Med Exportprogrammet gick vi från 50 svenska kunder till 800 internationella kunder på tre år

Johan Hagelin är grundare och VD för företaget 365id och en av deltagarna i Exportprogrammet. Genom guidning inom logistik, säljstrategier och avtalsvillkor fick han med sig viktiga verktyg för företagets exportframgångar. Resultatet? 750 nya kunder inom loppet av tre år. Här berättar Johan vad Exportprogrammet betytt för honom och 365ids internationella affärer.

Nå ut till flera marknader och öka antalet kunder

365id erbjuder marknadens modernaste id-säkerhetssystem. Produkten är en skanner som verifierar id-handlingar från hela världen i realtid. Företag kan snabbt och enkelt verifiera id-handlingars äkthet och därmed undvika manuella fel eller bedrägerier. På några få sekunder får man svar på om ett id-kort, körkort eller pass är äkta eller falskt. Lösningen kan även integreras med företags affärssystem för vidare bearbetning av den insamlade datan.

Johan Hagelin deltog i Exportprogrammet för att ta reda på hur företaget skulle kunna nå ut till fler marknader, öka antalet kunder och skapa en framgångsrik export.

750 nya kunder och export till 50 olika länder

– Innan vi gick med i Exportprogrammet hade vi 50 kunder i Sverige. Tre år senare, efter Exportprogrammet, har vi 800 kunder i 50 olika länder, berättar Johan.

Det blev en god tillväxt och det har gått bra för 365id sedan dess. Efter Exportprogrammet har 365id tecknat avtal med flera stora aktörer på den europeiska marknaden och idag ligger fokus på den nordamerikanska marknaden. I takt med att bolaget växer har fler branscher tillkommit med banker, mobiloperatörer och biluthyrare som ser ett behov av säker id-verifiering. Det är inom biluthyrning som 365id växer snabbast geografiskt idag.

“Innan vi gick med i Exportprogrammet hade vi 50 kunder i Sverige. Tre år senare, har vi 800 kunder i 50 länder.”

Johans upplevelse av Exportprogrammet är mycket positiv och han skulle rekommendera företag som vill öka sin export att gå programmet.

– Viktiga ingredienser för vår exportframgång har bland annat varit support, logistik, strategier för sälj och återförsäljning samt avtalsvillkor. Alla dessa ämnen har på ett väldigt bra sätt belyst under Exportprogrammet. Jag skulle rekommendera Exportprogrammet till alla små och medelstora företag som vill öka sin export, sätta fokus på den och höja kvaliteten och lönsamheten i sin export, säger Johan.

“Jag rekommenderar Exportprogrammet till alla små och medelstora företag som vill öka sin export, höja kvaliteten och lönsamheten.”

Våga ta klivet ut på den internationella marknaden

Tillhör du ett litet eller medelstort företag som exporterar idag, men behöver en push för att våga ta klivet ut på den internationella marknaden? Då är Exportprogrammet något för dig.

Exportprogrammet – vad ingår?
  • Nätverk. Bli del av ett nätverk med andra företag i samma situation, diskutera utmaningar, dela erfarenheter och hitta lösningar för att ta er ut på nya marknader.
  • Workshops. Delta i workshops med fokus på ämnen som rör ditt företags globala expansion såsom internationell affärsjuridik och affärskultur.
  • Individuell coachning. Få individuella möten med exportrådgivare med utgångspunkt i ditt företags individuella behov och målsättning.
  • Marknadsaktivitet. Etablera ert företag på en ny exportmarknad genom ökad kunskap om marknaden och möjlighet att träffa relevanta kunder och partners.

Låter det spännande? Säkra din plats redan i dag. Fyll i intresseanmälan här