, utan att vi har siktet på Europa, säger Stefan.

Stefan Andersson, VD Eurospacers

För att starta i gång det nya företaget fick Eurospacers hjälp med finansiering av Almi som är en av flera exportfrämjande aktörer som utgör Exportcenter Väst.

Vad kom först – armeringsdistansen eller ägget?

2012 kom idén till en innovation som skulle bli en dörröppnare för Eurospacers och komma att sätta agendan internationellt inom byggbranschen.

– Idén kom till mig genom äggkartonger, sådana där 20-pack som man kan köpa på Ica. Jag tänkte: De är staplingsbara och trycktåliga. Om man kan formatera om en sådan äggkartong till en distans som är större än rutan i armeringen, så kan man automatisera arbetsprocessen. Då kan man “slänga ut” distanserna lite hur som helst på marken och armeringsnäten får alltid stöd oavsett var eller hur distanserna ligger, berättar Stefan.

Produkten blev Speedies, armeringsdistanser som snabbt och enkelt läggs ut med hjälp av en ergonomisk släppkäpp. Aldrig tidigare hade den här typen av produkt – som gav en tidsbesparing på upp till 95% jämfört med konkurrerande produkter – funnits på marknaden.

Innan Speedies kunde lanseras behövde Eurospacers se till att de kunde producera, marknadsföra och skydda sin idé. När banken sade nej till finansiering bestämde sig Stefan för att lösa det på egen hand.

– Vi gick till en producent och presenterade vår idé. Vi sa som det var, att våra egna pengar var tvugna att gå till patent, men att de kunde få producera vår produkt om de var beredda på att ta verktygskostnaden. Samma sak gjorde vi med marknadsföringen Vi gick till en leverantör och sa att vi inte hade några pengar, men att vi behövde något marknads material att börja med. Gick det åt skogen skulle de förlora pengarna och gick det bra skulle de få betalt. Patentkostnaden tog vi själva, berättar Stefan.

Som tur var gick det väldigt bra. Produktionen och försäljningen startade i gång och sedan dess har Eurospacers växt kontinuerligt. I dag har företaget fyra anställda och en omsättning på runt 58 miljoner.

Export till 15 länder i Europa och utmaningar längst vägen

Eurospacers exportresa började i Norge. Efter en lyckad etablering på marknaden tog det fart och i dag exporterar företaget till 15 länder med Norden som huvudmarknad.

– Det har varit en balansgång att inte gå för fort fram. Vi är fortfarande en liten firma som slåss mot stora drakar. Därför fokuserar vi på att växa organiskt, säger Stefan.

Speedies är en produkt som på många sätt talar för sig själv. Medan användare har varit snabba på bollen och genast förstått värdet av produkten har det däremot varit en större utmaning för återförsäljare och grossister.

–Användarna är de första som spricker upp ett leende när de ser våra produkter. Men det finns ett bromsande mellanled och det är återförsäljare och grossister. I vissa europeiska länder är engelskan fortfarande en mental barriär. På grund av språket har möten ibland varit svåra att få till. Men när man väl träffas och de ser produkten förstår de direkt vad den innebär. Men många gånger sprids våra produkter ryktesvägen användare emellan och så dyker förfrågningar upp den vägen, säger Stefan.

– En annan utmaning har varit att hitta de här hungriga aktörerna som kan fungera som ambassadör för just vår produkt. Jag förstår att de har hundratals produkter att sälja och att det är svårt att lägga fokus på vår. Men vi vet ju att vår produkt är en ögonöppnare. Speedies har kallats en av de mest lättsålda produkterna i bygget. Men trots det har det varit en utmaning att få grossister och återförsäljare att se de strategiska fördelarna.

Hjälp av experter inom export och internationalisering

2016 kom Stefan i kontakt med Exportcenter Väst via en mässa på Västsvenska Handelskammaren där han blev inbjuden till Exportprogrammet. Programmet riktar sig till små och medelstora företag som exporterar idag, men vill ta nästa steg i sin internationella expansion. Deltagarna får möjlighet att nätverka med andra företag, öka sin kompetens och få individuellt stöd från experter inom internationell försäljning.

Vi vet idag var vi ska hämta information och ta hjälp om vi behöver den.

– Exportprogrammet var nyttigt på det sättet att det gav en bredd. Man fick kunskap inom många områden och bra kontaktpunkter. Vi vet idag var vi ska hämta information och ta hjälp om vi behöver den. Det har varit punktinsatser genom åren, och de dyker fortfarande upp lite då och då, där vi går tillbaka till Exportprogrammet och hämtar upp informationen. Logistikfrågor exempelvis är något som vi gått tillbaka och bollat med en av experterna från Exportprogrammet och där vi fått god hjälp, berättar Stefan.

Som en del i Exportprogrammet deltog Stefan i en studieresa till England där han kom i kontakt med Enterprise Europe Network (EEN).

– Under vår studieresa till England gjorde EEN ett bra arbete för oss med att söka upp potentiella kunder och boka in möten. Vi hade ett tiotal möten där vi presenterade vårt företag och vår produkt Speedies. Det hade vi god hjälp av, säger Stefan.

Sedan Stefan gick Exportprogrammet har Eurospacers tagit hjälp av fler aktörer inom Exportcenter Väst, bland annat Business Sweden för en kartläggning av USA-marknaden.

Fokus på hållbar produktion och framtidssatsning på export

Eurospacers produkter består av polypropen och polyeten, plaster med egenskaper som gör att produkterna tål den kemiska miljö de befinner sig i. För att minimera miljöpåverkan fokuserar företaget mycket på hållbar produktion.

– Vi producerar över 1000 ton plast om året. 88% består av återvunnet material, och det är en procentsats som vi kommer att öka med tiden. Allt material vi använder är dessutom miljövänligt och vi producerar med 100% förnybar el, säger Stefan.

Betongindustrin är en stor koldioxidutsläppare och branschen ställer i dag allt högre krav på EPD (Environmental Product Declarations). För att möta de nya kraven och bädda för en mer hållbar framtid har Eurospacers tagit fram en livscykelanalys för sina produkter.

– I vår livscykelanalys redovisar vi bland annat vårt koldioxidavtryck. På så vis kan vi underlätta för samarbetspartners som har krav på sig att miljödeklarera. Även om miljövänliga produkter kanske inte är det första våra kunder efterfrågar i dag, så kommer intresset och kraven att öka med tiden, menar Stefan.

När det kommer till framtiden är Eurospacers sikte inställt på exportmarknaden där Stefan ser en stor potential för företagets tillväxt.

Exportmarknaden kommer att vara jätteviktigt framåt

– Exportmarknaden kommer att vara jätteviktig framåt. Det är där vi har absolut störst chans att växa. Byggbranschen är på väg ner i Sverige och vi kommer just nu att satsa mer på marknader som Tyskland och Spanien för att ta in nya utländska kunder. Samtidigt behöver vi ha den här balansgången att inte gå för fort framåt och sälja mer än vad vi hinner producera. Vi har haft en bra exportresa sedan start. Vår målsättning är att kunna fyrdubbla vår omsättning till 2032 och vi strävar mot 200 miljoner.

Råd till företag som ska börja exportera

Till andra företag som står i startgroparna av sin exportresa ger Stefan rådet att inte hoppas, utan agera, för att nå dit man vill.

– När man går ut på exportsidan ska man inte hoppas på att det går bra. I stället ska man lägga upp en plan som leder någonstans. Det är en stor mental skillnad. Man behöver också räkna med att det kommer att ta tid. Men det gäller att vara ihärdig och fortsätta stångas. Man får inte ge upp helt enkelt. Jag har också en slags grundtanke om att det finns ett motmedel till allting. Går det trögt någonstans så handlar det om att leta upp motmedlet och använda det.

INTRESSERAD AV NÄSTA STEG I DIN EXPORTRESA?

Oavsett var ni befinner er på er exportresa finns en uppsjö av hjälp och stöd att ta del av genom Exportcenter Väst, ofta dessutom kostnadsfritt. För företag i Halland startar exempelvis en ny omgång av Exportprogrammet i mars 2024!

Kontakta oss