There is a license error on this site:
0050568A26D9 is not a valid mac-address
The Web site remains functional, but this message will be displayed until the license error has been corrected.

To correct this error:If you do not have a license file, please request one from EPiServer License Center.
Flopphyllning under Handelskammarveckan | Västsvenska Handelskammaren

Flopphyllning under Handelskammarveckan

Det har uppmärksammats av flera svenska och internationella medier och senast i SVT:s Skavlan. Forskaren Samuel Wests samling av floppade produkter, Museum of failure, återfanns som pop-up museum under Handelskammarveckan2017.

Organisationspsykologen Samuel West har under sina år av innovationsstudier plockat ihop några av de mest intressanta produkterna med utebliven framgång från de senaste årtiondena. I den ständigt ökande samlingen, för närvarande bestående av drygt 50 misslyckade innovationer, finns till exempel Bic-pennor för kvinnor, Coca-colasmaken Bläk och Paolo Macchiarinis plaststrupar. Beslutet att starta museet kom efter ett besök på Museum of broken relationships i Zagreb förra sommaren.
- Det var helt underbart. De hade konkreta föremål tillsammans med flummiga historier från relationer som misslyckats. Direkt efteråt bestämde jag att jag skulle öppna Museum of failure. Det första jag gjorde var att gå in och regga domännamnet. Men det visade sig i all stress att jag felstavat ordet museum. Så jag har ett felstavat domännamn, vilket i det stora hela kanske är helt rätt, säger Samuel West.

Samuel West med plastcykeln Itera, producerad 1982 av Heva AB och Vilhelmina Plast AB, men idén bakom cykeln stod bolaget Itera AB för. Cykeln blev en flopp på grund av sin veka ram, tyngd och höga pris.

Sedan dess har hans samling uppmärksammats av bland annat Sydsvenskan, Ny teknik, CNN och Skavlan. Samuel West tror att många, precis som han själv, är trötta på att höra om alla framgångssagor när det faktiskt är misslyckandena som är det intressanta.
- Vi vet att 80-90 procent av alla innovationer floppar. Företag och organisationer misslyckas hela tiden, i marknadsföring, beteende och produktutveckling. Men istället för att stå för sina fel och använda lärdomen för att utveckla sig och förbättra sig försöker många gömma dem. Och ibland blir det komiskt, som när United Airlines klantar sig och drar ut en passagerare ur ett av sina plan med våld, samtidigt som vd:n går ut på twitter och ber om ursäkt för att de är tvungna att ”omplacera dessa kunder”.

Att acceptera och diskutera misslyckanden inte samma sak som att låta en organisation vara misslyckad och fel, menar han.
- Det handlar om att experimentera med misslyckanden i ett tidigt skede och i den skala där man kan stå ut med konsekvenserna. Om vi inte pratar om misslyckandena kan vi heller inte lära av dem. Det är det enda som kan skapa värde.

För första gången i Sverige visades Museum of failure som pop-up museum under Handelskammarveckan2017. Missa inte chansen att få ta del av dessa inspirationsdagar som vi skapar till förmån för dig och dina medarbetare vid ett medlemsföretag. 

Läs mer om medlemskap