Exportprogrammet gav oss verktyg att expandera på den internationella marknaden

Erika Jenneborn Nilsson är Sales & Marketing Manager på Largo Innova och en av många nöjda deltagare i Exportprogrammet. Med fokus på export till Italien och Frankrike gav Exportprogrammet henne nya insikter och idéer som skulle bidra till exportframgång. Här berättar Erika vad Exportprogrammet har betytt för henne och för företagets expansion på nya – oväntade – marknader.

Exportera till Europa och få koll på nya exportregler

Largo Innova utvecklar programvaror för färg- och lackindustrin, från tillverkare, via produktionsledet och ut till butiker. De erbjuder programvaror för kulörkontroll, framtagning och hantering av recept samt brytmaskiner. Från huvudkontoret utanför Göteborg levererar de mjukvarupaket, applikationer och teknisk support samt skräddarsydda tekniska lösningar över hela världen – direkt eller via partners i Europa, Indien, Sydafrika, Asien och Australien.

När Erika sökte till Exportprogrammet var det dels för att få hjälp med att exportera till Italien och Frankrike och dels för att få bättre koll på nya regler inför Brexit. Men de verktyg hon fick med sig under programmets gång gav henne nya insikter och idéer.

Exportprogrammet gav nya insikter och idéer

– Vi sökte till Exportprogrammet för att vi ville expandera på nya marknader och bli uppdaterade på nya regler. Det var under diskussionerna om Brexit och vi var lite oroliga för vad det skulle innebära för oss, berättar Erika.

– Tanken var att vi skulle börja med export till Italien och Frankrike. Vi tyckte att vi borde kunna göra mer där. Men med de verktyg vi fick med oss från Exportprogrammet för att utvärdera olika marknader blev det istället expansion till Polen och Ungern. Vi insåg att det fanns en bättre utvecklingspotential där och ett större intresse hos kunderna för våra produkter.

“Tanken var att exportera till Italien och Frankrike. Men med de verktyg vi fick med oss från Exportprogrammet blev det expansion till Polen och Ungern i stället.”

Det Erika uppskattar mest med Exportprogrammet är det kombinerade kunskapsinnehållet och möjligheten att nätverka och diskutera med andra företag i liknande situation.

– Det bästa med Exportprogrammet är mixen av utbildning inom de olika områdena och föreläsningarna som gav bra idéer och input. Nätverksdelen tycker jag har varit jättebra. På mindre företag är man ofta ensam i exportrollen och då känns det bra att ha andra i samma situation att diskutera med, säger Erika.

Erika belyser också att det är enkelt att göra misstag när man är ett lite mindre företag i startgroparna på sin exportresa. Hon rekommenderar Exportprogrammet till alla och menar att det krävs en insats för att börja exportera, nätverka och träffa folk.

– Jag skulle rekommendera Exportprogrammet till alla faktiskt. Särskilt om man är ett lite mindre företag eller om man är i starten på att börja exportera. För man gör misstag, det är bara så. Kanske genom att inte binda valutakurser, ha fel villkor och förlora pengar på det eller så gör man marknadsundersökningar som man sedan inte tar till sig. När man väl påbörjar resan med nya kunder måste man följa upp på ett helt annat sätt. Man kan inte bara sitta hemma och exportera via nätet. Man måste ut och träffa folk också.

“Jag rekommenderar Exportprogrammet till alla faktiskt. Särskilt om man är ett lite mindre företag eller om man är i starten på att börja exportera. För man gör misstag. Det är bara så.”

Ta chansen att bli guidad ut på nya exportmarknader

Tillhör du ett litet eller medelstort företag som exporterar i dag, men vill ta nästa steg ut på nya exportmarknader? Då är Exportprogrammet något för dig.

Exportprogrammet – vad ingår?
  • Nätverk. Bli del av ett nätverk med andra företag i samma situation, diskutera utmaningar, dela erfarenheter och hitta lösningar för att ta er ut på nya marknader.
  • Workshops. Delta i workshops med fokus på ämnen som rör ditt företags globala expansion såsom internationell affärsjuridik och affärskultur.
  • Individuell coachning. Få individuella möten med exportrådgivare med utgångspunkt i ditt företags individuella behov och målsättning.
  • Marknadsaktivitet. Etablera ert företag på en ny exportmarknad genom ökad kunskap om marknaden och möjlighet att träffa relevanta kunder och partners.

Låter det spännande? Säkra din plats redan i dag. Fyll i intresseanmälan här