En svensk möbeldesigners väg mot den globala marknaden

Hur tar man sig som ung svensk designer ut på den globala marknaden? Möt den folkloristiska industridesignern, VD:n och grundaren av Sloydlab, Matilda Hunyadi, en ung kreatör i början av sin exportresa som har siktet i skyn och hela världen i sin hand.

Att starta eget företag var en självklarhet

Matilda Hunyadi är grundare och VD för Sloydlab, ett möbelvarumärke som hon själv beskriver som svensk midsommar – tradition, samtid, blommor, mystik och berusning. Matilda är utbildad industridesigner med en kandidat från Ingvar Kamprad Designcentrum vid Lunds universitet och en master från Konstfack i Stockholm. Efter studierna jobbade hon inhouse som produktdesigner inom olika branscher. Men tanken på att starta eget fanns alltid där. Och så plötsligt stod planeterna rätt.

– Jag har alltid velat starta eget. Det har känts som något som jag bara måste få testa, och om jag inte gör det, så kommer jag ångra mig. Efter min föräldraledighet 2016 kom ett perfekt läge, vi blev varslade och jag bestämde mig för att köra, berättar Matilda.

 “Jag har alltid varit ganska modig i mitt företagande, men det har ändå funnits trösklar att ta sig över."

Det första året satt Matilda på Brewhouse Inkubator där hon fick stöd och hjälp att utveckla sin affärsidé tillsammans med andra drivna entreprenörer och innovatörer.

– Jag behövde bestämma fokus. Skulle jag vara frilans och öppna studio? Eller skulle jag bygga varumärke och starta egen produktion? Att starta egen produktion var något som växte på mig. Jag har alltid varit intresserad av varumärke och att bygga upp en liten värld kring något som är typiskt för mitt skapande. Så jag bestämde mig för att börja där med att formulera min idé och sätta min identitet för att sedan börja producera.

Matilda Hunyadi är grundare och VD för Sloydlab.

Början på exportresan och vägen framåt

2017 lanserades Sloydlab med en serie lampor som första kollektion. För att nå ut med sina produkter, skapa kontakter och hitta samarbetspartners började Matilda ställa ut på skandinaviska möbel-och designmässor. 2018 besökte hon en mässa i Finland och det var på den vägen hon hittade sin produktionspartner.

"Det kan kännas skrämmande att ta kontakt. Men gör det ändå – även om det känns läskigt. Sikta högt och tänk globalt."

– Jag stod bredvid en estländsk tjej som jag fick bra kontakt med. När det blev dags att börja producera min lampserie chansade jag och skrev till henne på Facebook. Hon satte mig i kontakt med sitt produktionscentrum i Estland och de blev min produktionspartner.
Besöken på mässorna gav avkastning och Sloydlabs fösta export gick via återförsäljare till Tyskland, Österrike och Danmark. Nästa export kom via Möbelmässan i Stockholm och då skickade Matilda hela lastpallar till Israel.

Mot nya höjder med hela världen i sin hand

Men så 2019 kom pandemin. Från att ha åkt på säljresor och besökt mässor sattes nu allting på paus. Men snart öppnade sig en ny, oväntat väg som skulle leda Matilda ut på nya marknader.

– När pandemin kom gick luften ur mig först. Jag kunde inte längre resa och det ledde till att jag började intensifiera mitt arbete med Sloydlabs Instagramkonto. Till en början tyckte jag det var svårt och frustrerande. Jag ville inte vara en influencer – jag är ju en möbeldesigner som vill visa upp mitt arbete, inte mig själv.

Men snart började Matilda förstå hur hon kunde använda Instagram som verktyg och hon började nätverka alltmer genom plattformen. I stället för att lägga pengar på mässor använde hon dem till att marknadsföra sitt varumärke på Instagram.

– Jag började med sponsring och ju mer jag var inne och nosade på det desto tydligare blev det vilken min målgrupp faktiskt var – och att den inte bara finns i Skandinavien.

Plötsligt fick Sloydlab jättemycket följare från ställen som New York och det började trilla in förfrågningar från både privatpersoner och projekt inom offentlig miljö.

– Instagram blev en stor ögonöppnare. Det är otroligt häftigt att gå in en vanlig fredagskväll och skriva till någon på andra sidan jorden som har ett genuint intresse – som annars är jättesvår att nå. Plötsligt hade jag hela världen i min hand.

Från Skandinavien till den globala marknaden

Från att ha vänt sig främst till privatpersoner i Skandinavien insåg Matilda att hon behövde skifta fokus till att tänka mer globalt och rikta in sig mer på offentlig miljö. Hon började att lägga större delen av sin tid på att bygga upp sin möbelkollektion.

Succén med Instagram gjorde även Matilda nyfiken på vad mer hon kunde göra för att möta det stora intresset och ta sig vidare ut på den internationella marknaden.

Hjälp av experter på Enterprise Europe Network

2021 kom Matilda i kontakt med Enterprise Europe Network som är en av Exportcenter Västs tolv partners. Nätverket som består av 3000 experter i 67 länder hjälpte Matilda med allt ifrån företagsanpassad rådgivning, sökning av internationella affärskontakter och CE-märkning till matchmaking och att boka företagsmöten med potentiella partners, leverantörer och distributörer för Sloydlab.

“Det är väldigt värdefullt att ha någon att höra av sig till som har ett helt nätverk av experter.”

– Det är väldigt värdefullt att ha någon att höra av sig till som har ett helt nätverk av experter. Det är jättebra att få de här kontakterna och ta del av all den här kompetensen. Det är också otroligt värdefullt att ha personer att bolla sina tankar och idéer med, som stöttar en, ser potentialen i det man gör och bekräftar att man är på rätt spår.

Med siktet inställt på New York och Paris

Matilda har fått en hel del uppmärksamhet de senaste åren. Hon blev Årets Formvisare Svensk form i Väst 2021 och 2022 vann hon Ung Svensk Form och blev stipendiat för Svenskt Trä och IKEA. Sloydlab lanserade också nyligen en stol som fått stort intresse. Med förfrågningar från bland annat New York, Paris och Amsterdam har Matilda siktet inställt på att hitta agenter som kan hjälpa henne ut på den internationella marknaden.

Sloydlab lanserade nyligen en stol som väckt stort intresse. Den ställdes ut på en mässa i Paris hösten 2022.

– Just nu väntar jag på att få trycka på produktionsknappen för pre-orders av min nya stol och få ut en första batch. Jag ställde även ut på en mässa i Paris i höstas och fick kontakt med en agent där som jag för en dialog med. Jag skulle också vilja ha en agent på plats i New York och kommer under våren att intensifiera mitt sökande efter det.

I kombination med digitala insatser på Instagram kommer Matilda fortsätta ställa ut på mässor och i vår är det dags för Designveckan i Stockholm.

– Just nu ligger fokus på att jobba med att ta fram produkter och förbereda mig inför veckan. Jag kommer även att göra en större digital insats på Instagram och fortsätta jobba med mitt Instagramkonto parallellt med fysiska möten och mässor.

Insikter om lärdomar om export

Trots att Matilda befinner sig i början av sin exportresa har hon samlat på sig mycket erfarenheter och kunskaper. Genom att vara modig i sitt företagande har hon redan kommit en lång väg och hon har många kloka råd att dela med sig av.

– Bara börja driv företaget. Kör hellre i gång med de produkter du har än att du sitter och skissar på en stor idé för länge. Det är okej att börja i liten skala trots att det tar lite längre tid. Att bygga varumärke tar tid oavsett. Så sitt inte på din kammare för länge. Bara börja!

Hon rekommenderar också att be om hjälp och ta del av andras kompetens.

“Fråga jättemycket om hjälp hela tiden. Prata med personer med andra kompetenser än de du själv har. Det kommer att hjälpa dig att bli en professionell entreprenör.”

– Fråga jättemycket om hjälp hela tiden. Prata med personer med andra kompetenser än de du själv har. Det kommer att hjälpa dig att bli en professionell entreprenör. Om jag tänker tillbaka på de positiva erfarenheter jag varit med om så är det alltid just mötena och kommunikationen med andra som har gett mig mest.

Något annat som Matilda lärt sig under resans gång är att våga ta kontakt och sikta högt.

– Jag har alltid varit ganska modig i mitt företagande, men det har ändå funnits trösklar att ta sig över. Möbelbranschen är en bransch med höga krav och stor tyngd och som ny entreprenör kan det kännas skrämmande att ta kontakt. Men gör det ändå – även om det känns läskigt. Och sist men inte minst, sikta högt och tänk globalt. Det finns vägar att gå, speciellt idag när man har hela världen i sin hand.

Vill du också ta nästa steg i din internationella expansion?
Kontakta Exportcenter Väst idag.

3 tips till företag som ska börja exportera
  1. Ta hjälp av experter!
    Det finns många aktörer som gärna hjälper företag med allt ifrån rådgivning, finansiering och regelverk till patentfrågor och nätverkande. Är ni i startgroparna av er exportresa är det extra värdefullt att ha någon utanför företaget att bolla idéer med.
  2. Gör en marknadsanalys
    Gör en marknadsanalys för att ta reda på vilka marknader just ni bör satsa på. Kanske har ni något specifikt med er produkt eller tjänst som gör vissa marknader enklare att ta sig in på? Kanske finns det länder som passar bra av andra anledningar?
  3. Se över era resurser
    Se över vilka resurser som krävs för att ni ska kunna satsa på att etablera er på en ny marknad. Hur många anställda kommer att behövas och var i företaget finns resurserna? Ha tålamod och fundera på om lokal närvaro krävs på en ny marknad.