Han stärker dig i ditt digitaliseringsarbete

Rådgivare, innovatör och medgrundade till Eicorn med mer än 15 års erfarenhet av digitalisering. Nu ska han hjälpa Handelskammarens medlemmar på deras digitaliseringsresa.

Linus Bille, du är ny digitaliseringsexpert på Handelskammaren, vem är du?

Jag är dels en väldigt vanlig person, en medelålders man som bor med fru och två barn i lägenhet i Frölunda, som läst lite på universiteten i staden och jobbat den obligatoriska vändan på Volvo. Men jag är nog också en lite mer ovanlig typ, en innovatör och entreprenör som även varit artist. Jag har en Executive MBA på universitetet i Oxford och driver idag innovationsbolaget Eicorn i Göteborg.

Linus Bille anser de största digitaliseringsutmaningarna oftast finns i organisationen.

Vad ska du göra här hos oss?

De senaste 15 åren har jag samlat på mig en gedigen kunskap om digitalisering. Den kunskapen vill jag förmedla till Handelskammarens medlemmar. Syftet är att höja digitaliseringskompetensen hos västsvenska ledare. Men också att bevaka medlemmarnas intressen i frågor som rör digitalisering, regionalt och nationellt. Utöver det lobba för fler västsvenska digitaliseringsinitiativ, och marknadsföra regionen som en hot-bed inom digital utveckling och innovation.
 

Jag vill marknadsföra regionen som en hot-bed inom digital utveckling och innovation

Berätta om din bakgrund.

Jag började min entreprenörsbana som musiker och producent. Min mamma gav mig pengar till körkort när jag fyllde 18, 10 000 kronor tror jag det var, men jag köpte ett mixerbord för dem och startade en studio istället.

Efter gymnasiet drev jag bolag, pluggade och jobbade i olika delar av upplevelseindustrin, men mest inom musikbranschen. Just musikbranschen blev, som de flesta vet, helt manglad av digitaliseringens framfart under 2000-talet, med MP3-formatets intåg, fildelning och Napster. Jag hade byggt hemsidor sedan 90-talet men insåg att det var bra att kunna programmera mer ordentligt, så jag lärde mig det. 2007 startade jag ett bolag med en produkt som möjliggjorde insamling av små summor pengar på internet i form av en delningsbar tjänst.

Spännande, berätta mer!

Ja, i efterhand har jag förstått att det var cloud, software-as-a-service, crowd-funding och influencer marketing på en och samma gång, lite före sin tid bara. Ett tiotal namnkunniga riskkapitalister investerade i bolaget, och vi hann göra en formidabel succé med WWF:s Earth Hour över hela världen innan finanskrisen satte krokben för allt och alla. Efter mycket blod svett och tårar köpte jag till slut tillbaks alla aktier i bolaget, sålde det som gick, betalade alla leverantörer och kreditgivare och gick vidare.

Erfarenheterna ledde mig till ett konsultuppdrag på HiQ där jag snabbt blev affärsutvecklare, sedan konsultchef och slutligen affärsområdeschef för Web & Mobile.

 

Vi hann göra en formidabel succé med Earth Hour över hela världen innan finanskrisen satte krokben för allt och alla

Men hur hamnade du i den roll du är i idag?

Trots en spännande tillvaro på HiQ längtade jag tillbaks till entreprenörslivet. Jag ville även ha mer kunskap om ledarskap och ekonomi för att kunna hantera nästa kris bättre. Så jag läste en Executive Master of Business Administration på Saïd Business School i Oxford parallellt med jobbet på HiQ, för att sedan helt fokusera på studier. Jag hade också förmånen att föreläsa om innovation och digitalisering för andra EMBA-studenter. Mitt examensarbete bestod av en affärsplan som blev grunden till vad som i dag är Eicorn, med huvudkontor i Göteborg men verksamhet även i London och snart också i andra städer.

Vilka ser du som de största digitaliseringsutmaningarna för företagen?

Jag brukar alltid analysera utmaningar i bolag enligt en modell som vi kallar för TMOF: Technology, Market, Organisation och Finance. Det är tveklöst så att O:et står för den största utmaningen. Många tror att det framförallt är en teknikfråga, men det är nästan alltid människorna som är svårast att förändra när vi digitaliserar. I grunden handlar det om kompetensförsörjning - att hitta rätt resurser; men även om att omskola eller förflytta personal i stor utsträckning.


Från regeringshåll har det uttryckts en önskan om att Sverige ska bli bäst i världen på digitaliseringens möjligheter, hur ligger vi till?

Jag tycker att det är en ganska spridd bild. Ett exempel är Skatteverket som globalt sett är en föregångare inom digitalisering och automation, samtidigt som Försäkringskassan har flera tjänster som ligger efter. Inom digitalt medborgarskap är vi inte ledande, även om Sverige är rätt långt framme med Bank-ID. Det krävs också en reformation av en del institutioner om en sådan nationell ambition skall få effekt, framför allt inom utbildningssystemet.


Men förutsättningarna är goda i förhållande till hur små vi är. I Sverige finns stora portioner kreativitet och innovationskraft, en förutsättning för att framgångsrikt använda digitaliseringens möjligheter. Vi har bra infrastruktur och världens första testnät för 5G i Göteborg. Med amerikanska tech-jättar som bygger datacenter i Sverige har vi också bättre långsiktigt säkrade relationer med några av de bolag som sätter agendan.
 
Linus Bille kommer vara med som inspiratör i flera av våra nätverk under 2018, han kommer även medverka i flera seminarier.

Vill du veta mer om våra nätverk?

Tjänster för dig med VD- och ägarfokus

Här kan du se vad vi erbjuder inom nätverk och utbildningar.

Här hittar du oss i Göteborg

Var:
Parkgatan 49, Göteborg