case exportutmaning: Proove

Alexander Ljungberg är positivt överraskad av Exportprogrammet Halland. Vad han var orolig för var en klubb för inbördes beundran var i själva verket ett nätverk av människor med stora exportinsikter att lära och växa av. Ett år senare har Prooves varumärke Holdit fått starkare etableringar på flera stora marknader.

Berätta om ditt företags exportutmaningar?

- Jag jobbar på försäljnings- och exportchef på Proove AB, ett Varbergs- och Falkenbergsföretag med tre olika varumärken. Telldus med smarta hemlösningar, Holdit med accessoarer till mobila enheter och Smartline som är produkter inom elektronik och belysning. Det är inom Holdit som vi satsat mest på export och tittat på marknader utanför Sverige. I Smartline är vi precis i början av en exportsatsning. Mitt ansvar gäller främst Holdit i dag, i höst tar jag en större roll i Smartlines tillväxt och internationalisering.

Hur kom du i kontakt med Exportprogrammet Halland*?

- För fem år gick min föregångare ett exportprogram inom Business Sweden och när jag började gjorde jag om de delarna som behövde justeras tillsammans med dem. Efter ett tag fick jag ett erbjudande att gå med i Exportprogrammet. Jag var jätteskeptisk i början ska jag säga, det tar mycket tid i anspråk och hade lite profileringen av en klubb för inbördes beundran. Det såg inte vidare bra ut helt enkelt, men jag tänkte att jag ger det här en chans. Jag blev mycket positivt överraskad.

Läs mer: Tre skäl att tidigt besöka landet du ska handla med

Vad i Exportprogrammet har varit bäst och vad har du lärt dig?

- Kunskapen i utbildningarna får man i och för sig väldigt lättserverat men det är människorna i nätverken som är de intressanta. Vissa av de här människorna har ju mycket erfarenhet i samma bransch och har antingen gått på ett antal nitar eller haft ett par roliga framgångar som går att koka ner till råd till sina egna projekt. Så slipper man göra samma fel igen.

- Vi har bland annat pratat om hur man tacklar olika marknader, att gå på distributör eller gå direkt mot konsument eller mot kedja. Hur man etablerar en exportorganisation i vissa typer av marknader, vad som kännetecknar ett bra lokalt samarbete och hur ska man hantera det. Men också hur man värderar marknadspotential eller olika typer av risker.

Hur har det gått med exportutmaningarna?

-  Vi fanns på ett femtontal marknader när vi började Exportprogrammet, men vi var inte särskilt väletablerade. I efterhand har vi en god etablering i Benelux, Tyskland och Polen, som var några av huvudmålen. Vi har valt att kliva ur en av etableringarna vi hade i Frankrike och klivit in i ett nytt samarbete istället, som delvis är effekten av de samtal vi haft i nätverken.

Vilka skulle gagnas mest av att delta i Exportprogrammet?

- Alla roliga, bra, små företag i Halland som har en vara eller tjänst som kan funka utomlands. Du får en prisvärd och överskådlig crash course i hur du sätter in ditt varumärke på en professionell internationell karta.

*Exportprogrammet Halland hette tidigare Exportklubben Halland

Passa på att få skräddarsydd experthjälp med dina exportutmaningar! Projektet Exportprogrammet Halland fortsätter under 2017 och 2018 där alla små och medelstora företag i regionen med upp till 250 anställda är välkomna att delta.

Läs mer och anmäl intresse