Internationella Handelsdagen
Dagen för dig som älskar internationella affärer. Vi uppdaterar dig kring de senaste handelstrenderna, handelspolitiken och de affärskritiska områden du behöver ha koll på för att nå framgångsrik internationell försäljning.
Idag är exportmarknader, information och nätverk mer tillgängliga än någonsin. Samtidigt är globaliseringen i stor förändring och rätt kunskap och kontakter är helt avgörande.
Vill du förkovra dig på ett effektivt sätt? Få inspiration, kunskap och affärskontakter för fler och bättre internationella affärer?
Under dagen öppnar vi upp vår mötesplats. Där träffar du nyckelaktörer från olika världsmarknader, exportföretag, exportfrämjare och experter inom allt från affärskultur till internationalisering genom digitala affärsmodeller.
Arrangeras av Exportcenter Väst
Internationella Handelsdagen arrangeras av Exportcenter Väst och ingår i deras utbud för små och medelstora företag. Exportrådgivarna kommer från organisationerna som ingår i Exportcenter Väst.
Frågor om dagen?
Kontakta Åsa Tegelberg, projektledare Exportcenter Väst, Västsvenska Handelskammaren.
Anmälan är bindande men platsen kan överlåtas till annan person, meddela oss detta isåfall innan 11 maj.
Program Internationella Handelsdagen 2023
-
-
Registrering, frukost och mingel
-
-
-
Regionalt Exportcenter Västra Götaland hälsar välkomna
Mer info kommer
-
-
-
Export och investeringar i tider av geopolitisk oro och grön omställning
Håkan Jevrell, Statssekreterare hos bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell
-
-
-
Sverige, världsekonomin & internationell handel
TBD
-
-
-
Sveriges exportstrategi
Jan Larsson, VD Business Sweden
-
-
-
Panelsamtal – Svensk konkurrenskraft – innovationer och klimatsmarta lösningar på export
TBD
-
-
-
MINGELPAUS
I mingelyta har vi utöver aktörerna inom Exportcenter (Almi, Business Sweden, EKN - Exportkreditnämnden, Enterprise Europé Network, Industriell Dynamik / RISE, SEK - Svensk Exportkredit, Västsvenska Handelskammaren, Region Halland, Västra Götalandsregionen) bord med inbjudna experter samt marknadsrepresentanter från Norge, Tyskland, Kina, USA och UK
-
-
-
A1. Valutor och internationell handel
Valutornas roll är avgörande inom internationell handel där den svenska kronans värde kan påverkas kraftigt i en osäker omvärld. Inte sällan importerar och exporterar företag i flera olika valutor och utifrån detta är man mer eller mindre påverkad i sin export-, importaffär. Hur ska man som företag tänka, agera och planera?
Martin Rodelius, Sales leader, Corporate Financial Risk Management, SEB
-
A2. Trade Compliance – Handels spelregler
Trade compliance och exportkontroll var inte begrepp som stod högt på företagens dagordning för ett antal år sedan. Under senare år har bl a pandemi, geopolitik och energikris skapat en alltmer protektionistisk värld med alltmer försvårande handelsrestriktioner, -regler och sanktioner. Vi tar dessa på pulsen och diskuterar vad man måste tänka på som företag.
Anders Leissner, Sanctions, Shipping and Insurance Expert, Advokatfirman Vinge
Carolina Dackö, Partner & Advokat, Mannheimer Swartling -
A3. Global Maktbalans – USA, Kina och EU
USA och Kina representerar ca 40% av världsekonomin och en handelspolitisk konflikt dem emellan får svåra konsekvenser för världshandeln. En direkt oro finns kring att länder och även företag kommer att få välja sida om denna konflikt eskalerar. EU, som världens största handelsblock och inre marknad, är den mer frihandelsvänliga parten men vilken roll ska vi spela?
Anna Stellinger, Chef för Internationella och EU-frågor, Svenskt Näringsliv
Frédéric Cho, Vice ordförande Sweden-China Trade Council samt grundare Frédéric Cho Advisory
-
-
-
PAUS
-
-
-
B1. Trender i värde- & logistikkedjor
Under senare år så har den största huvudvärken för de flesta företag varit kraftiga störningar i värde-, logistikkedjorna. Detta gemensamt med ökad protektionism har gjort att företag alltmer sett över att flytta produktion och förlägga denna på flera platser, närmare kunden. ”Just in time” har blivit ”just in case” då man sett att flera oförutsedda händelser skett på kort tid. Vi diskuterar kring vilka trender detta medfört och hur företag bör agera.
TBD
-
B2. Klimatmålens roll i din affär
Agenda 2030 och de globala målen har nu knappast undgått något företag. Vi fokuserar här på klimatmålen globalt samt för Europa och Sverige specifikt. Hur snabbt rör sig utvecklingen, vad gör företagen och hur kan du integrera klimatfokus i din affärsmodell för att stärka din konkurrenskraft internationellt?
TBD
-
B3. Digitala affärsmodeller för internationell expansion
Den digitala affärsmodellen beskriver hur du som företag löser dina kunders problem med hjälp av digitala teknologier och marknadskanaler. Detta har skapat fantastiska möjligheter för många företag och en snabbare, mer effektiv internationalisering. Vi tar en titt på dessa möjligheter samt lärdomar från företag som digitaliserat sin affärsmodell.
Jaqueline Kothbauer, Affärsfuturist
-
-
-
LUNCH & MINGEL
Med andra företag och experter. Utställare/experter är kvar till kl. 15:00.
-
-
-
Exportboost
Boka en 45 minuters Exportboost och träffa exportrådgivare som ger dig individuellt anpassad support och konkreta erbjudanden om allt från finansiering av din exportaffär till affärskontakter utomlands. Bara 3 platser finns, så först till kvarn!
Exportboosten inleds med att du gör en kort presentation av företaget och era framtida mål. Du får därefter personlig återkoppling och en 30-minuters boost med konkreta tips och vägledning för dig och ditt företag. Det kan till exempel röra sig om val av bästa marknad för er satsning, finansiering av er exportaffär eller säljkanaler beroende på marknad.
-
Branschseminarier och workshops
Teman: Återkommer med mer information.
Dessa sker i anslutning till Internationella Handelsdagen men genom separata inbjudningar av dess arrangörer. För mer information kontakta Jesper Öhrn.
-
Här äger Internationella Handelsdagen rum
- Var:
- Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyen 36, Göteborg