Ledningsgruppsutbildning
Framgångsrika företag kännetecknas av en högpresterande ledningsgrupp. Välkommen till vår ledningsgruppsutbildning.
I denna ledningsgruppsutbildning går vi igenom vilka metoder och strategier som leder till ett mer lönsamt och effektivt ledningsgruppsarbete. Genom att använda den senaste forskningen och de lärdomar som skapats på området hjälper vi dig att nå resultat
Under ledningsgruppsutbildningen får du en komplett bild av ledningsgruppens ansvar och uppdrag. Syftet är att få ledningsgruppen att bli ett samspelt team som presterar över tid snarare än att enskilda medlemmar i ledningsgruppen presterar bra individuellt inom ramen för sina ansvars- och resultatområden.
för vem
Utbildningen riktar sig till dig som leder eller deltar i ett företags ledningsgruppsarbete.
DET HÄR FÅR DU MED DIG
- Spetskunskap inom professionellt ledningsgruppsarbete som du direkt kan omsätta i din egen ledningsgrupp.
- Konkreta verktyg och arbetssätt baserade på internationell forskning och best practice.
- Djup förståelse för psykologiska och sociala processer kopplat till grupprestation, gruppmotivation och grupputveckling.
- Praktisk träning i konkret ledningsgruppsutveckling och ledningsgruppsarbete.
- Metoder, verktyg, processer och guidelines från världsledande tillväxtföretag och internationellt ledande universitet.
Upplägg
Utbildningen pågår under fem halvdagar som börjar med gemensam lunch kl. 12.30 och avslutas kl. 18.00.
LÄS MER OM INNEHÅLLET
DAG 1: HÖGPRESTERANDE LEDNINGSGRUPPER
Kl. 12.30-18.00
- Five dynamics of effective teams
Hur maximerar du en grupps prestation och hur skapar du ett effektivt ledningsgruppsarbete. - Sex steg för att bygga psykologisk trygghet
De viktigaste förutsättningarna för att skapa högpresterande team. - Self determination teori och motivation
Hur skapas egentligen motivation och hur får du medlemmarna i en ledningsgrupp och hela organisationen att skapa bättre resultat.
DAG 2: LEDARSKAPETS HÅRDA SIDOR
Kl. 12.30-18.00
- Faktabaserad affärsutveckling
Hur du skapar kraftig tillväxt genom att säkerställa vad kunder och medarbetare egentligen vill ha och hur minimerar du graden av antaganden i företaget. - Segmentering och differentiering
Vad är egentligen kundvärde och hur skapas produkter och tjänster utifrån olika kundtyper, deras behov och beteenden. - Nudging och beteendeekonomi
Hur kan du genom att förstå psykologiska mekanismer påverka människors beteenden och beslut.
DAG 3: LEDARSKAPETS MJUKA SIDOR
Kl. 12.30-18.00
- Affärsrelationer
Hur du skapar, utvecklar och behåller fruktfulla affärsrelationer. Grunden till ett ömsesidigt förtroende och hur din ledningsgrupp blir omtyckt. - Varor och tjänster
Hur du särskiljer den väsensskilda hanteringen av dessa i en värld där de allt oftare hänger ihop. - Förändringsledning
Hur du hanterar sig själv och andra i förändring. - Kommunikation och konflikthantering
Teorier, konkreta modeller och verktyg för hur du kommunicerar, förebygger och hanterar konflikter. - Självledarskap
Konsten att skapa en kultur där förmågan att observera, utvärdera, påverka, motivera och kontrollera sig själv för att uppnå ökad prestation och engagemang.
DAG 4: LEDNINGSMÖTET
Kl. 12.30-18.00
- Effektiva ledningsmöten
Sju tekniker för att maximera värdet av hur tiden utnyttjas under ett ledningsmöte. - Resursallokering
Organisationsövergripande beslut och strategisk vägledning. - Verkställande av beslut
Fyra principer för att ledare ska förstå mål, hur du når dem, mäta progress och hållas ansvariga.
DAG 5: STRATEGIMÖTET
Kl. 12.30-18.00
- Moonshot Branding
Hur du, genom att se varumärket som företagets ekosystem, skapar betydligt högre kundvärden. - Business Model Design
Affärsmodellen som bas för faktabaserad, agil- och experimentell
affärsutveckling. - Trenddriven innovation
System för omvärldsbevakning och framtidsanalys. - Brand Ideology
Metodik för utveckling av en hållbar och kundcentrerad företagskultur.
Värdegrund, mission, vision och löfte skapar syftet med varumärket. - Brand Positioning. Den mentala positionen varumärket vill plantera i hjärtat hos sina
kunder.
Bra att veta
Bokningen är bindande men du kan överlåta platsen. Antalet kursdeltagare är begränsat.
Vi erbjuder också ett företagsanpassat upplägg för hela eller delar av din ledningsgrupp.
Har du frågor om utbildningen, vänligen kontakta vår kollega Emil Pettersson.
Kursen äger rum hos Västsvenska Handelskammaren
- Var:
- Österlånggatan 40, Borås